أثر ترشيد الإنفاق في فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة

يونس, محمود سلمان (2020) أثر ترشيد الإنفاق في فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التحقق من وجود أثر لترشيد الإنفاق في فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، حيث قام الباحث بمسح مجتمع الدراسة مسحاً شاملاً، وقد بلغت عينة الدراسة (140) مديراً ومديرة من مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة من أصل (146) مديراً ومديرة، ومثلت الاستبانة أداة جمع البيانات، وكان من أهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج: 1. إنّ الدرجة الكلية لممارسة وزارة التربية والتعليم بمحافظات غزة لترشيد الإنفاق من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية، حصلت على وزن نسبي (71.27%) أي بدرجة كبيرة، وكانت أعلى فقرتين في استبانة "ترشيد الإنفاق": الفقرة: "توعز الوزارة لمديري المدارس على ضرورة توريد المبالغ المالية في البنك أولاً بأول"، احتلت المرتبة الأولى بوزن نسبي قدره (92.84%) بدرجة كبيرة جداً، تليها الفقرة: "تحث الوزارة مديري المدارس على مراجعة السجلات المالية أولاً بأول، احتلت المرتبة الثانية بوزن نسبي قدره (91.56%) بدرجة كبيرة جداً. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة وزارة التربية والتعليم بمحافظات غزة لترشيد الإنفاق تعزى لمتغير الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة. 3. إنّ الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة من وجهة نظر مديري المدراس الثانوية، حصلت على وزن نسبي (85.42%)، أي بدرجة كبيرة جداً، أما ترتيب مجالات الاستبانة حسب أوزانها النسبية، فكان على النحو التالي: احتل مجال القيادة التربوية المرتبة الأولى، بوزن نسبي (89.18%)، وبدرجة كبيرة جداً، يليه مجال إدارة الموارد المرتبة الثانية، بوزن نسبي (86.57%)، وبدرجة كبيرة جداً، ثم جاء مجال العمليات المدرسية ونتاجات التعلم المرتبة الثالثة بوزن نسبي (86.12%)، وبدرجة كبيرة جداً، وأخيراً جاء مجال المجتمع المحلي المرتبة الرابعة بوزن نسبي (79.47%)، وبدرجة كبيرة. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات درجات تقدير أفراد العينة لمستوى فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغيري (الجنس، سنوات الخدمة). 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى فاعلية "التعامل مع المجتمع المحلي" في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وكانت الفروق لصالح مديري المدارس الثانوية ممن مؤهلهم العلمي بكالوريوس، بينما لم توجد فروق في مستوى (القيادة التربوية، العمليات المدرسية ونتاجات التعلم، إدارة الموارد) ولمستوى فاعلية الإدارة المدرسية ككل في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغير المؤهل العلمي. 6. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة (المديرين) لدرجة ممارسة وزارة التربية والتعليم بمحافظات غزة لترشيد الإنفاق ومتوسطات تقديراتهم لمستوى فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة. 7. وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) لممارسة وزارة التربية التعليم بمحافظات غزة لترشيد الإنفاق في فاعلية الإدارة المدرسية في المدارس الثانوية بمحافظات غزة. وقد أوصت الدراسة بما يلي: 1. بناء خطط تنفيذية قائمة على دراسة مستفيضة للموارد البشرية والمادية المتاحة؛ بهدف الاستفادة القصوى منها. 2. توجيه جهود المعلمين والطلبة نحو إنتاج مشاريع ذات عائد ربحي على المدرسة. 3. إشراك الوزارة مديري المدارس في إعداد الموازنة الترشيدية. 4. تشجيع المعلمين والطلبة على إجراء البحوث الإجرائية لبعض المشكلات التعليمية، للإسهام في حلها. 5. الاعتماد على نتائج تقييم الاحتياجات (دراسة ذاتية للمدرسة) في بناء الخطة المدرسية. Abstract This study aimed to verify whether there was a rationalization impact of spending on the effectiveness of school administration in secondary schools in Gaza governorates. The study followed the descriptive-analytical approach. The study specifically employed the survey technique as the study sample consisted of (140) male and female principals from secondary school principals in the governorates of Gaza out of (146) ones comprising the whole population. The questionnaire was a data collection tool. The most important findings of the study were: 1. The overall degree of the Ministry of Education’s practice in the governorates of Gaza to rationalize expenditures from the point of view of secondary school principals obtained a relative weight of (71.27%). The highest two items in the “Rationalization of Expenditure” questionnaire: were “The Ministry instructs school principals to the necessity of updating depositing the sums of money in the bank. This item ranked first with a relative weight of (92.84%), followed by the item: “The ministry urges school principals to update the reviews of the financial records, which ranked second with a relative weight of (91.56 %). 2. There were no statistically significant differences at (α ≤ 0.05) between the average estimates of the participants of the degree of the Ministry of Education’s practice in the governorates of Gaza to rationalize expenditures due to the gender variable, educational qualification, and years of service. 3. The total estimation scores of the participants for the level of effectiveness of school administration in secondary schools in the governorates of Gaza from the viewpoint of secondary school principals obtained a relative weight of (85.42%). As for the arrangement of the questionnaire domains according to their relative weights, it was as follows: - The domain of educational leadership came first, with a relative weight of (89.18%) and with a very high degree, followed by the domain of resources management came second with a relative weight of (86.57%) and with a very high degree, too. Then the domain of school operations and learning outcomes came third with a relative weight of (86.12) %) with a very high degree, and finally, the local community domain came fourth with a relative weight of (79.47%. 4. There were no statistically significant differences at (α≤0.05) between the mean scores of the subjects' assessment of the level of school administration effectiveness in secondary schools in Gaza governorates due to the two variables (gender, years of service). 5. There were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) between the subjects' mean estimates of the level of effectiveness of dealing with the local community due to the variable of the educational qualification. The differences were in favor of secondary school principals who have a Bachelor degree, while there were no differences in the level of educational leadership, school operations, learning outcomes, and resource management), and the level of effectiveness of school administration as a whole in secondary schools in Gaza governorates due to the variable of educational qualification. 6. There was a positive correlation at (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample's estimates (administrators) of the degree of the Ministry of Education’s practice in Gaza governorates to rationalize expenditures and the mean of their estimates of the level of school administration effectiveness in secondary schools in Gaza governorates. 7. There was a statistically significant effect at (α ≤ 0.05) of the Ministry of Education’s practice in Gaza governorates to rationalize spending on school administration effectiveness in secondary schools in Gaza governorates. The study recommended the following: 1. Building executive plans based on a thorough study of the available human and material resources, with the aim of making the best use of them. 2. Directing the efforts of teachers and students towards producing projects with a profitable return on the school. 3. The Ministry should actively share school administrators in preparing a rational budget. 4. Encouraging teachers and students to conduct procedural research for some educational problems, to contribute to solving them. 5. Relying on the results of the needs assessment (school self-study) in building the school plan.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 09:06
Last Modified: 30 Jun 2020 09:06
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1302

Actions (login required)

View Item View Item