الأمن الوظيفي وعلاقته بالإبداع ‏الإداري لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة

حجازي, أحلام حمدان موسى (2020) الأمن الوظيفي وعلاقته بالإبداع ‏الإداري لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
احلام حجازي.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة توفر الأمن الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة، والكشف عن علاقته بمستوى الإبداع الإداري لديهم في ضوء كل من متغيرات: ( الجنس، سنوات الخدمة كمدير، المؤهل العلمي، التخصص، نوع المدرسة، المنطقة التعليمية)، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي الارتباطي، وتمثلت عينة الدراسة المسحية في جميع مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة، إذ بلغت (149) مديرًا ومديرة، واستخدمت الباحثة استبانتين واحدة للأمن الوظيفي وأخرى للإبداع الإداري. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: - أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لدرجة توفر الأمن الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (66.11%)، أي بدرجة متوسطة. - أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمستوى الإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة؛ حصلت على وزن نسبي (80.65%)، أي بدرجة مرتفعة. - توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة توفر الأمن الوظيفي ككل، ومتوسط تقديراتهم لمستوى الإبداع الإداري ككل لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة. وكان من أهم التوصيات التي توصلت إليها الدراسة: - تبني وزارة التربية والتعليم لبرامج تشجع على الإبداع والابتكار. - اعتماد سلم رواتب وترقيات لمديري المدارس، بما يتناسب مع حجم المهام الموكلة إليهم. - إبعاد المؤسسات التربوية والعاملين فيها عن أي تجاذبات سياسية. - عقد دورات تدريبية لصقل المهارات الإبداعية الإدارية لدى مديري المدارس. Abstract This study aimed to identify Job Security and Its Relationship to the Administrative Innovation for Secondary school principals in the governorates of Gaza in the light of variables: (gender, years of service as a manager, educational qualification, specialization, school type, educational district), and the study followed the descriptive approach with its relational survey method, and a sample was represented The survey study in all principals of secondary schools in the governorates of Gaza, as it reached (149) male and female principals, and the researcher used two questionnaires, one for job security and the other for administrative creativity. The most important results of the study:  That the total score for estimating the study sample for job security obtained a relative weight (66.11%), that is, an average degree.  The total score for estimating the study sample for the level of administrative creativity of the principals of secondary schools in Gaza governorates has obtained a relative weight (80.65%), that is, to a large degree.  There is a positive correlation relationship at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample individuals ’degrees to the degree of availability of job security as a whole and the average of their estimates of the level of administrative creativity as a whole for principals of secondary schools in Gaza governorates. Recommendations :  The Ministry of Education adopts programs that encourage creativity and innovation.  . Adopting a salary scale and promotions for school principals in proportion to the size of the tasks assigned to them.  Keeping educational institutions and their employees away from any political interactions.  Holding training courses to hone the creative and managerial skills of school principals.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Jun 2020 08:43
Last Modified: 17 Jun 2020 08:43
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1291

Actions (login required)

View Item View Item