الذكاء العاطفي كمتغير وسيط في العلاقة بين التفكير الناقد واستراتيجيات الأداء الأكاديمي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة

أبو غرارة, أمل عبد الرازق (2019) الذكاء العاطفي كمتغير وسيط في العلاقة بين التفكير الناقد واستراتيجيات الأداء الأكاديمي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Accepted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف إلى الذكاء العاطفي كمتغير وسيط في العلاقة بين التفكير الناقد واستراتيجيات الأداء الأكاديمي لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة، وتكونت عينة الدراسة من (550) طالبًا وطالبة من طلبة الجامعات الفلسطينية، واستخدمت الباحثة الأدوات الآتية: مقياس الذكاء العاطفي إعداد: (عثمان ورزق،1998)، واختبار التفكير الناقد إعداد: (عبد السلام وسليمان،1982)، واستبانة استراتيجيات الأداء الأكاديمي إعداد: (الباحثة)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي (أسلوب تحليل المسار)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- مستوى الذكاء العاطفي بلغ (152.418) درجة بوزن نسبي (70.9%)، ويشير إلى أن مستوى الذكاء العاطفي لطلبة الجامعات الفلسطينية كان مرتفعًا. 2- مستوى التفكير الناقد بلغ (40.278) درجة بوزن نسبي (67.1%)، ويشير إلى أن مستوى التفكير الناقد لطلبة الجامعات الفلسطينية كان متوسطًا. 3- مستوى استراتيجيات الأداء الأكاديمي بلغ (139.005) درجة بوزن نسبي (71.3%)، ويشير إلى أن مستوى استراتيجيات الأداء الأكاديمي لطلبة الجامعات الفلسطينية كان مرتفعًا. 4- وجود علاقة طردية ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين الذكاء العاطفي وأبعاده من جهة والتفكير الناقد وأبعاده من جهة أخرى لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة. 5- وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين الذكاء العاطفي وأبعاده من جهة واستراتيجيات الأداء الأكاديمي من جهة أخرى لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة. 6- وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين التفكير الناقد وأبعاده من جهة واستراتيجيات الأداء الأكاديمي من جهة أخرى لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة. 7- يلعب الذكاء العاطفي دور الوسيط بين التفكير الناقد واستراتيجيات الأداء الأكاديمي حيث يزيد من قوة العلاقة بينهم. Abstract This study aims to recognize emotional intelligence as an intermediate variable in the relationship between critical thinking and academic performance strategies among university students in Gaza Strip. The sample of the study consisted of (550) male and female students from the Palestinian universities. The researcher used the following tools: scale of emotional intelligence, prepared by "Othman & Rizk 1998"; test of critical thinking, prepared by " Abdul Salam and Suleiman 1982"; survey of academic performance strategies, prepared by the researcher. The researcher used the descriptive method, route analysis. The study proves the following findings: 1- The level of emotional intelligence reached (152.418) degree, with a relative weight of (70.9%), indicating that the level of the emotional intelligence of the students in the Palestinian universities was high. 2- The level of critical thinking reached (40.278) degree, with a relative weight of (67.1%), indicating that the level of the emotional intelligence of the students in the Palestinian universities was high. 3- The level of academic performance strategies reached (139.005) degree, with a relative weight of (71.3%), indicating that the level of the emotional intelligence of the students in the Palestinian universities was high. 4- There is a positive statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between emotional intelligence and its dimensions on one hand, and between critical thinking and its dimensions on the other hand among Palestinian university students in Gaza Strip. 5- There is a positive statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between emotional intelligence and its dimensions on one hand, and academic performance strategies on the other hand among Palestinian university students in Gaza Strip. 6- There is a positive statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between critical thinking and its dimensions on one hand, and academic performance strategies on the other hand among Palestinian university students in Gaza Strip. 7- Emotional intelligence is the mediator between critical thinking and academic performance strategies, as it increases the strength of their relationship.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 11:40
Last Modified: 17 Dec 2019 11:40
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1188

Actions (login required)

View Item View Item