القيادة الأخلاقية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الأقصى وعلاقتها بالمناخ التنظيمي

الكرد, نور الدين أحمد (2020) القيادة الأخلاقية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الأقصى وعلاقتها بالمناخ التنظيمي. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة نورالكرد.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة القيادة الأخلاقية لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الأقصى وعلاقتها بالمناخ التنظيمي، في ضوء عدد من المتغيرات التصنيفية، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، حيث تم اختيار عينة عشوائية طبقية من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى بلغت (190) تمثل نسبة (36.3%) من حجم مجتمع الدراسة البالغ (524) عضو هيئة تدريس، وتمثلت أداة الدراسة باستبانة لجمع البيانات. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لممارسة رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الأقصى للقيادة الأخلاقية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس حصلت على وزن نسبي (75.84%) أي بدرجة كبيرة، أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية؛ فكان على النحو التالي: [جاء بعد "الصفات الشخصية" في المرتبة الأولى بوزن نسبي (76.82%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد "الممارسات الإدارية" في المرتبة الثانية بوزن نسبي (76.47%) وبدرجة كبيرة، ثم جاء بعد "العمل بروح الفريق"، في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (75.10%) وبدرجة كبيرة، وأخيراً حل بعد "العلاقات الإنسانية" في المرتبة الرابعة بوزن نسبي (74.68%) وبدرجة كبيرة]. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة امتلاك رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة الاقصى للقيادة الأخلاقية تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح أعضاء هيئة التدريس الذكور، فيما لم توجد فروق تعزى لمتغيرات: (الرتبة العلمية، سنوات الخدمة، التخصص الأكاديمي). 3. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى المنـــــاخ التنظيمي في الأقسام الأكاديمية بجامعة الأقصى من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، حصلت على وزن نسبي (73.30%) أي بدرجة كبيرة، أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية؛ فكان على النحو التالي: [جاء بعد "طبيعة العمل" في المرتبة الأولى بوزن نسبي (75.66%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد "القيادة الإدارية"، في المرتبة الثانية بوزن نسبي (75.50%) وبدرجة كبيرة، تم جاء بعد "الهيكل التنظيمي" في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (73.42%) وبدرجة كبيرة، فيما حل بعد "الأنظمة والتعليمات" في المرتبة الرابعة بوزن نسبي (71.70%) وبدرجة كبيرة، وأخيرا حل بعد "الحوافز والمكافآت" في المرتبة الخامسة بوزن نسبي (70.38%) وبدرجة كبيرة. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى "القيادة الإدارية" في الأقسام الأكاديمية بجامعة الأقصى تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح أعضاء هيئة التدريس الذكور، بينما لم توجد فروق في مستوى "الهيكل التنظيمي، الأنظمة والتعليمات، الحوافز والمكافآت، طبيعة العمل"، وفي مستوى المناخ التنظيمي ككل في الأقسام الأكاديمية بجامعة الأقصى تعزى لمتغير الجنس. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى المنـــــاخ التنظيمي في الأقسام الأكاديمية بجامعة الأقصى تعزى لمتغيرات: (الرتبة العلمية، سنوات الخدمة، التخصص الأكاديمي). 6. وجود علاقة طردية موجبة ارتباطية دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة امتلاك رؤساء الأقسام الأكاديمية للقيادة الأخلاقية، ومتوسطات تقديراتهم لمستوى المناخ التنظيمي في الأقسام الأكاديمية. وقد أوصت الدراسة بما يلي: 1. عقد دورات تأهيلية لرؤساء الأقسام تهدف إلى تنمية ذواتهم من الناحية الشخصية. 2. إدراج مواد قانونية ضمن لوائح الجامعة تضمن توفير محفزات مالية لتشجيع الموظفين على الإبداع والتميز في العمل. 3. سن القوانين والتشريعات التي تسمح بمزيد من الحرية الفكرية والحرية الأكاديمية لموظفي الجامعة. 4. عقد دورات تدريبية من أجل مساعدة الموظفين على تطوير قدراتهم المتنوعة. 5. مراجعة إدارة الجامعة للأنظمة والتعليمات، يما يؤمن الأمان الوظيفي للموظفين.   Abstract This study aimed to identify the ethical leadership of the heads of academic departments at Al-Aqsa University and its relationship to the organizational climate, in light of a number of taxonomic variables. The study followed the descriptive analytical approach, where a stratified random sample was chosen from the faculty members of Al-Aqsa University, amounting to (190) representing (36.3%) of the study population amounted to (524) faculty members, and the study tool was a questionnaire to collect data. Among the most important results of the study: 1. The overall grade for estimating the study sample for the heads of academic departments at Al-Aqsa University for ethical leadership from the viewpoint of faculty members got a relative weight (75.84%), i.e. a large degree, as for the arrangement of the questionnaire fields according to their relative weights; was as follows: [After that, "personal characteristics" in the first place with a relative weight of (76.82%) which is a large degree, followed by "administrative practices" in the second place with a relative weight of (76.47%) which is a large degree, then "work with a team spirit", in the third place with a relative weight of (75.10%) which is a large degree, and finally, as for "Human Relations", came fourth with a relative weight (74.68%) which is a large degree]. 2. There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample population estimates to the degree that heads of academic departments at Al-Aqsa University have ethical leadership attributable to the gender variable, and the differences were in favor of male faculty members, while there were no differences attributable to variables: (Academic rank, years of service, academic specialization). 3. The total grade for estimating the study sample for the level of the organizational climate in the academic departments at Al-Aqsa University from the viewpoint of faculty members, got a relative weight of (73.30%), which is a large degree, and the arrangement of the questionnaire dimensions according to their relative weights; it was as follows: ["nature of work" in the first place with a relative weight of (75.66%) which is a large degree, followed by "administrative leadership", in the second place with a relative weight of (75.50%) which is a large degree, it came after the "organizational structure" in the third place with a relative weight of (73.42) %) which is a large degree, after "Systems and Instructions" came fourth with a relative weight of (71.70%) which is a large degree, Finally, "incentives and rewards" ranked fifth with a relative weight of (70.38%) which is a large degree]. 4. There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample members ’estimates of the“ administrative leadership ”level in the academic departments of Al-Aqsa University due to the gender variable, and the differences were in favor of the male faculty members, while there were no differences in the level of“ structure ” The organizational, regulations and instructions, incentives and rewards, the nature of work ", and at the level of the organizational climate as a whole in the academic departments of Al-Aqsa University are attributed to the gender variable. 5. There are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample population estimates for the level of the organizational climate in the academic departments of Al-Aqsa University attributable to a variable attributable to variables: (academic rank, years of service, academic specialization). 6. The existence of a positive correlative correlation significant statistically at the level of significance (α≤0.05) between the averages of the study sample estimates to the degree that the heads of academic departments have moral leadership, and the mean of their estimates of the level of organizational climate in the academic departments. The study recommends the following: 1. Holding qualifying courses for department heads aiming to develop thems from a personal perspective. 2. Including legal articles in the university’s regulations that guarantee financial incentives to encourage employees to be creative and distinguished at work. 3. Enact laws and legislations that allow more intellectual freedom and academic freedom for university employees. 4. Holding training courses to help employees develop their diverse capabilities. 5. Review the university administration of the regulations and instructions, in order to ensure j ob security for employees.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 09:53
Last Modified: 30 Jun 2020 09:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1305

Actions (login required)

View Item View Item