درجة ممارسة القيادة الأصيلة لدى مديري المدارس الثانوية في محافظات غزة وعلاقتها ببعض المتغيرات

الحجار, رائد حسين (2017) درجة ممارسة القيادة الأصيلة لدى مديري المدارس الثانوية في محافظات غزة وعلاقتها ببعض المتغيرات. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (2). pp. 207-234. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
1163.pdf - Published Version

Download (357kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على مفاهيم وخصائص القيادة الأصيلة، والكشف عن درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة للقيادة الأصيلة وعلاقتها ببعض المتغيرات، وباستخدام المنهج الوصفي، والرجوع للأدبيات السابقة، تم بناء استبانة القيادة الأصيلة المكونة من (6) أبعاد، هي: الوعي الذاتي، والمنظور الأخلاقي الذاتي، وشفافية العلاقات، والمعالجة المتوازنة، والحب، والانضباط الذاتي. وبعد التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة عشوائية طبقية من (90) مديراً ومديرة، (474) معلماً ومعلمة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة المديرين للقيادة الأصيلة كانت متوسطة، كذلك وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات المعلمين والمديرين للقيادة الأصيلة ولصالح المديرين، في حين لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات المديرين للقيادة الأصيلة لديهم تعزى لمتغيرات النوع وسنوات الخدمة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة مجموعة من التوصيات لتحسين واقع القيادة الأصيلة في المدارس الثانوية. Abstract : The Degree of Practicing Authentic Leadership among Secondary School Principals in Gaza Governorates and its Relation to Some Variables. This study aimed to identify the concepts and characteristics of authentic leadership and showing the degree of practicing authentic leadership among secondary school Principals in Gaza Governorates and its relation with some variables, by using the descriptive approach and referring to previous literature review. A questionnaire is designed consisting of (6)dimensions: Self-Awareness, Internalized Moral Perspective, Relational Transparency, Balanced Processing, Heart and Self-Discipline. The questionnaire has been applied to a stratified random sample of (90) Principals and (474) teachers. The study found that the degree of principals’ practice of the authentic leadership were intermediate. It also found that there are significant differences between the teachers' and principals' estimates for authentic leadership in favor of principals, while there were no significant differences between the principals’ estimates due to gender and years of service variables. The study recommended a set of recommendations to improve authentic leadership in schools. Key Words: Authentic Leadership, Secondary schools, Gaza Governorat.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: القيادة الأصيلة، والمدارس الثانوية، ومحافظات غزة. Authentic Leadership, Secondary schools, Gaza Governorat.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Feb 2018 09:11
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/127

Actions (login required)

View Item View Item