دورُ الإدارةِ المدرسيَّةِ في التَّنشئةِ التَّنظيميَّةِ للمعلمينَ الجددِ في المدارسِ الثَّانويَّةِ بمحافظاتِ غزَّةَ وسُبُلِ تطويرهِ

محارب, محمد إدريس محمود (2020) دورُ الإدارةِ المدرسيَّةِ في التَّنشئةِ التَّنظيميَّةِ للمعلمينَ الجددِ في المدارسِ الثَّانويَّةِ بمحافظاتِ غزَّةَ وسُبُلِ تطويرهِ. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور الإدارة المدرسية في التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة وسبل تطويره، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، قام الباحث بمسح مجتمع الدراسة مسحاً شاملاً، وقد بلغت العينة الكلية (169) معلماً ومعلمةً من المعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة، حيث استجاب منها استجابة سليمة (166) معلما بنسبة (98.2%) من مجتمع الدراسة، وقد مثلت الاستبانة أداة جمع البيانات. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1. إن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لدور الإدارة المدرسية في التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (66.21%) أي بدرجة متوسطة، وكان ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أهميتها النسبية؛ فكان على النحو التالي: [جاء بعد "الفهم"، في المرتبة الأولى بوزن نسبي (71.63%) وبدرجة كبيرة، يليه بعد "دعم زملاء العمل"، في المرتبة الثانية بوزن نسبي (68.96%) وبدرجة كبيرة، ثم حل بعد "التوقعات المستقبلية" في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (61.82%) وبدرجة متوسطة، وأخيرا حل بعد "إعداد التدريب" في المرتبة الرابعة بوزن نسبي (61.75%) وبدرجة متوسطة]. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور الإدارة المدرسية في التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغيري (الجنس، والمؤهل العلمي). 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور الإدارة المدرسية في الأبعاد (إعداد التدريب، الفهم، دعم زملاء العمل) وفي الدرجة الكلية للتنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغير التخصص العلمي، فيما وجدت فروق بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور الإدارة المدرسية في بعد "التوقعات المستقبلية" للمعلمين الجدد تعزى لمتغير التخصص العلمي، وكانت الفروق لصالح المعلمين ممن تخصصهم العلمي علوم إنسانية. 4. قام الباحث بتحديد سبل تطوير دور الإدارة المدرسية في التنشئة التنظيمية للمعلمين الجدد في المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ من خلال استخلاص استجابات المركزة لعينة الدراسة عبر سؤال مفتوح بهذا الخصوص، ولقد تمت الاشارة إليها في طيات الفصل الخامس. وقد أوصت الدراسة بما يلي: 1. تنظيم إدارة المدرسة زيارات تبادلية للمعلمين الجدد بين المدارس المختلفة. 2. استعانة إدارة المدرسة بالمعلمين الجدد في تعرف وتحديد احتياجاتهم التدريبية تمهيدا لتلبيتها عبر دورات تدريبية تعقد في المدرسة أو مديرية التعليم. 3. تنظيم إدارة المدرسة دروس نموذجية لمعلمين متميزين؛ ليستفيد منها المعلمين الجدد. 4. عقد إدارة المدرسة ورش تعليمية لتبادل الخبرات بين المعلمين القدامى والجدد. Abstract This study aimed to identify the role of the school management in organizational socialization of new teachers in secondary schools in the Gaza Strip and the ways of its development. The study has followed the descriptive approach in its analytical field. The survey researcher Study a comprehensive survey of the population. The sample has totaled (169) new teachers in secondary schools in the Gaza Strip, where (166) teachers have responded properly by (98.2%) of the population. This questionnaire was the data collection tool.  The most important results of the study, as follows: 1. The total score of the sample study estimation of the school management role in organizational socialization of secondary schools new teachers in the Gaza Strip; got a relative weight by (66.21%) as a midpoint. The arrangement of the questionnaire dimensions according to the relative importance; was as follows: [ the "understanding" came in the first level by (71.63%) relative weight and in a large extent, followed by the second level which was for "colleagues support" by (89.9%) relative weight in a large extent too, then the "Future Expectations" dimension was in the third level by (61.82%) relative weight as a midpoint and finally a " training preparation" in the fourth level by (61.75%) relative weight as a midpoint]. 2. There were no statistically differences at the level of (α ≤ 0.05) among the estimates AVERAGES of the sample members of the role of school management in the Gaza Strip due to ( gender and qualification). 3. There were no statistically differences at the level of (α ≤ 0.05) between the estimates AVERAGES of the sample members of the school management role in dimensions of (training preparation, understanding and colleagues support) in the overall class organizational socialization of new teachers in secondary schools in the Gaza Strip due to a variable scientific specialization, while there are differences between the estimates AVERAGES of the sample members of the school management role in " Future Expectations" dimension of new teachers were due to the specialization variable. The differences were in favor of the teachers whose specialization is humanitarian sciences. 4. The researcher identifies the develop the school management role in organizational socialization of secondary schools new teachers in the Gaza Strip by deducing intensive responses of the study sample through an open question in this regard. It has been referred to in the Fifth Chapter.  The study recommended the following: 1. Organizing reciprocal visits to the new school teachers among the different schools. 2. The school management should ask the new teachers to know and identify training needs in preparation for meeting them through training courses in school or the department of education. 3. The school management should organize model lessons by the outstanding teachers in order to benefit of new teachers. 4. The school administration and educational workshops held to exchange experiences between the old and new teachers.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 08:59
Last Modified: 30 Jun 2020 08:59
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1301

Actions (login required)

View Item View Item