فاعلية برنامج مقترح قائم على استخدام الرسوم المتحركة في تنمية مفاهيم الأعداد لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي من ذوي الإعاقة السمعية

فرج الله, عبد الكريم موسى and كراز, باسم عبد الرحمن (2017) فاعلية برنامج مقترح قائم على استخدام الرسوم المتحركة في تنمية مفاهيم الأعداد لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي من ذوي الإعاقة السمعية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (2). pp. 302-327. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
1166.pdf - Published Version

Download (361kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدِّراسة إلى معرفة فاعلية برنامج مقترح قائم على استخدام الرسوم المتحركة في تنمية مفاهيم الأعداد لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي من ذوي الإعاقة السمعية. ولتحقيق أهداف الدِّراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتمثلت أدوات الدِّراسة في اختبار تحصيلي لمفاهيم الأعداد، طبق على عينة مكونة من (26) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الأول الأساسي من ذوي الإعاقة السمعية، أوزعت بالتساوي على مجموعتين ضابطة وتجريبية، وقد أظهرت نتائج الدِّراسة فروقاً ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار تحصيلي لمفاهيم الأعداد البعدي، حيث بلغت قيمة اختبار (Z) (4.39)، لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0.01)، وقد كان حجم الأثر كبيراً، حيث بلغ (0.828)، وأوصت الدِّراسة بضرورة الاهتمام بإدخال تصميم الرسوم المتحركة وإنتاجها في برامج إعداد المعلمين بكليات التربية قبل الخدمة. The effectiveness of a suggested program based on the use of animation in developing the concept of numbers among the first graders of hearing impairment. The current study aims at identifying the effectiveness of a suggested program based on the use of animation in developing the concept of numbers among the first graders of hearing impairment. To achieve the study aims; the researchers used the quasi experimental method. The study tool was an a achievement test for the concept of numbers. The test was applied on a sample of 26 first graders of hearing impairment who are divided equally to a control and an experimental group. The results of the study showed that there was no statistical differences between the means of pupils’ in both groups in the post-test. The value of (z) was (4.39) in favour of the experimental group. The effect size was (0.828). In the light of the results, the researchers recommend that it is important to include the design and production of animation in the training program for student-teachers in the faculties of education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الرسوم المتحركة– مفاهيم الأعداد– ذوي الإعاقة السمعية. animation – concept of numbers – hearing impaired
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Feb 2018 09:49
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/130

Actions (login required)

View Item View Item