فاعلية توظيف المعلومات في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بجودة القرارات الإدارية

أبو عودة, عبير سعيد (2019) فاعلية توظيف المعلومات في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بجودة القرارات الإدارية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى فاعلية توظيف المعلومات في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة وعلاقتها بجودة القرارات الإدارية من وجهة نظر الإداريين العاملين في المديريات، والكشف عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستوى توظيف المعلومات الإدارية في مديريات التربية والتعليم تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة الإدارية ، المسمى الوظيفي ،المديرية)، وهدفت كذلك التعرف إلى مستوى جودة القرارات الإدارية المتخذة في مديريات التربية والتعليم و الكشف أيضاً عما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة القرارات الإدارية في مديريات التربية والتعليم تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة الإدارية ، المسمى الوظيفي ،المديرية)، و عما إذا كانت هناك علاقة ارتباطية بين مستوى توظيف المعلومات ومستوى جودة القرارات الإدارية؛ ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، وقامت ببناء أداة الدراسة (الاستبانة) لمتغيري الدراسة، والمكونة من الاستبانة الأولى لقياس مستوى توظيف المعلومات والتي تكونت من (57) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي (الاتصال والتواصل لتناقل المعلومات، إدارة المعلومات، موثوقية وجودة المعلومات)، أما الاستبانة الثانية فكانت لقياس مستوى جودة القرارات الإدارية وتكونت من (25) فقرة. حيث استُخدمت في جمع البيانات، وتم توزيع الاستبانة الورقية والإلكترونية على مجتمع الدراسة والبالغ (505) موظفاً إدارياً بمسميات مختلفة (مدير دائرة، رئيس قسم، رئيس شعبة، موظف إداري)، وقد حصلت الباحثة على (409) استجابة عن طريق المسح الشامل بنسبة (81%)، ولمعالجة البيانات الإحصائية تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية (SPSS). وبعد تحليل نتائج الدراسة وتفسيرها، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: 1- أن مستوى توظيف المعلومات في مديريات التربية والتعليم جاءت بدرجة (كبيرة) ووزن نسبي (74.824%) والذي يؤكد وجود الفاعلية في توظيف المعلومات في المديريات. 2- أن مستوى جودة القرارات الإدارية في مديريات التربية والتعليم جاءت بدرجة (كبيرة) ووزن نسبي (71.27%). 3- توجد علاقة ارتباطية موجبة قوية جداً بمقدار (0.801) بين مستوى فاعلية توظيف المعلومات في مديريات التربية والتعليم بمحافظات غزة وجودة القرارات الإدارية فيها. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α <= 0.05) بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة لفاعلية توظيف المعلومات تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة الإدارية). 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α <= 0.05) بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة لفاعلية توظيف المعلومات تعزى لمتغير الدراسة (المديرية) لصالح مديرية شرق خان يونس ثم الوسطى وتليها مديرية غرب غزة ثم رفح فشرق غزة ثم شمال غزة وأخيراً مديرية غرب خان يونس. 6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α <= 0.05) بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة لفاعلية توظيف المعلومات تعزى لمتغير الدراسة (المسمى الوظيفي) لصالح مدير الدائرة ثم رئيس قسم فإداري ثم رئيس شعبة. 7- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α <= 0.05) بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة القرارات الإدارية تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة الإدارية، المديرية). 8- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α <= 0.05) بين متوسطات تقدير أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة القرارات الإدارية تعزى لمتغير الدراسة (المسمى الوظيفي) لصالح مدير الدائرة ثم رئيس قسم فرئيس شعبة ثم إداري. 9- توجد علاقة ارتباطية قوية بين كل من أبعاد المجال الأول (الاتصال والتواصل لتناقل المعلومات، إدارة المعلومات، موثوقية وجودة المعلومات) وبين جودة القرارات الإدارية في مديريات التربية والتعليم بمستوى ارتباط (0.770، 0.768، 0.672) على التوالي. واستناداً للنتائج السابقة، أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها: • العمل على عقد المزيد من اللقاءات والاجتماعات مع العاملين لجمع المعلومات الصحيحة من مصادرها والكشف عن التناقض فيها لإيجاد الحلول. • تعزيز مشاركة العاملين في اتخاذ القرارات التي تعنيهم بالرجوع إلى الحقائق والمعلومات كي تتصف بالعدالة والانصاف بعيداً عن الأحكام الذاتية. • تطوير آلية التواصل الداخلي في المديريات بهدف تسريع عملية الحصول على المعلومات بصورة مختصرة ومفيدة مع العمل على تقييمها وتحسينها بشكل مستمر. Abstract Effectiveness of Employing Information in Education Directorates in Gaza Governorates and its Relation to the Quality of Managerial Decisions This study aims to recognize the Effectiveness of Employing Information in the Education Directorates in Gaza governorates and its relation to the Quality of Managerial Decisions, examining whether or not there were statically significant differences at (α <= 0.05) among the mean sources of the sample’s