درجة تطبيق مديري المدارس الثانوية بمحافظة غزة لمبادئ الحوكمة وعلاقتها بالولاء التنظيمي لدى معلميهم

القطشان, أميمة عبد العزيز عبد السلام (2020) درجة تطبيق مديري المدارس الثانوية بمحافظة غزة لمبادئ الحوكمة وعلاقتها بالولاء التنظيمي لدى معلميهم. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تطبيق مديري المدارس الثانوية في محافظة غزة لمبادئ الحوكمة وعلاقتها بالولاء التنظيمي من وجه نظر معلميهم. منهج الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. أداة الدراسة: أعدت الباحثة استبانتين لجمع البيانات استبانة الحوكمة، ومكونة من (40) فقرة موزعة على (4) محاور هي: "الشفافية، المساءلة، المشاركة، والنزاهة"، واستبانة الولاء التنظيمي ومكونة من (19) فقرة. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من (321) معلم/ ة من مجتمع بحث الدراسة البالغ (1944) معلم/ة بنسبة (16%). أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1. أن درجة تطبيق مديري المدارس الثانوية بمحافظة غزة لمبادئ الحوكمة من وجهه نظر معلميهم كانت كبيرة بوزن نسبي (77.88%) 2. أن مستوى الولاء التنظيمي لدى معلمي المدارس الثانوية بمحافظة غزة من وجهه نظرهم كبير بوزن نسبي (82.93%) 3. وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجة تطبيق الحوكمة ومستوى الولاء التنظيمي للمعلمين 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في محور المشاركة لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في محور الشفافية، والمساءلة، والنزاهة. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة تطبيق مديري المدارس الثانوية لمبادئ الحوكمة من وجهه نظر معلميهم تعزى لمتغير (المؤهل العلمي – سنوات الخدمة – المنطقة التعليمية). 6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى الولاء التنظيمي لدى المعلمين تعزى لمتغير (الجنس -المؤهل العلمي – سنوات الخدمة – المنطقة التعليمية) توصيات الدراسة توصلت الدراسة إلى العديد من التوصيات منها: 1. تعزيز تطبيق مديري المدارس عامة والثانوية خاصة لمبادئ الحوكمة في مدارسهم. 2. المحافظة على مستوى الولاء التنظيمي المرتفع عند المعلمين من خلال إعطائهم مزيدا من الحوافز المادية والمعنوية. 3. ضرورة إعطاء مديري المدارس دورات وورش عمل حول إعطاء المعلمين أكبر قدر من مشاركة المعلمين في اتخاذ القرار. الكلمات المفتاحية: الحوكمة – الولاء التنظيمي – المدارس الثانوية. Abstract The degree to which secondary schools’ principals in Gaza governorate apply the principles of governance and its relation to organizational loyalty of their teachers Searcher : Omima A. Alqtshan Supervisor : DR. Imad A. Alhadeedey Objective of the study: This study aimsat identifying the degree to which secondary schools’ principals in Gaza governorate apply the principles of governance and its relation to organizational loyalty from the viewpoint of their teachers. Research methodology: to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach. Study tools: The researcher prepared two questionnaires to collect data. The Governance Questionnaire, consisting of (40) paragraphs distributed on (4) areas: "Transparency, Accountability, Participation, and Integrity", and the organizational loyalty questionnaire consisting of (19) paragraphs. The study sample: The sample of the study consisted of (321) male and female teachers from the study population whose number is (1944) male and female teachers (16%). The most important findings of the study: 1. The degree to which secondary schools’ principals in Gaza governorate apply the principles of governance from the point of view of their teachers was significant with a relative weight of (77.88%). 2. The level of organizational loyalty of secondary school teachers in Gaza Governorate from their point of view is significant with a relative weight of (82.93%). 3. There is a positive correlation between the degree of application of governance and the level of organizational loyalty of teachers. 4. There are statistically significant differences attributable to the gender variable in the area of participation in favor of females, while there are no statistically significant differences in the area of transparency, accountability, and integrity. 5. There are no statistically significant differences in the degree to which secondary schools’ principals in Gaza governorate apply the principles of governance from the viewpoint of their teachers attributable to the variables (academic qualification - years of service - educational district). 6. There are no statistically significant differences for the level of organizational loyalty of teachers attributable to the variables (gender - educational qualification - years of service - educational district) The most important recommendations of the study: 1. There is a need for school principals in general and secondary schools in particular to apply the principles of governance in their schools. 2. Maintaining the high level of organizational loyalty of teachers by giving them more "material and moral incentives. 3. School principals’ need to take courses and workshops on giving teachers the greatest degree of teachers’ participation in decision-making.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Governance, Organizational loyalty, Secondary schools.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 29 Jun 2020 07:56
Last Modified: 29 Jun 2020 07:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1296

Actions (login required)

View Item View Item