التَنمُّرُ المدرسيُّ بينَ طلبةِ المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ بمحافظاتِ غزةَ ودورِ الإدارةِ المدرسيّةِ في مواجهتهِ

محمود, أحمد عادل (2019) التَنمُّرُ المدرسيُّ بينَ طلبةِ المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ بمحافظاتِ غزةَ ودورِ الإدارةِ المدرسيّةِ في مواجهتهِ. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هَدفت الدِّراسة التعرُّفِ إلى درجةِ شيوعِ ظاهرةِ التَنمُّر المدرسيِّ بينَ طلبةِ المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ بمحافظاتِ غزةَ، ودورِ الإدارةِ المدرسيّةِ في مواجَهَتِها. وللإجابةِ عن أسئلةِ الدِّراسة استخدمَ الباحثُ المنهجَ الوصفيَّ بخطواتِهِ وإجراءَاتِه؛ لمناسبته لطبيعة الدِّراسة. واستخدمَ الباحثُ أداةَ الاستبانةِ كأداةٍ رئيسةٍ للدراسةِ، حيثُ قامَ ببناءِ استبانةٍ مكونة من (52) فقرةٍ، وُزِّعَتْ على مِحْورَين، وتكوَّنَ المحورُ الأول: درجة انتشارِ التَنمُّر المدرسيّ بأنواعِه الستة: التنَمُّر (الجسديّ، واللفظيّ، والوجدانيّ، والالكترونيّ، والجنسيِّ، وعلى الممتلكاتِ)، وتكوَّنَ المحورُ الثاني: دورِ الإدارةِ المدرسيّةِ في مواجهةِ التَنمُّر المدرسيِّ مِنْ الأبعادِ الخمسةِ (تنفيذِ اللوائحِ والقوانينِ، وتوجيهِ ودعمِ المعلمين، والتعاونِ مع أولياءِ الأمور، ومشاركةِ المرشدِ الاجتماعيِ والنفسي، والتكاملِ مع مؤسساتِ المجتمعِ المحليِ)، وقامَ الباحثُ بالتحقُّقِ من صدقِها، وثباتِها، كما استخدمَ برنامجَ SPSS"" في معالجةِ وتحليلِ البياناتِ من عيّنةِ الدِّراسة. وتمثّل مجتمَع الدِّراسة في جميع معلمِّي ومعلماتِ المرحلةِ الثانويّة بمحافظاتِ غزةَ، والبالغُ عددُهم (3604)، وتمَّ تطبيقُ الدِّراسة على عيّنةٍ عشوائيةٍ بسيطةٍ حَجمُها (541)، بنسبة (15%) من مجتمعِ الدِّراسة. ومن أهمِّ النتائجِ التي توصلتْ لها الدِّراسة: 1- درجةُ شيوعِ ظاهرةِ التَنمُّر المدرسيِّ بينَ طلبةِ المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ في محافظاتِ غزةَ جاءتْ جميعُها بدرجةٍ قليلةٍ. 2- كانتْ نتائجُ الفروقِ ذاتِ الدلالةِ الإحصائيّةِ عندَ مستوى دلالةِ (α ≤ 0.05) بينَ متوسطاتِ تقديراتِ أفرادِ عيّنةِ الدِّراسة لدرجةِ شيوعِ ظاهرةِ التَنمُّر المدرسيِّ بينَ طلبةِ المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ في محافظاتِ غزةَ كما يلي: أ) وجودُ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ نوعِ المدرسةِ لصالحِ مدارسِ الذكور، ب) عدمُ وجودِ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ تخصُّص الطلبةِ (الفرع)، وكذلك في المجالاتِ الفرعيةِ باستثناءِ مجال التَنمُّر الجنسيِّ، لصالحِ تخصُّصي الأدبي/الشرعيِّ، والمشترك مقارنةً بالتخصُّص العلميِّ، ج) عدمُ وجودِ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ المديريّةِ التعليميّةِ. 3- درجةُ ممارسةِ مديري المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ بمحافظاتِ غزةَ لأدوارهِمْ في مواجهةِ ظاهرةِ التَنمُّر المدرسيِّ بينَ طلَبتِهمْ جاءتْ بدرجةٍ كبيرةٍ. 4- كانتْ نتائجُ الفروقِ ذاتِ الدلالةِ الإحصائيّةِ عندَ مستوى دلالةِ (α ≤ 0.05) بينَ متوسطاتِ تقديراتِ أفرادِ عيّنةِ الدِّراسة لدرجةِ ممارسةِ مديري المدارسِ الثانويّةِ الحكوميّةِ بمحافظاتِ غزةَ لأدوارهِمْ في مواجهةِ ظاهرةِ التَنمُّر المدرسيِّ كما يلي: أ) وجودُ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ جنسِ المدير، لصالحِ من مديرتها أنثى، ب) عدمُ وجودِ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ المديريّةِ التعليميّةِ، ج) وجودُ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ عددِ سنواتِ الخدمةِ لمديرِ المدرسة لصالحِ من سنوات خدمة مديره أقل من (5) سنوات، و(5-أقل من 10) سنوات مقارنةً بالذين عدد سنوات خدمة مديره من (10) سنوات فأكثر، د) وجودُ فروقٍ تُعْزى لمتغيرِ المؤهل العلميِّ للمدير لصالحِ من مديره يحمل درجة البكالوريوس. وفي ضوء النتائج السابقة قَدَّمَ الباحثُ عدداً من التوصيات، والتي من أهمها: 1- تعزيز دور الإدارة المدرسية في مواجهة التنَمُّر المدرسيّ من خلال اتخاذ إجراءاتٍ ضمنَ خطةٍ وقائيّةٍ وعلاجيّةٍ؛ لمواجهةِ التَنمُّر المدرسيّ بينَ الطلبةِ، ومَنِع حدوثه قدر المستطاع. 