فاعلية برنامج تدريبي لتحسين الكفاءة الوجدانية لدى عينة من الأطفال بطيئي التعلم

زعرب, وردة رشيد (2019) فاعلية برنامج تدريبي لتحسين الكفاءة الوجدانية لدى عينة من الأطفال بطيئي التعلم. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة للتعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتحسين الكفاءة الوجدانية لدى عينة من الأطفال بطيئي التعلم، وتكونت عينة الدراسة من (30) طالبة من طالبات الصف الرابع والصف الخامس بطيئات التعلم بمدرسة رابعة العدوية ومدرسة آمنة بنت وهب التابعات لمديرية التربية والتعليم رفح، وقد قامت الباحثة بتقسيمهن إلى مجموعتين (15) تجريبية و(15) ضابطة، واستخدمت الباحثة في الدراسة مقياس الكفاءة الوجدانية، وبرنامج تدريبي لتحسين الكفاءة الوجدانية (كلاهما إعداد الباحثة)، وأتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب تكرارات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في القياس البعدي على مقياس الكفاءة الوجدانية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة احصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس الكفاءة الوجدانية لجميع الأبعاد لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي والتتبعي) على مقياس الكفاءة الوجدانية، ومن أهم توصيات الدراسة استخدام مقياس الدراسة الحالية من قبل المرشدين التربويين والأخصائيين النفسيين لحصر التلاميذ ذوي الكفاءة الوجدانية المنخفضة بأسس علمية دقيقة وتطبيق البرنامج التدريبي المستند على فنيات ومهارات إرشادية لها تأثير في تحسين الكفاءة الوجدانية للأطفال. Abstract This study aims to identify the effectiveness of a training program that improves the emotional competence of a sample of slow-learning children. The study sample consists of (30) slow-learners of fourth and fifth grade students from Rabaa Al Adawiya school, and Amena Bent Wahab Affiliated to the Directorate of Education- Rafah, divided into two groups: (15) experimental and (15) control group. The study uses the emotional competence test and a training program to improve emotional competence (both of them prepared by the researcher). The researcher uses the Quasi-experimental approach. The study finds that there are statistically significant differences between the average of duplicates ranks of the control group and the experimental group in the post-measurement on the emotional competence test for the experimental group. There are also statistically significant differences between the average of grades ranks of the experimental group members in the prior and post measurement on the emotional competence test of all dimensions in favor of post-measurement. However, there are no statistically significant differences between the average of grades ranks of the experimental group in the (post and sequential) measurements on the emotional competence test, One of the most important recommendations of the study is the use of the scale of the current study by educational counselors and psychologists to confine students with low emotional competence on the basis of accurate scientific bases and the application of the training program based on techniques and guidance skills that have an impact in improving the emotional efficiency of children.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 22 Dec 2019 08:53
Last Modified: 22 Dec 2019 08:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1195

Actions (login required)

View Item View Item