درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة للمهارات الريادية وعلاقتها بالتميز المنظمي فيها

الشيخ, أحمد أيوب عبدالله (2019) درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة للمهارات الريادية وعلاقتها بالتميز المنظمي فيها. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
أحمد الشيخ نهائي الرسالة الخميس5-3-2020.pdf

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة للمهارات الريادية وعلاقتها بالتميز المنظمي فيها  هدف الدراسة: هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة للمهارات الريادية وعلاقتها بالتميز المنظمي فيها.  منهج الدراسة وأداتيها: لتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، بالإعتماد على استبانتين، الأولى: لقياس المهارات الريادية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة، والثانية: لقياس التميز المنظمي لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة.  مجتمع الدراسة وعينتها: تكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي المدارس الثانوية بمحافظات غزة:)، والبالغ عددهم (3609) معلم ومعلمة، وبلغت عينة الدراسة (652) معلم ومعلمة، تمثل ما نسبته (18%) من مجتمع الدراسة.  وقد توصّلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة للمهارات الريادية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة كبيرة، حيث حصلت على وزن نسبي قدره (%81.80). 2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ) بين متوسطات تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة المديرين للمهارات الريادية تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، التخصص سنوات الخدمة، المديرية). 3. أن مستوى التميز المنظمي في المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة كبيرة، حيث حصلت على وزن نسبي قدره (%80.40). 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ) بين متوسطات تقديرات المعلمين لمستوى التميز المنظمي تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، التخصص سنوات الخدمة، المديرية). 5. وجود علاقة عند مستوى دلالة إحصائية ( ) بين متوسطات تقديرات المعلمين للمهارات الريادية ومتوسطات تقديراتهم للتميز المنظمي.  واستنادًا للنتائج السابقة أوصت الدراسة بتوصيات عدة، إبرزها: 1. أن يعمل مديرو المدارس الثانوية بمحافظات غزة على تحسين المناخ المدرسي بمدارسهم باستمرار، ووضع الخطط والبرامج التي تسهم في تحقيق ذلك . 2. أن يهتم مديرو المدارس بالعلاقات والاتصال والتواصل بينهم وبين المعلمين، على أن تكون هذه العلاقة متوازنة. 3. إطلاع مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة على كل ما يستجد من أمور في مجال المهارات الريادية، وعقد دورات تدريبية وورش عمل للمعلمين المتميزين وإعطاؤهم صلاحيات تتناسب مع حجم المهام الملقاة عليهم. كلمات مفتاحية: الريادة - التميز المنظمي- محافظات غزة - المدارس الثانوية. Abstract The Degree of Practicing the Entrepreneurial Skills for the Secondary Schools Principals in Gaza Governorates and its Relation to Organisational Excellence. The objective of the study: This study aims to identify the degree of practices of secondary school principals in the governorates of Gaza for entrepreneurial skills and their relationship to organizational excellence. The methodology and tool of the study: To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical method, based on two questionnaires, which is composed of first part, to measure the entrepreneurial skills of the secondary school principals in the Gaza governorates , and the second part, to measure the organizational excellence among the secondary school principals in the Gaza governorates. The sample and population of the study: The study population consists of all the teachers who works in the secondary schools in the Gaza governorates: (3609) teachers (male and female), and the sample of the study (652) teachers (male and female). The study reached several results, the most important results are: 1. The degree of the practices of secondary school principals in the governorates of Gaza to the skills of entrepreneurial from the point of view of teachers came largely, where it obtained a relative weight of (81.80%). 2. The absence of statistically significant differences at the level of Significance( ) between the average of teachers' estimates of the degree of managers' practice of entrepreneurial skills attributed to variables of gender, years of service, place of the directorate. 3. The level of organizational excellence in the public secondary schools in the Gaza governorates from the point of view of the teachers came largely, where it obtained a relative weight of (80.40%). 4. The absence of statistically significant differences at the level of significance ( )between the average of teachers' estimates of the level of organizational excellence attributed to variable of sex, specialization, years of service and experience, place of the directorate. 5 .There was a relationship at astatistical level of significance between the averages of teachers' estimations of entrepreneurial skills and the average of their estimates of organizational excellence. Based on the previous findings, the researcher recommends the following: 1. The principals of secondary schools in the Gaza governorates should improve the school environment continuously and develop plans and programs that contribute to achieving this goal. 2. School principals should be more concerned with the relationships and communication between the teachers and the administration in a balanced way.. 3. Informing the secondary school principals in the Gaza governorates of all the other matters in the field of entrepreneurial skills to keep them up-to-date and to provide training courses and workshops for outstanding teachers and give them powers commensurate with the size of the tasks entrusted to them.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Enterprenure, Excellence, Organisational Excellence, Secondary Schools
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 29 Jun 2020 07:40
Last Modified: 29 Jun 2020 07:40
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1294

Actions (login required)

View Item View Item