تأثير استخدام الألعاب الصغيرة في درس التربية الرياضية على بعض المتغيرات الفسيولوجية والبدنية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الأساسية بأعمار 9-10 سنوات

عزب, محمود سليمان (2017) تأثير استخدام الألعاب الصغيرة في درس التربية الرياضية على بعض المتغيرات الفسيولوجية والبدنية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الأساسية بأعمار 9-10 سنوات. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.2). pp. 527-558. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. محمود أبو العزب 16.pdf - Published Version

Download (336kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

أجريت الدراسة على عينة من التلاميذ قوامها(20) تلميذا اختيروا بالطريقة العشوائية بأعمار من(9-10)سنوات، وقد بدأت الدراسة بتاريخ 16/2/2014 واستمرت لغاية 18/5/2014. وهدفت إلى معرفة تأثير استخدام الألعاب الصغيرة في درس التربية الرياضية على بعض المتغيرات الفسيولوجية والبدنية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الأساسية بأعمار 9-10سنوات. واستخدم الباحث المنهج التجريبي ذو التصميم للمجموعة الواحدة القياس القبلي والبعدي. وبعد إجراء التحليل الإحصائي المناسب لبيانات الدراسة وعرض النتائج وتحليلها ومناقشتها توصل الباحث إلى أن الأنشطة الحركية المستخدمة في درس التربية الرياضية على شكل العاب صغيرة لها تأثير معنوي ذات دلالة إحصائية على كل من القياسات البدنية(المرونة– الرشاقة– الوثب الطويل – قوة القبضة-السرعة).و القياسات الفسيولوجية (وزن الجسم – نسبة الشحوم – الكفاءة البدنية – الحد الأقصى لاستهلاك الأوكسجين). وعلى هذا فقد أوصى الباحث بضرورة استخدام الألعاب الصغيرة في جميع أجزاء درس التربية الرياضية وخاصة في الصفوف الأساسية الدنيا بأعمار من 9-10 سنوات لما لها من اثر ايجابي في تطوير بعض المتغيرات البدنية والفسيولوجية لديهم. وضرورة استخدام الألعاب الصغيرة الاوكسجينية كأنشطة لإنقاص الوزن لما لها من اثر ايجابي في التقليل من نسبة الشحوم .وان يتم تعميم الأنشطة الحركية المقترحة في درس التربية الرياضية وتطبيقها في المدارس. Abstract : The effect of using small games in Sport education lesson on some physiological and physical variables among a sample of students the basic stage ages 9-10 years. The study was conducted on(20) of students were chosen randomly from the ages (9-10 years). The study was started on 2/16/2014 and lasted until 18/5/2014.The study aimed to know the effect of using small games in a lesson of Sport Education on some physiological and physical variables on a sample of students aging 9-10 years, The researcher used the experimental method as a design per set measurement pre and post. After using appropriate analysis for the study data and display the results analyzed and discussed ,the researcher following that the kinetic activities used in the Sport education lesson statistically significant on all of the physical measurements significant effect (flexibility- agility - the long jump- the power of the fist-speed). Calendar physiological measurements (body weight – rate of fat- PWC170- VO2max). Based on this, the researcher recommended the need for the use of small games in all parts of the Sport education lesson, especially in the lower grades of basic Reconstruction of 9-10 years because of its positive impact in the development of some of the physical and physiological variables have. And the need for the use of small games oxygenic Koch to lose weight because of its positive impact in reducing the proportion of grease, on be circulated proposed kinetic activities in Sport education lesson and applied in schools.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الألعاب الصغيرة، درس التربية الرياضية، المتغيرات البدنية، المتغيرات الفسيولوجية. small games, physiological variable, physical variable, Sport Education lessons.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:38
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/119

Actions (login required)

View Item View Item