درجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة من وجهة نظر العاملين الإداريين فيها وسبل تحسينها

بركــة, إبراهيم سعيد (2020) درجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة من وجهة نظر العاملين الإداريين فيها وسبل تحسينها. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان الرسالــة: درجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة من وجهة نظر العاملين الإداريين فيها وسبل تحسينها. هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة من وجهة نظر العاملين الإداريين وسبل تحسينها، ولتحقيق هدف الدراسة فقد اتبعت المنهج الوصفي التحليلي، وقام الباحث بمسح مجتمع الدراسة مسحاً شاملا، إذ بلغ (114) من العاملين الاداريين في جامعة فلسطين للعام الأكاديمي 2019/2020م، وقد استجاب منهم على أداة الدراسة (97) مفردة بمعدل استرداد بلغ (85%) من حجم مجتمع الدراسة الكلي، وتم استخدام استبانة القيادة الخادمة-إعداد الباحث- أداة لجمع البيانات. وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة من العاملين الاداريين لدرجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة؛ حصلت على وزن نسبي (68.03%)، أي بدرجة مرتفعة. أما ترتيب محاور الاستبانة تنازليا حسب أوزانها النسبية: محور الثقة بوزن نسبي (72.41%)، وبدرجة مرتفعة، يليه محور المهارات المفاهيمية بوزن نسبي (71.15%) وبدرجة مرتفعة، ثم محور القيم الشخصية بوزن نسبي (67.74%) وبدرجة متوسطة، يليه محور تمكين العاملين بوزن نسبي (66.35%) وبدرجة متوسطة، ثم محور الاهتمام بالعاملين وخدمتهم بوزن نسبي (66.05%) وبدرجة متوسطة، وأخيرا محور الالتزام بتطوير المجتمع بوزن نسبي (64.87%) وبدرجة متوسطة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة تعزى لمتغير (سنوات الخدمة، الجنس، المؤهل العلمي، الدورات التدريبية، والتخصص). 3. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين لـ: (المهارات المفاهيمية، تمكين العاملين، الاهتمام بالعاملين وخدمتهم، القيم الشخصية) وللقيادة الخادمة ككل تعزى لمتغير التخصص، كما تبين أنه لا توجد فروق على محوري (الثقة، الالتزام بتطوير المجتمع) تعزى لمتغير التخصص، وكانت الفروق لصالح العاملين الاداريين ممن تخصصهم أدبي. 4. التوصل إلى العديد من سبل تحسين ممارسة رؤساء الأقسام بجامعة فلسطين للقيادة الخادمة تمت الاشارة إليها. وكان من أبرز توصيات الدراسة: 1. استضافة إدارة الجامعة لخبراء في مجال التنمية البشرية؛ بهدف تزويد العاملين فيها بخبرات تمكنهم من تطوير مهارات جديدة. 2. عقد إدارة الجامعة لجلسات تشاورية مع العاملين، وإشراكهم في عملية اتخاذ القرارات. 3. التواصل مع المؤسسات الخارجية كالمراكز التدريبية المعتمدة؛ لتوفير الدورات التدريبية لتطوير مهارات العاملين. Abstract This study aims to identify the degree of practice of administrative department heads at the University of Palestine for servant leadership from the administrative employees’ perspective, and ways to improve them. the study followed the descriptive analytical approach to achieve the goal, the researcher surveyed the study community, as it reached (114) administrative workers at the University of Palestine, (97) of them responded to the study tool with a response rate of (85%) of the study population, and the researcher-prepared servant leadership questionnaire was used to collect data. Among the most important results of the study: 1. That the total score for estimating the study sample from the administrative staff to the degree of department heads practice at the University of Palestine for servant leadership has obtained a high relative weight (68.03%). As for the arrangement of the dimensions of the questionnaire in descending order according to their relative weights: the dimension of confidence with a high relative weight (72.41%), followed by the conceptual skills dimension with a high relative weight (71.15%), then the dimension of personal values with a mediated relative weight (67.74%), followed by the dimension of empowering workers with a mediated relative weight (66.35%), then the focus of attention to and service of employees with a mediated relative weight (66.05%), and finally the dimension of commitment to develop society with a mediated relative weight (64.87%). 2. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05≥α) between the averages of the sample population estimates for the degree of department heads practice at the University of Palestine for servant leadership attributed to the variables (years of experience, gender, educational qualification, training courses Specialization). 3. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05≥α) between the averages of the sample population estimated for the degree of department heads practicing at the University of Palestine for: (conceptual skills, empowering workers, caring for workers and their service, personal values) and for servant leadership as a whole attributable to the variable of specialization, While it was found that there were no differences on dimensions (confidence, commitment to develop the community) due to the variable of specialization, and the differences were in favor of administrative workers who specialize in literature. 4. A number of ways to improve the practice of department heads at the University of Palestine for Servant Leadership has been mentioned. Among the most prominent recommendations of the study: 1. Leasing the university-hosting experts in the field of human development, in order to provide its employees with experiences that enable them to develop new skills 2. The university administration holds consultative sessions with employees to involve in the decision-making process. 3. Communicating with external institutions, such as accredited training centers, to provide training courses to develop the skills of workers.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Jun 2020 10:15
Last Modified: 07 Jun 2020 10:15
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1281

Actions (login required)

View Item View Item