درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية

اللوقا, نظيرة خليل (2019) درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة نظيرة اللوقا معدلة.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

"درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية". هدفَتِ الدراسةُ إلى التعرُّف على درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، وكذلك الكشف عمّا إذا كانت هناك فروق ذات دِلالة إحصائية في استجابات أفراد العيّنة وفقًا إلى المتغيرات الآتية: (الجنس، وسنوات الخدمة، والتخصص، والمنطقة التعليمية). استخدمت الباحثةُ المنهجَ الوصفيّ التحليليّ في وصف الظاهرة موضوع الدراسة، ويتكون مجتمع الدراسة من معلِّمي المرحلة الإعدادية بمدارس وكالة الغوث الدولية، في ثلاث مناطقَ تعليميةٍ، هي: منطقة شمال القطاع، ومنطقة غزة، ومنطقة الوسطى، الذين اجتازوا برنامج "SBTD2" والبالغ عددهم(1093) معلِّمًا ومعلمة في الفصل الثاني من العام الدراسي (2018/2019م)، ولتحقيق أهداف الدراسة قامَتِ الباحثةُ بإعداد استبانة لهذا الغرض اشتملت على(62) فقرة، وُزّعَت على ثمانية مجالات: (تصميم البرنامج، الدعم والمساندة المقدَّمة للمعلِّم، تطوير البرامج لأساليب نشِطة للتعليم والتعلُّم، ممارسات التعلُّم المرتكزة على الغرفة الصفية، مجال قضايا في مجال التخصص، التقييم لتعليم ذي جَودة، المَنحى التعليمي للتعليم الجامع، وتفعيل دور أولياء الأمور في عملية الارتقاء بإنجازات الطلبة). كما قامَتِ الباحثةُ بتطبيق الاستبانة على عيّنة الدارسة الفعلية، والتي تكونت من(335) معلِّمًا ومعلمة، ثم قامت بتحليل استجابات أفراد العيّنة باستخدام برنامج الرُّزَم الإحصائية للدراسات الاجتماعية (SPSS). توصلَت الدراسة إلى النتائج الآتية: ● درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، بلغ وزنُها النسبي85,9%. ● احتلّ مجالُ "الدعم والمساندة المقدمة للمعلم "المرتبة الأولى بوزن نسبي87.7%، يليه مجال "قضايا في مجال التخصص" حصل على المرتبة الثانية بوزن نسبي86.8%، ثم حصل المجالان "ممارسات التعلُّم المرتكزة على الغرفة الصفية" و"التقييم لتعليم ذي جودة على المرتبة الثالثة" بوزن نسبي86.4 %، ثم "تطوير البرامج لأساليب نشِطة للتعليم والتعلُّم" حصل على المرتبة الخامسة بوزن نسبي85.6%، وحصل المجالان "تصميم البرنامج" و"المنحى التعليمي للتعليم الجامع" على المرتبة السادسة بوزن نسبي85,1%، وجاء في المرتبة الثامنة والأخيرة مجال "تفعيل دور أولياء الأمور في عملية الارتقاء بإنجازات الطلبة"، فكان أقلّ مجالات البرنامج في القَبول والموافقة على فعاليّته؛ حيث كان وزنُه النسبي 83.3%. توصلت الدراسة كذلك إلى أنّه: ● لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05 ≥ α) في متوسط آراء عيّنة الدراسة حول درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، ويُعزى ذلك إلى متغير الجنس. ● توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05 ≥ α) في متوسط آراء عيّنة الدراسة حول درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة"SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، وتُعزى إلى متغير التخصص لصالح العلوم واللغة الإنجليزية. ● لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05 ≥ α) في متوسط آراء عيّنة الدراسة حول درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، وتُعزى إلى متغير سنوات الخدمة. ● توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (0.05 ≥ α) في متوسط آراء عيّنة الدراسة حول درجة فاعلية تطبيق برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة"SBTD2" من وجهة نظر المُعلِّمين في محافظات فلسطين الجنوبية، وتُعزى لصالح منطقة غزة والشمال. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثةُ بما يأتي: ● تذليل الصعوبات لدى المُعلِّمين أثناء تطبيق البرنامج من خلال استمرار الدعم والمساندة طَوال تقديم البرنامج وبعدَه. ● إعادة تصميم سجلّ التأمُّل الذاتي للمعلِّم؛ ليتعامل الأخيرُ معه بِجدّيّة أكبر. ● إعادة النظر في المجمعات التدريبية؛ لتلافي نواحي القُصور التي أظهرها تحليل نتائج الاستبانة، مثل: البحث والاستقصاء، ومراعاة الفروق الفردية، وتنويع الاستراتيجيات الخاصّة باستقطاب أولياء الأمور للمدرسة. ● متابعة تنفيذ البرنامج بعد انتهاء مُدّة التدريب؛ لمعرفة مدى الاستفادة الفعلية، والأثر الذي تركَه على أداء المُعلِّمين. ● تعزيز الشراكة بين وحدة التطوير المِهَني والمنهاج في وكالة الغوث وبين الجامعات، للمساهمة في إعداد المُعلِّمين بطريقة جيدة قبل الخدمة. ● عقد حلقات بحث ومناقشة دورية حول برنامج "sbtd1" و"sbtd2" باستمرار مع المُعلِّمين والمديرين والمختصّين التربويّين؛ لأخذ التغذية الراجعة المناسبة. ● تنفيذ أيام دراسية لمناقشة مستوى فاعلية البرنامج، وحثّ المُعلِّمين على المشاركة به بالدرجة الأولى؛ كونهم الأقدرَ على تقييم البرنامج. ● حَفْز المُعلِّمين باستمرار لمتابعة المتغيرات ومواكبة التطور؛ حتى يؤدّيَ المعلّمُ رسالَتَه السامِيَةَ بكفاءة عالية واهتمام بالغ. ● تسهيل عملية الوصول للمصادر الإلكترونية الخاصة بالبرنامج. ● إعداد برنامج "sbtd" للمواد الدراسية الأخرى: تربية إسلامية، دراسات اجتماعية، والرياضة والفنون والحِرَف. كلمات مفتاحية: الفاعلية- برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD1"- برنامج تطوير المُعلِّمين القائم على المدرسة "SBTD2"- التطوير المِهَني- مدارس وكالة الغوث- ومحافظات فلسطين الجنوبية. ABSTRACT "The degree of effectiveness of applying the school-based teacher development program "SBTD2“from teachers point of view in the southern governorates in Palestine". This study aims to investigate the degree of effectiveness of applying the school-based teacher development program "SBTD2“from teacher's point of view in the southern governorates in Palestine Also, to determine whether there are statistically significant differences in the responses of the sample members according to the following variables (gender, years of service, specialization, and