نمذجة العلاقات السببية بين فاعلية الذات الأكاديمية والطموح والتوافق لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة

كلاب, أحمد عبد الله أحمد (2019) نمذجة العلاقات السببية بين فاعلية الذات الأكاديمية والطموح والتوافق لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
ماجستير احمد كلاب.pdf - Accepted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة التعرف إلى العلاقة السببية بين كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق لدى طلبة الجامعات في محافظات غزة، مع التعرف إلى العلاقة بين درجات مقياس كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق، ومستوى كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق، وأثر تفاعل متغيرات: الجنس، والتقدير الجامعي، والجامعة على كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق. وتكونت عينة الدراسة من (566) طالبًا، وطالبةً من طلبة جامعات موضع الدراسة، منهم (201) طالبًا، و(365) طالبة، وذلك في الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2018/2019. واستخدم الباحث الأساليب الإحصائية الآتية: المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، واختبار كاي، واختبار تحليل التباين الثلاثي، واختبار تحليل المسار. واستخدم الباحث الأدوات الآتية: مقياس فاعلية الذات الأكاديمية، تطوير: الباحث، ومقياس الطموح، إعداد: حنان أبو العلا، ورضا عبد الحليم(2017)، ومقياس التوافق، إعداد: محمد بن جعفر جمل الليل(1993). أظهرت نتائج الدراسة أنّ مستوى كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق جاء مرتفعًا. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة معنوية بين درجات مجالات كل من مقياس فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق، ودرجات مقياس كل من الطموح، والتوافق لدى عينة موضع الدراسة. كذلك أظهرت نتائج الدراسة أنَّ هناك أثرًا مباشرًا لكل من مجالات فاعلية الذات الأكاديمية: (معتقدات التحصيل الدراسي، وتنظيم الذات الأكاديمية، ومعتقدات الأداء في موقف الامتحان، ومعتقدات التخصص الدراسي) على مستوى التوافق، وأنَّه يوجد أثر غير مباشر لكل من مجالات فعالية الذات الأكاديمية على مستوى التوافق من خلال مستوى الطموح، في حين أنَّ هناك أثرًا مباشرًا لجميع مجالات فاعلية الذات الأكاديمية على مجالات الطموح: (الطموح المهني، والطموح الأكاديمي، والطموح الشخصي الاجتماعي) على التوافق. وأبانت نتائج الدراسة أنَّه لا يوجد أثر دال إحصائيًا للتفاعل بين مقياس كل من فاعلية الذات الأكاديمية، والطموح، والتوافق، ومتغيرات: (الجنس، والتقدير الجامعي، والجامعة) لدى عينة موضع الدراسة. Abstract The study aimed to identify the causal relationship between academic self-efficacy, ambition and adjustment among university students in the Gaza governorates. The study also investigated the relation between the academic self-efficacy, ambition, adjustment, and the level of academic self-efficacy, ambition, and adjustment. The effect of the interaction of variables: sex, a cumulative average, and the university on both academic self-efficacy, ambition, and adjustment. The sample consisted of (566) students from the universities including (201) male and (365) female in the second semester of the academic year 2018/2019. The following statistical methods were used: arithmetical averages, standard deviations, Pearson correlation coefficient, Kai test, triangular contrast analysis, and path analysis. The following tools were used: the measure of academic self-efficacy, the development of: the researcher, and the scale of ambition, prepared by: Hanan Abul-Ela, Reza Abdel-Halim, and the adjustment scale, prepared by: Mohammad bin Jafar Jamal El-lail. The results of the study showed that the level of academic self-efficacy, ambition and adjustment was high. There were significant relationship between the domains and total scores of the academic self-efficacy measure, the ambition and the adjustment, the degrees of the ambition scale, and the adjustment in the study sample. The results of the study also showed that there was a direct impact on each of the fields of academic self-efficacy: (beliefs of academic achievement, academic self-regulation, performance beliefs in the exam position, and the beliefs of the study specialization) at the level of adjustment. Level of adjustment through the level of ambition, while there was a direct impact of all areas of academic self-efficacy on the areas of ambition: (professional ambition, academic ambition, personal ambition and social) on the adjustment. The results of the study showed that there was no statistically significant effect of the interaction between the measure of academic self-efficacy, ambition, adjustment, and variables (gender, university estimate, and university) in the study sample.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 11:36
Last Modified: 17 Dec 2019 11:36
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1187

Actions (login required)

View Item View Item