الريادة الاستراتيجية لدى القيادات الأكاديمية وعلاقتها بجودة الأداء المؤسسي في جامعة الأقصى

صرصور, جابر علي سلمي (2019) الريادة الاستراتيجية لدى القيادات الأكاديمية وعلاقتها بجودة الأداء المؤسسي في جامعة الأقصى. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى العلاقة بين الريادة الاستراتيجية لدى القيادات الأكاديمية ومستوى جودة الأداء المؤسسي في جامعة الأقصى، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتمثلت عينة الدراسة بـ (133) عضو من الهيئة التدريسية في جامعة الأقصى تمثل نسبة (32%) تقريباً من حجم مجتمع الدراسة البالغ عددهم (411) عضواً، للعام الدراسي 2019-2020م، وكانت أداة الدراسة الاستبانة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لدرجة ممارسة القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى للريادة الاستراتيجية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية ؛ حصلت على وزن نسبي (65.17%) أي بدرجة متوسطة، أما ترتيب مجالات الريادة الاستراتيجية حسب أهميتها النسبية؛ فكان على النحو التالي: (الميزة التنافسية بوزن نسبي (68.76%) وبدرجة كبيرة، يليه القيادة الريادية بوزن نسبي (64.73%) وبدرجة متوسطة، يليه الثقافة الريادية في المرتبة الثالثة بوزن نسبي (64.58%) وبدرجة متوسطة، وأخيرا الابداع والابتكار بوزن نسبي (62.67%) وبدرجة متوسطة). 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى للريادة الاستراتيجية تعزى لمتغير (الجنس، الكلية، الرتبة الأكاديمية، سنوات الخدمة). 3. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لمعرفة جودة الأداء المؤسسي؛ حصلت على وزن نسبي (65.42%) أي بدرجة متوسطة، أما ترتيب مجالات جودة الأداء المؤسسي حسب أهميتها النسبية؛ فكان على النحو التالي: (التخطيط الاستراتيجي بوزن نسبي (66.84%) وبدرجة كبيرة، يليه خدمة المجتمع بوزن نسبي (65.83%) وبدرجة متوسطة، وأخيراً البيئة البشرية والمادية بوزن نسبي (63.38%) وبدرجة متوسطة. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى جودة الأداء المؤسسي لدى القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى تعزى لمتغيري الجنس، الكلية. 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى جودة (التخطيط الاستراتيجي، البيئة المادية والبشرية) لدى القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية، بينما وجود فروق في مستوى جودة الميزة التنافسية وجودة الأداء المؤسسي ككل لدى القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية بين ممن رتبتهم الأكاديمية "أستاذ مساعد" وممن رتبتهم الأكاديمية "محاضر"، وكانت الفروق لصالح من رتبتهم الأكاديمية "محاضر". 6. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لجودة البيئة المادية والبشرية تعزى لمتغير سنوات الخدمة، بينما وجود فروق بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لمستوى جودة "خدمة المجتمع" لدى القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى تعزى لمتغير سنوات الخدمة بين ممن سنوات خدمتهم ما بين 10-15 سنة من جهة، ومن سنوات خدمتهم أقل من 10 سنوات ومن سنوات خدمتهم أكثر من 15 سنة.، وكانت الفروق لصالح من سنوات خدمتهم أقل من 10 سنوات، ومن سنوات خدمتهم أكثر من 15 سنة. 7. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.01) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة من أعضاء هيئة التدريس لدرجة ممارسة القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى للريادية الاستراتيجية ومستوى جودة الأداء المؤسسي لديهم، وهذا يعني أنه كلما زادت درجة ممارسة القيادات الأكاديمية في جامعة الأقصى للريادية الاستراتيجية كلما زاد مستوى جودة الأداء المؤسسي لديهم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. وقد خرجت الدراسة بالتوصيات التالية: 1- عقد ندوات تثقيفية للعاملين في الجامعة من اجل ابراز الفوائد العملية لتطبيق الريادة الاستراتيجية فيها، وذلك لزيادة قناعتهم بها وتقبلها ثقافياً ومن ثم ممارستها عن رضا وقناعة. 2- الاستفادة من الاتجاهات والمداخل الادارية المعاصرة في اكتشاف الفرص وتحقيق التميز في كافة جوانب الأداء الجامعي. 3- تجنب القيادات في الجامعة لممارسة البيروقراطية التي تحد من الابتكار لدى العاملين فيها. 4- تنظم ندوات ولقاءات لتوسيع مدارك العاملين تجاه الريادة، ونشر ثقافة تنظيمية قائمة على تقدير الأفكار الجديدة والابداع. 5- احتضان الموهوبين وتتبنى العاملين الرياديين من ابناء الجامعة ذوي المواهب القيادية الابتكارية وتعزيز قدراتهم وتوظيفها بهدف تحقيق تميز الجامعة. ABSTRACT The study aimed to identify the relationship between the Strategic entrepreneurship among academic leaders and the level of quality of institutional performance at Al-Aqsa University. The study followed the descriptive approach, the study tool was a questionnaire, the study sample was (133) of the faculty at Al-Aqsa University. constituting 32% of the study population. For the academic year 2019-2020, the study has reached the following results: 1. The total score of the study sample for the degree of the practice of academic leaders in Al-Aqsa University for the Strategic entrepreneurship from the point of view of the faculty members, obtained a relative weight of (65.17%): a medium degree, AS for the ranking of areas of the Strategic entrepreneurship according to their relative importance, It was as follows: (Competitive advantage came with a relative weight of (68.76%): a big degree, followed by entrepreneurship with a relative weight of (64.73%): a medium degree, It was followed by entrepreneurial culture which ranked third with a relative weight of (64.58%): a medium degree, finally, creativity and innovation came with a relative weight of (62.67%): a medium degree ). 