دور المكتبــــات الرقميــــة في تجويد البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا بالجامعــــات الفلسطينـــية

شاهين, آمال علي إبراهيم (2019) دور المكتبــــات الرقميــــة في تجويد البحث العلمي لدى طلبة الدراسات العليا بالجامعــــات الفلسطينـــية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى دور المكتبــات الرقمية في تجويد البحث العلمي لـدى طلبــة الدراســات العُليـــا بالجامعــــات الفلسطينـــية في ضوء بعض المتغيرات التصنيفية: (الجنس، العمر، التخصص، الجامعة)، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوبه التحليلي، وطبقت على عينة من (306) من طلبة الدراسات العليا بالجامعات الفلسطينية: (الأقصى، الإسلامية، الأزهر)، تمثل نسبة (12.1%) من مجتمع الدراسة، وكانت الاستبانة أداة الدراسة، وتكونت من (3) محاور؛ هي: (دور الجامعة في توفير المكتبة الرقمية، دور المكتبات الرقمية في إعداد البحوث العلمية، دور المكتبات الرقمية في تجويد الخدمات البحثية). وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: 1. أن الدرجة الكلية لتقدير عينة الدراسة لدور المكتبــات الرقمية في تجويد البحث العلمي لـدى طلبــة الدراســات العُليـــا بالجامعــــات الفلسطينـــية حصلت على وزن نسبي (68.77%) أي بدرجة كبيرة. وكان ترتيب محاور الاستبانة حسب أوزانها النسبية تنازلياً كالتالي: [دور المكتبات الرقمية في إعداد البحوث العلمية بوزن نسبي (70.64%)، دور المكتبات الرقمية في تجويد الخدمات البحثية بوزن نسبي (69.98%)، دور الجامعة في توفير المكتبة الرقمية بوزن نسبي (65.03%)]. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة في المحور الأول "دور الجامعة في توفير المكتبة الرقمية"، وفي المحور الثالث "دور المكتبات الرقمية في تجويد الخدمات البحثية"؛ تعزى لمتغير الجنس، فيما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في المحور الثاني "دور المكتبات الرقمية في إعداد البحوث العلمية"، وفي الدرجة الكلية لاستبانة "دور المكتبــات الرقمية في تجويد البحث العلمي لـدى طلبــة الدراســات العُليـــا بالجامعــــات الفلسطينـــية" تُعزى لمتغير الجنس، وكانت الفروق في الحالتين لصالح الذكور. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدور المكتبــات الرقمية في تجويد البحث العلمي لـدى طلبــة الدراســات العُليـــا بالجامعــــات الفلسطينـــية تُعزى:" لمتغيري العمر والتخصص". 4. توجد فروق بين متوسطات تقديرات طلبة الدراسات العليا في المحور الأول "دور الجامعة في توفير المكتبة الرقمية " في كل من جامعة الأقصى من جهة، وطلبة الدراسات العليا بالجامعة الإسلامية من جهة أخرى، وكانت الفروق لصالح طلبة الجامعة الإسلامية، كما تبين وجود فروق بين طلبة الدراسات العليا في جامعة الأقصى وطلبة الدراسات العليا في جامعة الأزهر، وكانت الفروق لصالح طلبة الدراسات العليا في جامعة الأقصى. 5. توجد فروق بين متوسطات تقديرات طلبة الدراسات العليا في كل من جامعة الأقصى والجامعة الإسلامية من جهة ومتوسطات تقديرات طلبة الدراسات العليا بجامعة الأزهر من جهة أخرى في المحور الثاني "دور المكتبات الرقمية في إعداد البحوث العلمية"، والمحور الثالث "دور المكتبات الرقمية في تجويد الخدمات البحثية"، وفي الدرجة الكلية لاستبانة "دور المكتبــات الرقمية في تجويد البحث العلمي"، وكانت الفروق في جميع الحالات لصالح طلبة الدراسات العليا في كل من جامعة الأقصى والجامعة الإسلامية. 6. تم التوصل إلى العديد من سبل تطوير دور المكتبات الرقمية بمحافظة غزة في تجويد البحث العلمي لـدى طلبــة الدراســات العُليـــا بالجامعــــات الفلسطينـــية وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات؛ من أهمها: 1. أن تتضمن برامج الدراسات العليا في الجامعة الفلسطينية مقرراً يتناول مهارات استخدام المكتبات الرقمية في البحث العلمي. 2. رفد المكتبات الجامعية الفلسطينية بخبراء يجمعون بين مهارات البحث العلمي، واستخدام التقنية بما فيها التعامل المكتبات الرقمية، من أجل تقديم التوجيهات والخبرات الخاصة بكيفية إجراء البحوث العلمية لطلبة الدراسات العليا والباحثين. 