2- توسيعُ مشاركة العاملين في المدرسةِ عندَ صياغة الخطط التربويّة، وتنفيذ البرامج؛ لتشمل مسؤوليّة الحد من التَنمُّر المدرسيّ بينَ الطلبةِ جميعَ العاملينَ في المدرسةِ، وتضمن ديمومةَ انتشار السلوك الحسن بينَ الطلبةِ. 3- أن تُنظم المدرسةُ لقاءاتٍ، واجتماعاتٍ دوريّةٍ لأولياءِ الأمورِ، وتتواصلُ معهم بالشكل الذي يُتيح للمعلمين تبادل مشكلات الطّلبة، ومناقشتها، وتقديمُ الحلول المناسبة لعلاجها، حتى وأن تَطلّبَ الأمرُ زياراتٍ منزليةٍ لبعض الطّلبة ممن لا يستجيبُ ذويهم لهذه الدعوة. 4- التواصلُ الفعّال مع مؤسساتِ المجتمعِ المحليِ، والمؤسسات والمراكز الشبابيّة، وخطباء المساجد، والوعّاظ على مشكلاتِ الطلبةِ، ومشاركتِهمْ في تنظيم برامج إرشاديّة للطلبة. 5- سَن وزارةُ التربيّة والتعليم عقوباتٍ رادعةٍ للطّلبة المُتَنّمرين كحلٍ نهائي، وتخويلُ الإدارة المدرسيّة باتّخاذ الإجراءاتِ المناسبةِ بحقِ الطّلبةِ المخالفين للسلوك. 6- اختيارُ، وتعيين أعضاء الإدارات المدرسيّة للمدارسِ حسب الكفاءةِ، حيثُ بَيّنتْ النتائج الإحصائيّة عدم أفضليةِ الكثرة أو القلة في عدد سنوات الخدمة للمدير بالنسبة لأدوارهِمْ في مواجهة التَنمُّر المدرسيّ بينَ الطلبةِ. 7- تطويرُ المناهج الدراسيّة، ومراجعةُ القيم التي تتضمّنها، والحرصُ على ترسيخِ المحبةِ، والتسامحِ بينَ الطلبةِ، وتعزيزُ الثقة لدى الطلبةِ بأنّفسهم، وتوفيرُ جوٍ من الطمأنينة من خلال متابعة الإدارة المدرسيّة المستمرة للالتزام بالنظام وتأدية الواجبات. كلماتٌ مفتاحية: التَنمُّرُ المدرسيُّ، مديري المدارس، المدارس الثانويّة، محافظات غزة، الإدارة المدرسيّة، العُنف الطلابي، البَلطجة، الاِستِقواء، العُدوان. Abstract School Bullying among Governmental Secondary School's Students in Gaza Governorates and the Role of School Management at Facing it Prepared by/ Ahmed Adel Mahmoud Supervised by/ Raed Hussien Al-Hajjar The aim of this study is to identify the prevalence degree of school bullying development among students of governmental secondary schools in Gaza governorates and the role of the school management in facing it. To answer the study's questions, the researcher used the descriptive approach with its steps and procedures, because of its relevance to the nature of the study. The researcher used the questionnaire as a main tool for the study, where he built a questionnaire of (52) paragraphs, distributed on two axes. The first axis consisted from: the prevalence degree of school bullying with its six types (physical, verbal, emotional, electronic, sexual, and property), and the second axis consisted of: the role of school management in facing school bullying of the five dimensions (implementation of regulations and laws, guidance and support teachers, cooperation with pupils parents, participation of social and psychological counselors, and integration with local community institutions). The researcher has verified the validity and reliability in the questionnaire, and then used the "SPSS" program in processing and analyzing the data from the study sample. The study population consisted from all secondary school teachers of both genders males and females, who's numbered (3604). The study was applied to a simple random sample which was numbered (541), which is equivalent to (15%) of the study population. The most important results of the study are the following: 1- The prevalence degree of bullying among governmental secondary school students in Gaza governorates is a low degree. 2- The results of the statistically significant differences at the level of an indication (α ≤ 0.05) among the average estimates of the study sample responses of bullying prevalence among secondary school students in Gaza governorates are as the following: a) The existence of differences due to the school type for the male schools, b) There are no differences due to the specialization of students (branch), and also in sub domains except sexual bullying for the benefit of literary and legit specialization and common compared to scientific specialization, c) There are no differences due to the variable of the directorate of education. 