educational region) . The researcher used the analytical descriptive method in describing the phenomenon of the study. The study population consists of (1093) UNRWA preparatory schools' teachers of both genders in three educational regions: Northern Gaza Strip, Gaza area and the Middle area, who passed the SBTD2 program in the second semester of the academic year (2018/2019). And in order to achieve the aims of the study, the researcher developed a questionnaire for this purpose which included (62) statements divided into eight domains: (program design, provided support to the teacher, programs' development for active learning -teaching methods , classroom-based learning practices, a range of issues in the area of specialization, assessment for a high quality education, the educational approach to Inclusive Education, and activating the role of parents in the process of upgrading student achievements. ● The researcher distriputed the questionnaire on the sample of the study which consisted of (335) teachers (males and females) and then analyzed the responses of the sample members using the statistical packages for social studies (SPSS). Study Findings: The study results revealed that: 1. The degree of effectiveness of implementing the SBTD2 program from teachers' point of view in the southern governorates of Palestine is relatively high (85.9%). 2. The domain of " provided support to the teacher" ranked first with a relative weight of 87.7%, followed by the field of "issues in the field of specialization" ranked second with a relative weight of 86.8%. Then, the domains of classroom-based learning practices and assessment for a high quality education ranked third, with a relative weight of 86.4%. Next, the programs' development for active learning -teaching methods ranked fifth with a relative weight of 85.6%. Both domains of program design and educational approach to Inclusive Education was ranked sixth with a relative weight of 185. The eighth and final rank was the activation of the role of parents in the process of upgrading the achievements of the students and as a result was the lowest domain of the whole program in acceptance and approval of its' effectiveness, with a relative weight of 83.3%. The study also revealed that: ● There were no statistically significant differences (α ≤ 0.05) in the average of the study sample opinions on the degree of effectiveness of implementing the SBTD2 program from the point of view of teachers in the southern Palestinian governorates due to gender variable. ● There were no statistically significant differences (α ≤ 0.05) in the average of the study sample opinions on the degree of effectiveness of implementing the SBTD2 program from the point of view of the teachers in the southern governorates of Palestine and due to the specialization variable. ● There were no statistically significant differences at (α ≤ 0.05) in the average of the study sample opinions on the effectiveness of implementing the SBTD2 program from the point of view of teachers in the southern governorates of Palestine and due to the variable years of experience. ● There were no statistically significant differences (α ≤ 0.05) in the average of the study sample opinions on the degree of effectiveness of implementing the SBTD2 program from the point of view of the teachers in the southern Palestinian governorates, due to the variable of the educational region. In the light of the study results, the researcher recommends the following: ● Overcome the difficulties for teachers during the implementation of the program through continuous support throughout the delivery of the program and beyond. ● Redesigning the teacher's self-reflection record to engage the teacher more seriously. ● Reconsidering the training complexes to avoid the shortcomings revealed by the results' analysis of the questionnaire such as: research and survey, taking into account individual differences, and diversifying strategies for attracting parents to the school. ● Follow up the implementation of the program after the end of the training period to check the extent of actual benefit and the impact it left on the performance of teachers. ● Strengthening the partnership between UNRWA curriculum and professional development unit and universities to contribute to the preparation of teachers in a good way before service. ● - Regular seminars and discussion sessions on SBTD 1 and SBTD 2 with teachers, principals and educators to take appropriate feedback. ● Organising symposiums to discuss the effectiveness of the program, and urged teachers to participate as first place, as they are able to evaluate the program. ● Constant stimulation of teachers to follow the changes and keep up with the development in order to lead them to perform their lofty mission with high efficiency and great attention. ● Facilitating access to the program's electronic resources. ● Preparing (SBTD) programs for other subjects like: Islamic education, social studies, Pydical Education, arts and crafts.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 08:58
Last Modified: 17 Dec 2019 10:14
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1179

Actions (login required)

View Item View Item