القِيَادَةُ المُلْهِمَةُ وعَلاقَتُهَا بِمُسْتَوَى ضُغُوطِ العَمَلِ لدى العَامِلِينَ الإدَارِيينَ فِي الجَامِعَاتِ الفِلَسْطِينيةِ بِمُحَافَظَاِت غَزْةَ

الفراني, سوزان محمد عبد الرحمن (2020) القِيَادَةُ المُلْهِمَةُ وعَلاقَتُهَا بِمُسْتَوَى ضُغُوطِ العَمَلِ لدى العَامِلِينَ الإدَارِيينَ فِي الجَامِعَاتِ الفِلَسْطِينيةِ بِمُحَافَظَاِت غَزْةَ. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة سوزان الفراني.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

القِيَادَةُ المُلْهِمَةُ وعَلاقَتُهَا بِمُسْتَوَى ضُغُوطِ العَمَلِ لدى العَامِلِينَ الإدَارِيينَ فِي الجَامِعَاتِ الفِلَسْطِينيةِ بِمُحَافَظَاِت غَزْةَ هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة القيادة المُلهِمة لدى القيادات الجامعية وعلاقتها بمستوى ضغوط العمل من وجهة نظر العاملين الإداريين في الجامعات بمحافظات غزة، وقد اتَّبَعَتْ الدراسةُ المنهجَ الوصفي بمجاله الارتباطي، وقد تمثلت عينة الدراسة بـ: (287) من العاملين الاداريين في الجامعات الفلسطينية ممثلة بـ: (جامعة الأقصى، الجامعة الإسلامية، جامعة فلسطين)، وبنسبة (25.55%) من حجم مجتمع الدراسة، وقد اعتمدت الدراسة الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وكان من أهم نتائج الدراسة ما يأتي: 1. أنَّ الدرجة التقديرية لممارسة القيادات الجامعية في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزةَ للقيادة المُلهِمة من وجهة نظر العاملين الإداريين؛ حصلت على وزنٍ نسبيٍّ (76.99%) أي بدرجةٍ كبيرةٍ. أما ترتيب أبعاد الاستبانة حسب أوزانها النسبية، فكان على النحو التالي: ["الثقة بالنفس" في المرتبة الأولى، بوزنٍ نسبيٍّ (79.76%) وبدرجةٍ كبيرةٍ، يليه "تمكين ودعم العاملين"، بوزنٍ نسبيٍّ (77.96%) وبدرجةٍ كبيرةٍ، ثم "التحدي" بوزنٍ نسبيٍّ (76.82%) وبدرجةٍ كبيرةٍ، يليه "إدارةُ التحول" بوزنٍ نسبيٍّ (76.74%) وبدرجةٍ كبيرةٍ، ثم "التوجه الاستراتيجي" بوزنٍ نسبيٍّ (76.16%) وبدرجةٍ كبيرةٍ، وأخيراً "التعامل مع الفشل" بوزنٍ نسبيٍّ (74.76%) وبدرجةٍ كبيرةٍ]. 2. لا توجدُ فروقُ ذاتُ دلالةٍ إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة من العاملين الإداريين في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة لدرجة ممارسة القيادات الجامعية للقيادة الملهمة تُعْزَى لمتغيرات: (نوع المسؤول، عمر المسؤول، المؤهل العلمي للمسؤول). فيما تبين وجود فروق تعزى لمتغير المنصب الإداري للمسؤول، وكانت الفروق لصالح العاملين الإداريين ممن منصب مسؤولهم الإداري رئيس جامعة ونوابه. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة ممن يعمل مسؤولوهم في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة لدرجة ممارسة القيادات الجامعية لـ(التوجه الاستراتيجي، وإدارة التحول، وتمكين ودعم العاملين، والتحدي، والتعامل مع الفشل) وللقيادة الملهمة ككل تعزى لمتغير الجامعة، فيما تبين وجود فروق بين من يعمل مسؤولوهم في جامعة الأقصى ومن يعمل مسؤولوهم في الجامعة الإسلامية لدرجة ممارسة القيادات الجامعية للثقة بالنفس، وكانت الفروق لصالح الاداريين الذين يعمل مسؤوليهم في الجامعة الإسلامية. 4. أنَّ الدرجة الكلية لمستوى ضغوط العمل لدى العاملين الإداريين في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزةَ، حصلت على وزنٍ نسبيٍّ (58.45%) أي بدرجةٍ متوسطة. 5. لا توجدُ فروقُ ذاتُ دلالةٍ إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى ضغوط العمل لدى العاملين الإداريين في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزةَ تُعْزَى لمتغيرات: (النوع، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة). 6. وجود فروق بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من الإداريين الذين يعملون في جامعتي الأقصى وفلسطين من جهة ومن يعملون في الجامعة الإسلامية من جهة أخرى لمستوى ضغوط العمل لديهم، وكانت الفروق لصالح الإداريين الذين يعملون في جامعتي الأقصى وفلسطين. 7. وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة القيادات الجامعية في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة لأبعاد القيادة المُلهِمة (الثقة بالنفس، التوجه الاستراتيجي، تمكين ودعم العاملين، التعامل مع الفشل) ودرجتها الكلية ومتوسطات تقديراتهم لمستوى ضغوط العمل لدى العاملين الإداريين فيها. وكان من أهم توصيات الدراسة ما يأتي: 1. تشجيع الابتكار والإبداع من أجل بناء صف ثانٍ من القادة قادرين على أن يكونوا قادة ملهمين من خلال عقد دورات تدريبية وورش عمل لتوضيح هذا المفهوم. 2. وضع خطة استراتيجية شاملة للخطط البديلة واللازمة لمواجهة المخاطر المحتملة، وتحديد الإمكانات اللازمة لتنفيذ هذا البديل. 3. إنشاء حاضنة للإبداع والتميز الجامعي، لتشجيع العاملين لتقديم ابتكارات جديدة، وأفكار ريادية لتصل الجامعات إلى العالمية. 4. أن تولي القيادات الجامعية اهتماماً بالعاملين وعقد الدورات التدريبية والتطويرية لهم حسب احتياجاتهم بهدف تنميتهم مهنياً، ولمساعدتهم على فهم آليات مواجهة ضغوط العمل. 5. البحث عن مصادر تمويل متنوعة لتحسين رواتب العاملين وتوفير متطلبات تطبيق القيادة المُلهِمة. Abstract The Inspirational Leadership and its relationship to the level of Work Stress among administrative staff in Palestinian universities in the governorates of Gaza The study aimed at revealing the degree of inspirational leadership practice among university leaders and its relationship to the level of work stress from the point of view of administrative workers in Palestinian universities in the governorates of Gaza, The study followed the descriptive approach in its relational field, The sample of the study was: (287) of administrative workers in Palestinian universities represented by: (Islamic University, Al-Aqsa University, University of Palestine), at