الذكاءات المتعددة لدى المشرفين التربويين بمحافظات فلسطين الجنوبية, وعلاقتها بضغوط العمل لديهم

أبو خضير, سعاد محمد (2019) الذكاءات المتعددة لدى المشرفين التربويين بمحافظات فلسطين الجنوبية, وعلاقتها بضغوط العمل لديهم. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة-كاملة-سعاد-أبو-خضير.pdf - Accepted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

ىدفت الدراسة التعرف إلى الذكاءات المتعددة لدل الممرفهف التربكههف كعلبقتيا بضغكط العمؿ لدهي ككذلؾ بهاف ألإر متغه ا رت )النكع الا,تماعي المؤىؿ العممي التاصص الد ا رسي سنكات الادمة م,اؿ العمؿ( عمى متكسطات تقده ا رت أف ا رد العهنة مف الممرفهف كالممرفات التربكههف كقد استادمت الباحلإة المنيج الكصفي بنسمكبو التحمهمي لملبرمتو لملإؿ ىذا النكع مف الد ا رسات كقد ت تناكؿ ,مهع أف ا رد عهنة الد ا رسة بطرهقة الحصر المامؿ كعددى ) 195 ( ممرفنا كممرفة في مدهرهات التربهة كالتعمه بمحافظات فمسطهف ال,نكبهة كاستادمت الباحلإة ليذا الغرض أداة الد ا رسة الرئهسهة كىي عبارة عف استبانة تككنت مف , أ زهف: الأكؿ مقهاس )ماكنزم( لقهاس مستكل الامتلبؾ لمذكارات المتعددة لدل الممرفهف التربكههف كتككف مف ) 9( م,الات متضمنةن 90 ( فقرة أما ال, زر اللإاني فيك استبانة لقهاس ضغكط العمؿ التي هتعرض ليا الممرفكف التربكهكف ( كتتككف مف ) 4( م,الات متضمنةن ) 35 ( فقرة كقد تمت المعال,ات الإحصائهة باستادا برنامج الرز الإحصائهة SPSS عمى عهنة مككنة مف ) 155 ( ممرفنا كممرفة تربكههف كذلؾ باستادا الانح ا رفات المعهارهة كالمتكسطات الحسابهة كالأك ا زف النسبهة كااتبار T-TEST لعينتين مستقلتين كتحمهؿ التباهف الأحادم في ات,اه كاحد One_ Way_ANOVA . كتكصمت الد ا رسة إلى النتائج التالهة: .1 مستكل الامتلبؾ لمذكارات المتعددة لدل الممرفهف التربكههف في محافظات فمسطهف ال,نكبهة ,ار .)% بدر,ة عالهة كبكزف نسبي ) 74 .2 مستكل ضغكط العمؿ لدل الممرفههف التربكههف بمحافظات فمسطهف ال,نكبهة ,ار بدر,ة .)% متكسطة كبكزف نسبي ) 60 .3 لا تك,د فركؽ لدل أف ا رد عهنة الد ا رسة في مستكل امتلبؾ الذكارات المتعددة كفقنا لمتغهر النكع الا,تماعي ما عدا الم,اؿ السادس )الذكار البدني("الحركي" ككانت الفركؽ لصالح الإناث. .4 لا تك,د فركؽ في تقده ا رت أف ا رد عهنة الد ا رسة حكؿ مستكل امتلبؾ الذكارات المتعددة كفقنا لمتغهر )المؤىؿ العممي التاصص الد ا رسي م,اؿ العمؿ(. .5 لا تك,د فركؽ في تقده ا رت أف ا رد عهنة الد ا رسة حكؿ مستكل امتلبؾ الذكارات المتعددة كفقنا لمتغهر سنكات الادمة ما عدا الم,اؿ التاسع )الذكار البصرم( "المكاني" فقد كانت الفركؽ لصالح أصحاب سنكات الادمة )أكلإر مف 10 سنكات(. ح .6 لا تك,د فركؽ في تقده ا رت أف ا رد عهنة الد ا رسة حكؿ مستكل ضغكط العمؿ كفقنا )لمتغهر النكع الا,تماعي المؤىؿ العممي التاصص الد ا رسي م,اؿ العمؿ(. .7 تك,د فركؽ في تقده ا رت أف ا رد عهنة الد ا رسة في مستكل ضغكط العمؿ كفقنا لمتغهر سنكات الادمة لصالح أصحاب سنكات الادمة )مف 5 إلى 10 سنكات( كتك,د فركؽ في الم,اؿ اللإاني )ضغكط نات,ة عف العلبقات مع الآارهف( لصالح أصحاب سنكات الادمة )أقؿ مف 5 سنكات( ككذلؾ تك,د فركؽ في الم,اؿ اللإالث )ضغكط نات,ة عف النمك الميني كالارتقار الكظهفي( لصالح أصحاب سنكات الادمة )مف 5 إلى 10 سنكات( كتك,د فركؽ في الم,اؿ ال ا ربع )ضغكط نات,ة عف تقهه الأدار( لصالح أصحاب سنكات الادمة )مف 5 إلى 10 سنكات(. .8 لا تك,د علبقة ارتباطهة ذات دلالة إحصائن هة بهف كؿٍّ مف متكسط تقده ا رت أف ا رد عهنة الد ا رسة حكؿ مستكل الذكارات المتعددة كمتكسط تقده ا رتي حكؿ مستكل ضغكط العمؿ. كفي ضكء ىذه النتائج أكصت الد ا رسة بما يمي: .1 العمؿ عمى عقد دك ا رت تدرهبهة حكؿ آلهات استلإمار ذكارات الممرفهف التربكههف المتعددة في تحسهف المكاقؼ التعمهمهة التعممهة. .2 كضع اطة تقههمهة سنكهة لمكمؼ عف أسباب ضغكط العمؿ لدل الممرفههف الت ربكههف ككهفهة مكا,يتيا. .3 الإهعاز لأصحاب الق ا رر في ك ا زرة التربهة كالتعمه عمى زهادة عدد الممرفهف التربكههف لتقمهؿ الميا كالأعبار الإم ا رفهة المطمكبة مف الممرفهف التربكههف لما ليا مف تنلإهر سمبي عمى أدائي. .4 أف تعمؿ مدهرهات التربهة كالتعمه عمى إكساب الممرفهف التربكههف الميا ا رت كالاست ا رته,هات الحدهلإة لمكا,ية ضغكط العمؿ مف البؿ عقد الدك ا رت التدرهبهة كدك ا رت في إدارة الأزمات. ط Abstract The study aims to investigate the multiple intelligences of the educational supervisors and their relation to the work pressure. Also, to show the impact of (gender, academic qualification, academic