درجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظات غزة وعلاقتها بالكفاءة المهنية لمديريها

اللحام, محمد أحمد مصطفى (2020) درجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظات غزة وعلاقتها بالكفاءة المهنية لمديريها. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة محمد اللحام.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

 هدف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظات غزة وعلاقتها بالكفاءة المهنية لمديريها من وجهة نظر المعلمين.  منهج الدراسة: استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي.  مجتمع الدراسة وعينتها: تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات المدارس الثانوية بمحافظات غزة والبالغ عددهم (4719) معلماً ومعلمة، ، وقد تم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغت (377) معلماً ومعلمة من معلمي المدارس الثانوية بنسبة بلغت (7.98%) من حجم مجتمع الدراسة .  أداة الدراسة: قام الباحث باستخدام الاستبانة كأداة للدراسة.  أهم نتائج الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتوفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظات غزة من وجهة نظر معلميها؛ حصلت على وزن نسبي (76.92%) أي بدرجة مرتفعة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة: (التمكين الشخصي، تعلم الفريق، التفكير النظمي) في المدارس الثانوية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي للمعلم وللمدير، فيما تبين وجود فروق في بعدي (النماذج العقلية، الرؤية المشتركة) وفي الدرجة الكلية لأبعاد المنظمة المتعلمة، وكانت الفروق لصالح المعلمين الذكور، ولصالح المعلمين الذين يعملون مع مديرين ذكور. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية تعزى لمتغيرات: (المؤهل العلمي للمعلم، سنوات الخدمة للمعلم، المؤهل العلمي للمدير، سنوات الخدمة كمدير). 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة توفر بعدي (التمكين الشخصي، الرؤية المشتركة) وتوافر أبعاد المنظمة المتعلمة ككل في المدارس الثانوية، وكانت الفروق بين مديرية شرق خانيونس من جهة ومديريتي شمال غزة وغرب غزة من جهة أخرى، ولصالح مديرية شرق خانيونس، فيما وجدت فروق في درجة توفر بعد (النماذج العقلية) ولدرجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة ككل في المدارس الثانوية لمتغير مديرية التعليم، وكانت الفروق بين مديريات رفح وشرق خانيونس والوسطى من جهة ومديرية خانيونس من جهة أخرى، ولصالح مديريات رفح وشرق خانيونس والوسطى. 5. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى الكفاءة المهنية لمديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (79.05%) أي بدرجة مرتفعة. 6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لمستوى الكفاءة المهنية لمديري المدارس الثانوية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي للمعلم وللمدير، ولصالح المعلمين الذكور والمعلمين الذين يعملون مع مديرين ذكور ، فيما لم توجد فروق في مستوى الكفاءة المهنية لمديري المدارس الثانوية تعزى لمتغيرات: (المؤهل العلمي للمعلم، سنوات الخدمة للمعلم، المؤهل العلمي للمدير، سنوات الخدمة كمدير). 7. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لمستوى الكفاءة الإنسانية والشخصية ولمستوى الكفاءة المهنية ككل لمديري المدارس الثانوية تعزى لمتغير المديرية، وكانت الفروق بين مديرية شرق خانيونس من جهة ومديريتي غرب غزة وشمال غزة من جهة أخرى، ولصالح مديرية شرق خانيونس، كما تبين وجود فروق في مستوى الكفاءة المهنية بأبعادها لمديري المدارس الثانوية، وكانت الفروق بين مديريتي رفح وشرق خانيونس من جهة ومديرية خانيونس من جهة أخرى، ولصالح مديريتي رفح وشرق خانيونس 8. وجود علاقة ارتباط إيجابية طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة توفر أبعاد المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظات غزة ومتوسطات تقديراتهم لمستوى الكفاءة المهنية بأبعاده ودرجتها الكلية لمديريها.  وقد أوصت الدراسة في ضوء نتائجها بالعديد من التوصيات أهمها: 1. تُخصص إدارة المدرسة جزءا من ميزانيتها لتشجيع العاملين على إنتاج مشاريع إبداعية. 2. توظيف المدرسة الوسائل التكنولوجية الحديثة في عمليتي التعليم والتعلم. 3. إشراك العاملين في المدارس في تبني رؤية لمستقبل المدرسة، وطرح أفكاراً وحلولاً مبدعة للمشكلات المدرسية. 4. عقد ورش عمل يشارك فيها المشرفون ومديرو المدارس والمعلمون؛ لحل المشكلات المدرسة بأسلوب علمي. 5. قيام إدارة المدراس بإشراك العاملين في اتخاذ القرارات المدرسية، وتقبل آراء ووجهات نظرهم. Abstract Study Aim: This study aimed to identify the availability degree of the learning organization dimensions in secondary schools in Gaza governorates and its relationship to the professional competence of its principals from the perspective of teachers. Study Methodology: The researcher utilized the descriptive analytical method. Study Population and Sample: The study population comprised all the (4719) secondary schools’ teachers in Gaza governorates. A stratified random sample of (377) male and female teachers, representing ( % 7.98) of the study population, was selected. Study Tool: The researcher utilized the questionnaire as the study tool. The key Results of the Study: 1. The overall availability degree of the learning organization dimensions in secondary schools in Gaza governorates from the perspective of their teachers has obtained a relative weight of ( % 76.92) , i.e. significant degree. 