assessments of the effectiveness of employing information in the education directorates in Gaza governorates, due to the study variables: (Gender, years of service, “scientific qualification, job title, directorate), also examining whether or not there were statically significant differences at (α <= 0.05) among the mean sources of the sample’s assessments of the quality of managerial decisions in the education directorates in Gaza governorates, and its relation to the quality of managerial decisions due to the study variables: (Gender, years of service, “scientific qualification, job title, directorate), and the relation between the two study variables, Where the paper and electronic questionnaire was distributed to the study population (505) employee and gathering (409) questionnaire with percentage (81%), with Comprehensive inventory method, the study found that: 1- The level of effectiveness of employing information in education directorates in Gaza governorates (to a large degree) (74.824%), which confirms the existence of effectiveness of employing information. 2- The level of quality of managerial decisions in the education directorates came with a degree (large) and relative weight (71.27%). 3- There is a very strong positive correlation by (0.801) between the level of effectiveness of employing information of education directorates in Gaza governorates and the quality of managerial decisions. 4- There are no statistically significant differences at the level of significance (α <= 0.05) between the mean scores of the sample of the study population for the effectiveness of employing information in the education directorates in Gaza governorates due to the variables of the study (Gender, Educational Qualification, years of service, Directorate). 5- There are statistically significant differences at the level of significance (α <= 0.05) between the average estimation of the sample of the study population for the effectiveness of employing information attributable to the study variable (Directorate) in favor of the Directorate of East Khan Younis, then middle Directorate of Gaza (Alwosta), followed by the Directorate of West Gaza, Rafah, East Gaza, North Gaza and finally Directorate of West Khan Younis. 6- There are statistically significant differences at the level of significance (α <= 0.05) between the average estimation of the sample of the study sample for the effectiveness of employing information attributable to the study variable (job title) in favor of the director of the department and then the head of the department, administrative employee, head of an administrative division. 7- There are no statistically significant differences at the level of significance (α <= 0.05) between the mean scores of the sample of the study population for the quality managerial decisions due to the variables of the study (Gender, Educational Qualification, years of service, Directorate). 8- There are statistically significant differences at the level of significance (α <= 0.05) between the mean scores of the sample of the study population for the quality managerial decisions due to the variables of the study (Job Title) in favor of the director of department, head of the department, head of an administrative division, administrative employee. 9- There are strong positive correlations between the dimensions of the effectiveness of employing information in the education directorates of Gaza governorates and the quality of managerial decisions. Depending on the previous results, the researcher recommended the following points: • Work to hold more meetings and meetings with workers to collect the correct information from its sources and reveal the contradiction in it to find solutions. • Enhancing the participation of workers in making decisions that concern them by referring to facts and information so that they are characterized by justice and fairness, away from self-judgments. • Developing the internal communication mechanism in the directorates in order to accelerate the process of obtaining information in a concise and useful way, while constantly evaluating and improving it.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: فاعلية، المعلومات، توظيف المعلومات، استثمار المعلومات، استخدام المعلومات، القرارات الإدارية، جودة القرارات الإدارية، مديرية التربية والتعليم. Effectiveness, Information, Employing of information, Investment of information, usage of information, Decisions, Quality of managerial decisions.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Jun 2020 08:20
Last Modified: 30 Jun 2020 08:20
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1298

Actions (login required)

View Item View Item