فاعلية برنامج معرفي سلوكي لتغيير اتجاهات الشباب الفلسطيني نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية

الطلاع, عبد الرؤوف أحمد and جودة, شاكر عادل (2017) فاعلية برنامج معرفي سلوكي لتغيير اتجاهات الشباب الفلسطيني نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (2). pp. 235-259. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
1164.pdf - Published Version

Download (332kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تغيير اتجاهات الشباب نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية، وبلغت عينة الدراسة (36) شاباً من الشباب الفلسطيني، تم اختيارهم بطريقة قصدية، وتم توزيع العينة إلى مجموعتين بالتساوي، الأولى: تجريبية، والثانية: ضابطة، وقد قام الباحثان بتصميم أدوات الدراسة، والمتمثلة في (برنامج معرفي سلوكي لتغيير اتجاهات الشباب نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية، ومقياس الاتجاهات نحو مقاطعة البضائع الإسرائيلية). وقد بينت نتائج الدراسة أن هناك فروقاً دالة إحصائياً بين أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي ولصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً في القياس القبلي والبعدي لدى أفراد المجموعة التجريبية على مقياس الاتجاه نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية ولصالح القياس البعدي، كما أشارت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في كل من القياس البعدي والتتبعي على مقياس اتجاهات الشباب نحو مقاطعة المنتجات الإسرائيلية. Abstract : The effectiveness of cognitive behavioral program to change attitudes towards the Palestinian youth boycott of Israeli products. This study aimed to verify the effectiveness of cognitive behavioral program to change youth attitudes towards the boycott of Israeli products, the study sample was 36 young people from the Palestinian youth, were chosen deliberate manner, respondents were divided evenly into two groups, the first experimental and the other control, the researchers designed the study tools represented in the (cognitive behavioral program to change attitudes towards the Palestinian youth boycott of Israeli products, and the measure of attitude towards a boycott of Israeli products), The results of the study showed that there are significant differences between the experimental group and the control group in post measurement for the experimental group, as it showed of statistically significant differences in the pre and post measurements to the members of the experimental group on a scale trend showed about a boycott of Israeli products in favor of the post measurements, and results showed the absence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in each of the post and tracking measurements on youth trends toward boycotting Israeli products.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: برنامج معرفي سلوكي، المقاطعة للمنتجات الإسرائيلية، اتجاهات الشباب. cognitive behavioral program, boycott of Israeli products, youth attitudes.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
H Social Sciences > HB Economics
H Social Sciences > HF Commerce > HF5602 Business Administration
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Management
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Feb 2018 09:38
Last Modified: 15 Mar 2018 07:38
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/128

Actions (login required)

View Item View Item