فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الكفاءة الذاتية لتحسين الحس الإبداعي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة في جامعة الأقصى

الشريف, رامي محمد (2019) فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الكفاءة الذاتية لتحسين الحس الإبداعي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة في جامعة الأقصى. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعريف إلى فاعلية برنامج تدريبي في تنمية الكفاءة الذاتية لتحسين الحس الإبداعي لدى طلبة كلية الفنون الجميلة في جامعة الأقصى، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث مقياس الكفاءة الذاتية والبرنامج التدريبي من إعداد الباحث، ومقياس الحس الإبداعي من إعداد القيق، والطلاع (2016). واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي وتكونت عينة الدراسة من (24) طالبةً من كلية الفنون الجميلة في جامعة الأقصى تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية بواقع (12) طالبة، ومجموعة ضابطة بواقع (12) طالبة، واستخدم الأساليب الإحصائية الآتية: التكرارات، والمتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية، واختبار ألفا كرونباخ، ومعامل ارتباط بيرسون وسبيرمان واختبار مان وتيني، واختبار ويلكوكسون، مربع إيتا. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: • وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية، والضابطة في القياس البعدي على مقياس الكفاءة الذاتية لصالح المجموعة التجريبية. • وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التدريبية في القياس القبلي، والبعدي على مقياس الكفاءة الذاتية لصالح القياس البعدي. • عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: البعدي والتتبعي على مقياس الكفاءة الذاتية. • وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية، والضابطة في القياس البعدي على مقياس الحس الإبداعي لصالح المجموعة التجريبية. • وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي، والبعدي على مقياس الحس الإبداعي لصالح القياس البعدي. • عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين: البعدي، والتتبعي على مقياس الحس الإبداعي. Abstract The study aimed to identify the effectiveness of a training program in developing self-efficacy to improve the creative sense of the students of the Faculty of Fine Arts at Al-Aqsa University. To achieve the objectives of the study, the researcher constructed and used the self-efficacy scale and the training program .He manipulated the creative sense scale prepared by Al- Kik and Al-Talaa. The researcher used the semi-experimental method. The study sample consisted of (24) female students from the Faculty of Fine Arts at Al-Aqsa University. These were divided into two groups, an experimental group (12) students and a control group of (12) female students. The researcher used the following statistical methods: frequencies, arithmetical means, Alpha Cronbach and the correlation of Pearson and Spearman and Man Whitney testing, the Wilcoxon test, and ETA square. The study reached the following results: 1. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and that of the control in the post-measurement of the self-efficacy scale in favor of the experimental group. 2. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental on the pretest and their mean scores on the posttest of self-efficacy scale in favor of the posttest. 3. There are no statistically significant differences between the mean scores experimental group members got on the post-test of self-efficacy and their mean scores they got on the delayed test of self-efficacy. 4. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and that of the control in the post-test of the creative sense scale in favor of the experimental group. 5. There are statistically significant differences between the mean scores the experimental group members got on the posttest of creative sense scale and their mean scores on the delayed test in favor of the posttest. 6. There are no statistically significant differences between the mean scores the experimental group members got on the post-test of creative sense scale and their mean scores on the delayed test.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 22 Dec 2019 08:02
Last Modified: 22 Dec 2019 08:02
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1191

Actions (login required)

View Item View Item