specialization, field of work, and years of service) variables on the average of estimates of the sample of the educational supervisors. The researcher applied the descriptive analytical method because of the suitability of this kind of studies. All members have been addressed in the sample by the comprehensive inventory. They are (195) supervisors of both genders in the directorates of education in the southern governorates of Palestine. So, the main study tool is the questionnaire which consisted of two sections: the first is McKenzie scale to measure the acquisition level of the multiple intelligences among the supervisors consisting (9) domains (90)items, and the second section is a questionnaire to measure work pressure experienced by the educational supervisors and it consists of (4) domains including (35) items. The data of the study were analyzed by SPSS program on a sample of (155) by applying standard deviation, arithmetic mean, relative weight, t-test for two independent samples, and one way ANOVA. The results of the study are: 1. The acquisition level of multiple intelligences among the supervisors in the southern governorates of Palestine came with a high degree with a relative weight(74%). 2. The work pressure level among the supervisors in the southern governorates of Palestine came moderately with a relative weight( 60%). 3. There are no differences members of the study sample in the acquisition level of multiple intelligences according to gender except the sixth domain physical intelligence "motor" and the differences in favor of females. 4. There are no differences in the estimates of the study sample about the acquisition level of multiple intelligences according to( academic qualification, academic specialization, and field of work)variables. 5. There are no differences in the estimates of the study sample about the acquisition level of multiple intelligences according to years of service ي variable except the ninth domain visual intelligence "spatial" and the differences are in favor of years of experience (over 10 years). 6. There are no differences in the estimates of the study sample in the level of work pressure according to (gender, academic qualification, academic specialization, and field of work)variables. 7. There are differences in the estimates of the study sample in the level of work pressure according to years of service variable in favor of supervisors' years of service (5-10years) , in the second domain (stress resulting from relationships with others) supervisors' years of experience(less than 5 years),in the third domain (pressures resulting from professional growth and career upgrading) in favor of supervisors' years of service (5-10years), and in the fourth domain )pressures resulting from the performance evaluation) in favor of supervisors' years of service (5-10years). 8. There are no statistically significant correlation between the average study sample estimates about the level of multiple intelligences, and the average estimates about the level of work stress. Recommendations 1. Work on holding training courses on the mechanisms of investing of the educational supervisors' multiple intelligences. 2. Developing an annual evaluation plan to identify the causes of work stress among the educational supervisors and how to deal with them. 3. The Ministry of Education should increase the number of educational supervisors to reduce the supervisory tasks and burdens required of educational supervisors, because they have a negative impact on their performance. 4. Work on providing educational supervisors modern skills and strategies for adaptation and facing the pressures of work through holding training courses.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Jan 2020 10:41
Last Modified: 05 Jan 2020 10:41
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1213

Actions (login required)

View Item View Item