مستوى الذكاء الانفعالي لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة وعلاقته بمستوى إبداعهم الإداري

الحاج أحمد, محمد يوسف عبد الله (2020) مستوى الذكاء الانفعالي لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة وعلاقته بمستوى إبداعهم الإداري. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
محمد الحاج أحمد.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى كل من الذكاء الانفعالي ومستوى الإبداع الإداري، لدى مديري المعاهد الأزهرية، من وجهة نظر معلميهم في محافظات غزة في ضوء متغيرات (الجنس وسنوات الخدمة والتخصص)، والتحقق من وجود علاقة بينهما، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بمجاله التحليلي. وقد تمَّ مسحُ مجتمعِ الدراسة، حيث تمثلت عينةُ الدراسة بـ (110) معلمين من معلمي ومعلمات المعاهد الأزهرية، يمثلون نسبة (91.67%) من مجتمع الدراسة. وكانت الاستبانة أداة جميع البيانات. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، كان من أهمها: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى الذكاء الانفعالي، لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة. حصلت على وزن نسبي (79.75%) أي بدرجة كبيرة. أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية من الأعلى إلى الأدنى. فكان على النحو التالي: الدافعية بوزن نسبي (80.45%) وبدرجة كبيرة، تليه المهارات الاجتماعية بوزن نسبي (80.18%) وبدرجة كبيرة، ثم الوعي بالذات بوزن نسبي (80.09%) وبدرجة كبيرة، يليه التعاطف بوزن نسبي (79.79%) وبدرجة كبيرة، وأخيراً إدارة الانفعالات بوزن نسبي (78.25%) وبدرجة كبيرة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05)، بين متوسطات تقديرات أفراد العينة من المعلمين لمستوى الذكاء الانفعالي، لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة تعزى لمتغير الجنس، والتخصص، فيما وجدت فروق تعزى لمتغير سنوات الخدمة، وكانت الفروق لصالح المعلمين ممن سنوات خدمتهم أقل من 5 سنوات. 3. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى الإبداع الإداري، لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة، حصلت على وزن نسبي (77.26%) أي بدرجة كبيرة، أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية من الأعلى إلى الأدنى. فكان على النحو التالي: الطلاقة بوزن نسبي (78.57%) وبدرجة كبيرة، تليه المرونة بوزن نسبي (78.21%) وبدرجة كبيرة، ثم المخاطرة والتحدي بوزن نسبي (77.33%) وبدرجة كبيرة، تليه الأصالة بوزن نسبي (76.48%) وبدرجة كبيرة، وأخيراً الحساسية للمشكلات بوزن نسبي (75.72%) وبدرجة كبيرة. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05)، بين متوسطات تقديرات أفراد العينة من المعلمين لمستوى الإبداع الإداري ككل، لدى مديري المعاهد الأزهرية في محافظات غزة تعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق لصالح المعلمات، كما وجدت فروق تعزى لمتغير سنوات الخدمة، وكانت الفروق لصالح المعلمين، ممن سنوات خدمتهم أقل من 5 سنوات، فيما لا توجد فروق تعزى لمتغير التخصص. 5. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05)، بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لمستوى الذكاء الانفعالي، لدى مديري المعاهد الأزهرية ومتوسطات تقديراتهم لمستوى الإبداع الإداري لديهم. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، ومن أهمها: 1. عقد دورات عليا لمديري المعاهد الزهرية في أنماط القيادة الإدارية الحديثة. 2. تنظيم ورش عمل للوصول إلى قواعد مشتركة؛ لتوظيف لغة الجسد في التطبيقات الإدارية. 3. تنظيم ورش عمل لعرض الأفكار الإبداعية الصادرة من قبل المعلمين وتبنيها. 4. إقامة معارض لعرض إنجازات المعلمين الابتكارية وإنجازات طلبتهم كذلك. 5. حضور مؤتمرات علمية تربوية وإدارية لمواكبة كل ما هو جديد في علم الإدارة المعاصر. ABSTRACT The level of emotional intelligence among the managers of Al-Azhar institutes in the governorates of Gaza and its relationship to the level of their administrative creativity This study aims to identify the level of both emotional intelligence and the level of administrative creativity of the managers of Al-Azhar institutes from the viewpoint of their teachers in the governorates of Gaza in the light of variables, gender, years of service and specialization, and to verify the existence of a relationship between them. The study follows the analytical descriptive approach field. The study was carried out and surveyed on Al Azhar institutes community, where the study sample was represented by (110) teachers from Al-Azhar institutes representing (91.67%) of the study community, and the questionnaire was a tool for all data, and the study reached a set of results, the most important of which were: 1. The overall score of estimating the study sample of the level of the emotional intelligence of the managers of Al-Azhar institutes in the governorates of Gaza obtained a big percentage of (79.75%), and the average arrangement of the questionnaire dimensions from the highest to the lowest; was as follows: [motivation relative percentage (80.45%) high average, followed by social skills percentage of (80.18%) high percentage, then self-awareness percentage of (80.09%) high percentage, sympathy percentage of (79.79%) and high percentage, and finally the controlling of emotions with a percentage of (78.25%) high percentage. 2. There are no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the average estimates of the sample of individuals of teachers of the level of emotional intelligence of the managers of Azhar institutes in the governorates of Gaza due to the gender variable or specialization, while differences were found due to the variable of years of service, and the differences were in favor for the teachers with less than 5 years of service. 3. The overall score of estimating the study sample of the level of administrative creativity of the managers of Al-Azhar institutes in the governorates of Gaza has obtained a percentage of (77.26%), a high percentage As for the arrangement of the questionnaire dimensions according to the highest percentage to the lowest was as follows: [Fluency With a percentage of (78.57%) high percentage, followed by flexibility with a percentage of (78.21%) high percentage, then the risk and challenge with a percentage of (77.33%) high percentage, then followed by originality with a percentage of (76.48%) high percentage, and finally, the sensitivity to problems with a high percentage of (75.72) %). 4. There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the average estimates of the individuals samples from teachers of the level of administrative creativity as a whole of managers of Al-Azhar institutes in the governorates of Gaza attributed to the gender variable, and the differences were in favor of the teachers, as there were differences due to the variable of years of service, The differences were in favor of teachers who had less than 5 years of service, while there were no differences attributable to the variable of specialization. 5. The presence of a positive correlation at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates of the level of emotional intelligence of the managers of Al-Azhar institutes and their averages of their level of administrative creativity. The study came out with a set of recommendations, the most important of which are: 1. Holding higher courses of Al Azhar institutes managers with modern managerial leadership styles. 2. Organizing workshops to reach common rules for employing body language in administrative applications. 3. Organizing a working day to present and adopt creative ideas issued by teachers. 4. Holding exhibitions to show the teachers innovative achievements as well as those of their students.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 08:27
Last Modified: 30 Jun 2020 08:27
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1299

Actions (login required)

View Item View Item