أساليب مواجهة الضغوط النفسية وفاعلية الذات وعلاقتهما بكفاءة الذات لدى معلمي التربية الخاصة

أبو قوطة, هيثم حاتم (2019) أساليب مواجهة الضغوط النفسية وفاعلية الذات وعلاقتهما بكفاءة الذات لدى معلمي التربية الخاصة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
هيثم-الرسالة-للنشر 28-7-2019.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الى التعرف على أساليب مواجهة الضغوط النفسية وفاعلية الذات وعلاقتهما بكفاءة الذات لدى معلمي التربية الخاصة في قطاع غزة, والتعرف على مستوى الفروق في مقياس أساليب مواجهة الضغوط وفاعلية الذات وكفاءة الذات تعزى لمتغيرات التالية: النوع، المؤهل العلمي، الدورات التدريبية، وتكونت عينة الدراسة من (87) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الخاصة، واستخدم الباحث الأدوات الاتية: مقياس أساليب مواجهة الضغوط النفسية، ومقياس فاعلية الذات، ومقياس كفاءة الذات من إعداد الباحث، وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج الاتية: • مستوى أساليب مواجهة الضغوط النفسية متوسطاً. • مستوى فاعلية الذات مرتفعاً. • مستوى كفاءة الذات مرتفعاً. • توجد علاقة طردية بين أساليب مواجهة الضغوط النفسية وكفاءة الذات. • توجد علاقة طردية بين فاعلية الذات وكفاءة الذات. • لا توجد فروق في متوسطات أساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى معلمي التربية الخاصة تعزى للمتغيرات (الجنس، الدرجة العلمية, الحالة الاجتماعية)، بينما توجد فروق تعزى لمتغير سنوات الخدمة لصالح الفئة أكثر من 10 سنوات. • لا توجد فروق في متوسطات فاعلية الذات لدى معلمي التربية الخاصة تعزى للمتغيرات (الجنس، الدرجة العلمية)، بينما توجد فروق تعزى لمتغير سنوات الخدمة، والحالة الاجتماعية لصالح أعزب. • لا توجد فروق في متوسطات كفاءة الذات لدى معلمي التربية الخاصة تعزى للمتغيرات (الجنس، الحالة الاجتماعية)، بينما توجد فروق تعزى لمتغير سنوات الخدمة لصالح الفئة أكثر من 10 سنوات، والدرجة العلمية لصالح البكالوريوس. Abstract The study aims to identify the most confrontational methods used by teachers of special education, and to identify the level of self effectiveness and self-efficacy of teachers of special education , with the identification of the relationship between the methods of coping with psychological stress, self-efficacy and self- effectiveness of teachers of special education under study, The level of differences in measures of coping with stress, self-efficacy and self- effectiveness is attributed to the following variables: Type, qualification, training courses. The study: The sample consisted of (87) special education teachers, and the researcher used the following tools: measure methods of coping with psychological stress, , the measure of self- effectiveness, and the measure of self-efficacy prepared by the researcher. • The study reached the following main results: • That the level of coping psychological pressure methods is average. • The level of self -effectiveness is high. • The level of self-efficacy is high. • That there is a positive relationship between the methods of coping with psychological stress and self-efficacy. • There is a positive relationship between self-efficacy and self- effectiveness. • That there are no differences in the average methods of coping with the psychological pressure of teachers of special education attributed to the variables (gender, degree social status) , while there are differences of reference for the variable years of service. • That there are no differences in the averages of self-efficacy of special education teachers attributed to variables (gender, degree), while there are differences of reference to the variable years of service and social status. • That there are no differences in the averages of self-efficacy of special education teachers attributed to the variables (gender, social status), while there are differences due to variable years of service and degree.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Jan 2020 08:51
Last Modified: 05 Jan 2020 08:51
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1207

Actions (login required)

View Item View Item