فاعلىة برنامج تدريبي لتنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة الثانوية العامة وأثره على الدافع المعرفي لديهم

قديح, مدحت عبد المجيد توفيق (2019) فاعلىة برنامج تدريبي لتنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة الثانوية العامة وأثره على الدافع المعرفي لديهم. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الداسة الحالية التعرف إلى فاعلىة برنامج تدريبي لتنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة المرحلة الثانوية العامة وأثره على الدافع المعرفي لديهم ، وتكونت عينه الدراسة من (30) طالب من طلاب الصف العاشر ، واستخدم الباحث اختبار : ( تورانس الصورة اللفظية أ) للتفكير الإبداعي ، واستبانه الدافع المعرفي من اعدادالباحث ، البرنامج التدريبي لتنمية التفكير الإبداعي اعداد السمير وآخرون( 2007)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1.جاء متوسط التفكير الإبداعي لدى أفراد عينة الدراسة كان( 16.352) بوزن نسبي 30.7%. 2.جاء متوسط الدافع المعرفي لدى أفراد عينة الدراسة كان (2.947) بوزن نسبي( 58.94%). 3.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على القياس البعدي للتفكير الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية 4.توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على القياس البعدي للدافع المعرفي لصالح المجموعة التجريبية. 5.توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإبداعي بين متوسط درجات المجموعة التجريبية على القياس البعدي والقبلي لصالح القياس البعدي. 6.توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والقبلي للدافع المعرفي لصالح القياس البعدي. 7.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإبداعي بين متوسط درجات المجموعة التجريبية على القياس البعدي والتتبعي. 8.لا توجد فروق فروق ذات دلالة إحصائية في الدافع المعرفي لدى المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي. ويوصى الباحث بداسة فاعلىة برنامج تدريبي لتنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة المرحلة الثانوية وأثره على الدافع للانجاز والقدرة على حل المشكلات لديهم. Abstract The study aimed to identify the effectiveness of a training program for the development of creative thinking among high school students and its impact on cognitive motivation. The study: The sample consisted of (30) students. The researcher used the following tools: (Torans) The verbal image of creative thinking. The study reached the following main results: 1. Low level of creative thinking among the sample members of the study.. 2. The level of cognitive motivation among the sample of the study was average. 3. There were statistically significant differences between the mean of the experimental group and the control group on the retrospective measurement of creative thinking in favor of the experimental group. 4. There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group on the retrospective measurement of cognitive motivation for the experimental group. 5. There were statistically significant differences between the experimental group and the same on the post and pre measurement of creative thinking for the benefit of the post measurement. 6. There were statistically significant differences between the experimental group and the same on the post and pre-measurement for the cognitive motive for the benefit of the post measurement. 7. There were no differences between the experimental group and the same on the post creative thinking and follow up on all its dimensions. 8. There are no differences between the experimental group and the same on the post-measurement and follow-up measurement of the cognitive motive.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 22 Dec 2019 08:30
Last Modified: 22 Dec 2019 08:30
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1194

Actions (login required)

View Item View Item