فاعلية برنامج إرشادي قائم على السيكودراما لخفض مستوى التنمر لدى المراهقين

صبح, نفين راجح حسين (2019) فاعلية برنامج إرشادي قائم على السيكودراما لخفض مستوى التنمر لدى المراهقين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي قائم على السيكودراما لخفض مستوى التنمر لدى المراهقين، واشتملت عينة الدراسة على (30) طالب من الطلاب المتنمرين بمدرسة رفح الأساسية (أ)، مقسمين إلى مجموعتين (15) تجريبية و(15) ضابطة، واستخدمت الدراسة أدواتي الدراسة: مقياس التنمر، والبرنامج الإرشادي القائم على السيكودراما (كلاهما إعداد الباحثة)، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة (التجريبية والضابطة) في القياس البعدي على مقياس التنمر تعزى لتطبيق البرنامج الإرشادي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التنمر تعزى لتطبيق البرنامج الإرشادي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية و القياسيين (البعدي – التتبعي) على مقياس التنمر. Abstract The study aimed to identify the effectiveness of a training program based on Psychodrama to reduce the level of bullying among adolescents. The sample included 30 students from the elementary school of Rafah (A), divided into 15 as experimental groups and 15 as control. The study used the following tools: the bullying scale and the Psychodrama-based counselling program (both prepared by the researcher). The study followed the semi-experimental approach. The study found that there were statistically significant differences between the mean scores of the group members (experimental and control) in the post-measurement on the scale of bullying in favour of the application of the counselling program. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post measurements on the scale of bullying due to the application of the counselling program in favour of the post-measurement. The study showed that there are statistically significant differences between the intermediate grades of the experimental group and the (post-follow up) scales on the scales of bullying.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Jan 2020 08:56
Last Modified: 05 Jan 2020 08:56
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1208

Actions (login required)

View Item View Item