3. الاشتراك في قواعد البيانات العربية والأجنبية لتوفير المادة العلمية بكافة اللغات والتخصصات لجميع طلبة الدراسات العليا. ملخص الدراسة باللغة الانجليزية Abstract The present study aims at identifying the role of digital libraries in improving the scientific research among Palestinian universities postgraduate students in the light of some variables (gender, age, specialization, university). The study followed the descriptive analytical method approach and applied on a sample of (306) postgraduate students from three Palestinian universities (Al-Aqsa, Islamic University, Al-Azhar) that represents (12.1%) of the study population. The questionnaire was the main tool of the study, as it covered (3) scopes; The role of the university in providing the digital library, the role of digital libraries in the preparation of scientific research, the role of digital libraries in improving research services) (Study, studies, curricula), have been studied on the graduate curriculum, (f) graduate students in Palestinian universities (Al-Aqsa, Islamic, Al-Azhar), and represents (12.1%) of the study population, they are the questionnaire of the study tool, (3) axes; (the role of the University in providing the digital library, the role of digital libraries in the preparation of scientific research, the role of digital libraries in the improvement of research services). The major findings of the study were as follows: 1. The total score of the study sample to estimate the role of digital libraries in improving the scientific research among got a relative weight (68.77%) which is a high degree. The order of the scopes of the questionnaire according to their relative weights was descending: [The role of digital libraries in the preparation of scientific research relative weight (70.64%), the role of digital libraries in the improvement of research services with a relative weight (69.98%), the role of the University in providing the digital library relative weight (65.03%)]. 2. There are no statistically significant differences between the averages of the sample scores in the first scope i.e. “the role of the university in providing the digital library”, and in the third scope “the role of digital libraries in improving research services”; while there are statistically significant differences in their average scores for the second scope i.e. “the role of digital libraries in the preparation of scientific research”, as well as in the total score of the questionnaire "The role of digital libraries in improving scientific research among postgraduate students in the Palestinian universities” were attributed to the gender variable, as differences in both cases were in favor of males. 3. There are no statistically significant differences between the average scores of the sample to the role of digital libraries in improving the scientific research due to the age and specialization variables. 4. There are differences between the sample average scores in the first scope "The role of the university in providing the digital library" in Al-Aqsa University and the Islamic University, as the differences were in favor of the Islamic University students. Also there were differences between the sample scores of at Al-Aqsa University and Al-Azhar University in favor of Al-Aqsa University students. 5. There are differences between the average of the sample estimates in both Al-Aqsa University and the Islamic University, and the average of the students' estimates at Al-Azhar University in the second scope "the role of digital libraries in the preparation of scientific research", and the third scope "the role of digital libraries in improving Research services, and in the total degree to identify "the role of digital libraries in improving scientific research," it is worth mentioning that the differences were in all cases for the good of Al-Aqsa and the Islamic University students. The study came out with some recommendations; 1. Offering a course on the skills of using digital libraries in scientific research, for postgraduate students. 2. Supplying libraries with experts in the field of scientific and digital library research skills to provide guidance on how to conduct scientific research for postgraduate students and researchers. 3. Subscribing in Arab and foreign databases to provide scientific resources in all languages and specializations for all postgraduate students.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 16 Jan 2020 09:31
Last Modified: 16 Jan 2020 09:47
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1217

Actions (login required)

View Item View Item