2. There are no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean of the estimates of the members of the sample for the degree of the exercise of academic leadership at Al-Aqsa University for the Strategic entrepreneurship due to variable (gender, college, academic rank, years of service). 3. The overall score of the study sample for the quality of the institutional performance, obtained a relative weight of (65.42%): a medium degree, while the order of areas of quality of institutional performance according to their relative importance was as follows: (strategic planning with a relative weight of (66.84%) and a big degree, followed by community service with a relative weight of (65.83%): medium degree, and finally the human and physical environment came with a relative weight of (63.38%): medium degree. 4. There are no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the mean of the study sample estimates of the level of quality of institutional performance among academic leaders at Al-Aqsa University due to variables of sex and faculty. 5. There are no statistically significant differences between the average of the respondents' estimates of the quality level of (strategic planning and physical and human environment) among the academic leaders at Al-Aqsa University due to the variable of academic rank, while there are differences in the level of the quality of the competitive advantage and the quality of the institutional performance as a whole among the academic leaders at the Al-Aqsa University due to the variable of academic rank variable among those who have academic ranks of "assistant professor" and "lecturer". The differences were in favor of their academic rank "lecturer". 6. There are no statistically significant differences between the mean estimates of the members of the sample for the quality of the physical and human environment due to the variable of " years of service", while there are differences between the mean estimates of the members of the sample for the level of quality of "community service" among academic leaders at Al-Aqsa University due to the variable years of service among those who served. Between 10-15 years on the one hand, and those whose years of service less than 10 years and their years of service more than 15 years on the other hand. The differences were in favors of those whose years of service less than 10 years and their years of service more than 15 years. 7. There is a statistically significant positive correlation at the level of significance (0.01) between the average estimates of members of the sample of faculty members to the degree of the exercise of academic leadership at Al-Aqsa University of the Strategic entrepreneurship and their level of quality of institutional performance, This means that the higher the degree of practice of academic leadership For the Strategic entrepreneurship at Al-Aqsa University, The higher the quality of their institutional performance from the faculty members perspective. The study concluded the following recommendations: 1 - Holding educational seminars for university staff in order to highlight the practical benefits of the application of strategic leadership, in order to increase their conviction, cultural acceptance, and then practice satisfaction. 2- Utilizing contemporary administrative trends and approaches in discovering opportunities and achieving excellence in all aspects of university performance. 3 - Avoiding leadership at the university to practice bureaucracy that limits innovation of its staff. 4- Organizing seminars and meetings to expand employees' awareness of entrepreneurship and spreading organizational culture based on appreciation of new ideas and creativity. 5 - embracing the talented and adopting the pioneering workers of the university teaching staff with innovative leadership talents and strengthening their abilities and employing them in order to achieve the excellence of the university.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 16 Jan 2020 09:43
Last Modified: 16 Jan 2020 09:43
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1218

Actions (login required)

View Item View Item