2. There are no statistically significant differences at the level ( a≤ 0.05 ) attributable to the gender variable of the teacher and principal among the averages of the study sample estimations regarding the availability degree of the learning organization dimensions, namely personal empowerment, team learning and organizational thinking in secondary schools. Meanwhile, it was found that there were differences in the dimensions of metal model and shared vison as well as the overall degree of the learning organization dimensions. The differences were in favor of the male teachers, moreover, the teachers whose principals are male. 3. There are no statistically significant differences at the level ( a ≤ 0.05 ) among the averages of the study sample estimations regarding the availability degree of the learning organization in secondary schools attributable to the variables, namely the teacher’s educational qualification and years of service as well as the principal’s educational qualification and years of service. 4. There are statistically significant differences at the level ( a ≤ 0.05 ) among the averages of the study sample estimations regarding the availability degree of personal empowerment and shared vison dimensions as well as the overall availability degree of the learning organization in secondary schools. The differences were found between the eastern khanyounis directorate on the one hand and the northern and western Gaza directorates on the other in favor of eastern khanyounis directorate. Meanwhile, differences were found in the availability degree of the mental model dimension as well as the availability degree of the learning organization dimensions in secondary schools regarding the variable of educational directorate . Furthermore, differences were found between Rafah, eastern khanyounis and the Middle Area directorates on the one hand and khanyounis directorate on the other in favor of the former directorates. 5. The overall degree of the study sample estimation regarding the professional competence of secondary schools’ principals in Gaza governorates has obtained a relative weight of ( % 79.05) , i.e. significant degree. 6. There are statistically significant differences at the level ( a ≤ 0.05 ) among the averages of the study sample estimations regarding the professional competence of secondary schools’ principals attributable to the gender variable of both teachers and principal. The differences were in favor of male teachers, moreover, the teachers whose principals are male. Meanwhile, there were no differences regarding the professional competence of secondary schools’ principals attributable to the variables , namely the teacher’s educational qualification and years of service as well as the principal’s educational qualification and years of service. 7. There are statistically significant differences at the level ( a ≤ 0.05 ) among the averages of the study sample estimations regarding the level of human and personal competence as well as the level of the professional competence of secondary schools’ principals due to the variable of educational directorate. The differences were found between the eastern khanyounis directorate on the one hand and the northern and western Gaza directorates on the other in favor of the former. Furthermore, it was found that there were differences in professional competence level of secondary schools’ principals and its dimensions. . The differences were found between Rafah and eastern khanyounis directorates on the one hand and khanyounis directorate on the other in favor of the former directorates. 8. There was a statistically significant positive correlation between the averages of the study sample individuals’ estimations regarding the availability degree of the learning organization dimensions in secondary schools in Gaza governorates and their estimation averages of the overall degree and dimensions of the professional competence level of principals. The study has recommended the following in the light of its results: 1- It is recommended that the school administration allocate part of its financial resources to encourage the staff members to produce creative projects. 2- It is also recommended that the school employ modern technology methods in learning and teaching. 3- Furthermore, it is a vital recommendation for the school to adopt a vision for the school future as well as to come up with creative ideas and solutions for the school problems. 4- In addition, it is of great importance that the school conduct workshops and invite the supervisors, the school principals and the teachers to participate to find solutions for the school problems in a scientific way. 5- Moreover, the school administration shall involve the staff members in making decisions regarding the school issues as well as accepting their opinions.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: المنظمة المتعلمة ، المدارس الثانوية، الكفاءة المهنية، محافظات غزة Learning organization, secondary school , professional competence , Gaza governorates.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 08:55
Last Modified: 30 Jun 2020 08:55
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1300

Actions (login required)

View Item View Item