a rate of (25.55%) of the size of the study population, The study adopted the questionnaire as a tool to collect data, and the most important results of the study are the following: 1. That the estimated degree of university leadership practice in Palestinian universities in the governorates of Gaza for inspirational leadership from the point of view of administrative workers has obtained a relative weight (76.99%), that is, to a large degree. As for the arrangement of the dimensions of the questionnaire according to its relative weights, it was as follows: "Self-confidence" in the first place, with a relative weight (79.76%) and a large degree, followed by "empowering and supporting workers", with a relative weight (77.96%) and a large degree, then "Challenge" With a relative weight (76.82%) with a large degree, followed by “shift management” with a relative weight (76.74%) with a large degree, then “strategic direction” with a relative weight (76.16%) with a large degree. Finally “dealing with failure” with a relative weight (74.76%) and to a large degree. 2. Here are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of the sample personnel estimates from administrative employees in Palestinian universities in the governorates of Gaza to the degree of university leadership exercising inspirational leadership attributed to variables: (the type of official, the age of the official, the academic qualification of the official). While it was found that there were differences attributable to the variable of the administrative position of the official, and the differences were in favor of the administrative staff whose position of administrative officer is the President and Vice-President of the University. 3. There are no statistically significant differences between the averages of the estimates of the sample individuals whose officials work in Palestinian universities in the governorates of Gaza to the degree of university leaders practicing (strategic orientation, transformation management, Empowerment and support of employees, challenge, and dealing with failure) and for the inspiring leadership as a whole attributable to the university variable, as it turned out. There are differences between those whose officials work is at Al-Aqsa University and those whose officials work is at the Islamic University to the degree of university leaders exercising self-confidence, and the differences were in favor of administrators whose officials work is at the Islamic University. 4. The total degree of the level of work stress among administrative employees in Palestinian universities in the governorates of Gaza got a relative weigh (58.45 %) that is, of an average degree 5. There are no differences of statistical significance at significance level (a≤0.05) among estimates averages of sample members in the level of work stress among administrative employees in Palestinian universities attributed to variables: (gender, academic qualification, years of service). 6. There are differences between estimates averages of study sample of administrators who work in Al- Aqsa University and Palestine University on the one hand and who work in Islamic University on the other hand in the level of work stress among them, the differences were in favor of administrators who work in Al- Aqsa University and Palestine University. 7. The presence of a negative correlative relationship at the significance level (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample estimates for the degree of university leadership practice in Palestinian universities. According to the governorates of Gaza to the dimensions of inspirational leadership (self-confidence, strategic direction, empowerment and support of workers, dealing with failure) and their overall score and averages Their estimates of the level of work stress for their administrative employees. Among the most important recommendations of the study were the following: 1. Encouraging innovation and creativity in order to build a second row of leaders able to be inspiring leaders by holding training courses and workshops to clarify this concept. 2. Develop a comprehensive strategic plan for the necessary and alternative plans to face potential risks, and define the capabilities necessary to implement this alternative. 3. Create an incubator for creativity and university excellence, to encourage workers to introduce new innovations, and pioneering ideas to reach universities to the world. 4. That university leaders pay attention to workers and hold training and development courses for them according to their needs in order to develop them professionally, and help them understand the mechanisms of facing work stress. 5. Looking for a variety of funding sources to improve employee salaries and provide requirements for implementing inspirational leadership.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 07 Jun 2020 10:08
Last Modified: 07 Jun 2020 10:08
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1280

Actions (login required)

View Item View Item