3- The practice degree of governmental secondary school principals in Gaza governorates for their roles in facing school bullying phenomenon among their students came largely. 4- The results of the statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the average estimates of the study sample to the practice degree of the governmental secondary school principals in Gaza governorates to their roles in facing school bullying phenomenon as the following: a) There are differences due to the principals gender, in favor of females, b) There is no differences due to the educational directory change, c) There are differences due to the variable number of years of service for the school principal in favor of those whose years of service are less than (5) years and who are (5-less than 10) years compared to those who have a number of years of service (10) years and more, d) There are differences attributable to the change in the director's scientific qualification in favor of bachelor's degrees. In light of the previous results, the researcher made a number of recommendations, the most important of them are: 1. Strengthening the role of school management in facing school bullying by taking measures within a preventive and remedial plan to counter school bullying among students and prevent it from happening as much as possible. 2. Expand the participation of school staff in formulating educational plans and implementing programs to include the responsibility of reducing school bullying among students and all school staff in the school, and ensure the continuity of good behavior among students. 3. The school should organizes regular meetings and gatherings for parents and communicates with them in such a way that allows teachers to exchange, discuss student's problems and provide appropriate solutions to remedy them, even if it requires home visits to some students whose parents do not respond to this invitation. 4. Effective communication with local community institutions, youth centers and institutions, mosque preachers on student problems and participate in organizing mentoring programs for students. 5. The Ministry of Education should enact deterrent penalties for bullying students as a final solution, and authorize the school management to take appropriate measures against students who violate behavior. 6. Selection and the appointment of school managements' members of schools according to competence, where statistical results showed that there is no preference of too many or few in the number of years of service of the principal in relation to their roles in facing of school bullying among students. 7. Developing curriculum, reviewing the values it contain, ensuring the consolidation of love, tolerance among students, enhancing students' self-confidence, and providing an atmosphere of reassurance through continuous follow–up of the school management to adhere to the system and perform the duties. Key words: school bullying, school principals, secondary schools, Gaza governorates, school management, student violence, bullying, intimidate, aggression.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 29 Jun 2020 07:48
Last Modified: 29 Jun 2020 07:48
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1295

Actions (login required)

View Item View Item