دور المشرف التربوي في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين

مسمح, نبيل أحمد يوسف (2019) دور المشرف التربوي في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
نبيل-مسمح.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة قيام المشرف التربوي بدوره في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين من وجهة المعلمين في ضوء متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة، المديرية التعليمية)، والتوصل إلي سبل تفعيل هذا الدور، وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات مادة اللغة الإنجليزية للصفين (الحادي عشر والثاني عشر) بجميع فروعهما، في المدارس الثانوية بمحافظات فلسطين الجنوبية للعام الدراسي 2018/2019م، والبالغ عددهم (527) معلمًا ومعلمةً، وتم تطبيق أداة الدراسة (الاستبانة) على عينة عشوائية طبقية قوامها (292) يمثلون (55.4%) من مجتمع الدراسة. وقد تكونت أداة الدراسة من (52) فقرة موزعة على أربعة مجالات. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن درجة قيام المشرف التربوي بدوره في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين من وجهة نظر المعلمين جاءت بوزن نسبي (74.4%)، بدرجة كبيرة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ) بين متوسطات درجات تقدير عينة الدراسة لدور المشرف التربوي في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين تعزى لمتغيري (الجنس والمديرية التعليمية). 3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ) بين متوسطات درجات تقدير عينة الدراسة لدور المشرف التربوي في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وكانت الفروق لصالح حملة مؤهل (البكالوريوس). 4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ) بين متوسطات درجات تقدير عينة الدراسة لدور المشرف التربوي في تنمية مهارات القيادة التفاعلية لدى معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الثانوية بالمحافظات الجنوبية بدولة فلسطين تعزى لمتغير سنوات الخدمة بين الذين سنوات خدمتهم من (5 إلى 10 سنوات) والذين هم (أكثر من 10 سنوات)، وكانت الفروق في جميع الحالات لصالح الذين هم (أكثر من 10 سنوات). وكان من أبرز ما أوصت به الدراسة ما يلي: - عقد وزارة التربية والتعليم برنامج تدريبي للمشرفين التربويين يتضمن مجالات القيادة التفاعلية الأربعة التي أشارت إليها الدراسة الحالية. - قيام وزارة التربية والتعليم باطلاع المشرفين التربويين على أحدث الدراسات المستجدة بما يتعلق بالقيادة التفاعلية ومعاييرها في الإدارة والتدريس، ليتمكنوا بدورهم من تمريرها إلى مديري المدارس ومعلميهم. - عقد ورش عمل للمشرفين والمعلمين؛ لوضع الحلول للعوائق التي يواجهها المعلمون، والتي تحول دون ممارستهم للقيادة التفاعلية. Abstract The Role of Educational Supervisor in Developing Interactive Leadership Skills among English Language Teachers at Secondary Schools in the Palestinian Southern Governorates This study aimed to identify the degree of educational supervisor in developing interactive leadership skills among English language teachers, at secondary schools in the Palestine southern governorates, from the teachers' points of view due to variables (sex, qualification, years of service and directorate), then suggest ways to activate this role. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach whereas the population of the study consisted of (527) male and female teachers of secondary schools, who worked in the Palestine southern governorates in the academic year (2018-2019). The researcher applied the questionnaire on a sample that consisted of (292) teachers which represented (55.4%) of the community study. The tool of the study consists of (52) items distributed into four domains. The study reached several conclusions, among which: 1. The degree level of educational supervisor in developing interactive leadership skills among English teachers in secondary schools in the Palestine southern governorates was high with relative weight of (74.4%). 2. There were no statistically significant differences at ( ) of the study sample for the role of the educational supervisor in developing the interactive leadership skills among English language teachers in secondary schools in the southern governorates of Palestine, due to (sex and directorate). 3. There were statistically significant differences at ( ) of the study sample for the role of the educational supervisor in developing the interactive leadership skills among English language teachers in secondary schools in the southern governorates of Palestine, due to the variable of the academic qualification (BA or Master), in favor of those holding (BA) degree. 4. There were statistically significant differences at ( ) of the study sample for the role of the educational supervisor in developing interactive leadership skills among English language teachers in secondary schools in the Palestine southern governorates, due to the variable years of service between the years of service (5-10 years) And who are (more than 10 years), the differences in all cases were in favor of those who (more than 10 years). After analyzing the data of study, the researcher recommends the following: 1. The Ministry of Education held a training program for educational supervisors that include the four interactive leadership fields referred to in the current study. 2. The Ministry of Education shall inform the educational supervisors of the latest studies regarding the interactive leadership and its standards in administration and teaching, so that they can pass it on to the principals and their teachers. 3. Holding workshops for educational supervisors and teachers in developing solutions to teachers' obstacles and prevent them from practice the interactive leadership.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: المشرف التربوي، القيادة التفاعلية، معلمي اللغة الإنجليزية، المدارس الثانوية، فلسطين. Educational Supervision, Interaction leadership, English language Teachers, Secondary Schools, Palestine.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 09:48
Last Modified: 30 Jun 2020 09:48
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1304

Actions (login required)

View Item View Item