درجة ممارسة رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة للقيادة الخادمة وعلاقتها بدورهم في تنمية الموارد البشرية

الـســر, محمــــد مــحـــمـد (2019) درجة ممارسة رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة للقيادة الخادمة وعلاقتها بدورهم في تنمية الموارد البشرية. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف الدراسة: هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة رؤساء الأقسام بالكليات الجامعية بمحافظات غزة للقيادة الخادمة وعلاقتها بدورهم في تنمية الموارد البشرية. منهج الدراسة: اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي. أداة الدراسة: استخدم الباحث الاستبانة كأداة رئيسة للدراسة. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من مجموعة من العاملين في الكليات الجامعية بمحافظات غزة (الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية والكلية الجامعية للعلوم والتكنولوجيا) والبالغ عددهم (137) فرداً. أهم نتائج الدراسة: 1. بلغت درجة ممارسة القيادة الخادمة لدى رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة ما نسبته (79.45%) بدرجة تقدير كبيرة. 2. بلغت درجة تقدير عينة الدراسة لدور رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة في تنمية الموارد البشرية ما نسبته (78.41%) بدرجة تقدير كبيرة. 3. توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة للقيادة الخادمة ومتوسط تقديراتها لدورهم في تنمية الموارد البشرية. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط تقديرات عينة الدراسة حول درجة ممارسة رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة للقيادة الخادمة تعزى لمتغيرات (طبيعة العمل، المؤهل العلمي للموظف، عدد سنوات الخدمة للموظف)، فيما كانت هناك فروق تعزى لمتغيرات (الكلية لصالح الكلية الجامعية للعلوم والتكنولوجيا، جنس الموظف لصالح الذكور). 5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسط تقديرات عينة الدراسة لدور رؤساء الأقسام في الكليات الجامعية بمحافظات غزة في تنمية الموارد البشرية تعزى لمتغيرات (الكلية، طبيعة العمل، المؤهل العلمي للموظف، عدد سنوات الخدمة للموظف)، فيما كانت هناك فروق لمتغير (جنس الموظف لصالح الذكور). أهم توصيات الدراسة: 1. نشر ثقافة القيادة الخادمة بجميع أبعادها بين رؤساء الأقسام والمسؤولين وكذلك أعضاء هيئة التدريس بالكليات الجامعية الأمر الذي يسهم في رفع درجة تنمية قدراتهم. 2. الاهتمام بالتطبيق العملي للصفات القيادية التي تؤثر إيجابياً في التابعين كالإيثار والاحتواء العاطفي. كلمات مفتاحية: القيادة، القيادة الخادمة، تنمية الموارد البشرية، الكليات الجامعية. Abstract Study Aim: The study aimed to identify the degree of practice of heads of departments in the academic colleges in Gaza governorates for the leadership of the servant and their relation to their role in the development of human resources. Study Methodology: The researcher adopted the descriptive analytical method. Study Instruments: The researcher used the questionnaire as the main tool for the study. Study sample: The sample of the study was composed of a group of employees of the university colleges in the Gaza Governorates (the University College of Applied Sciences and the College of Science and Technology). Study most important findings: 1. The degree of leadership of the departments at the university colleges in the Gaza governorates reached (79.45%) with a high degree of appreciation. 2. The degree of human resources development in the heads of departments in the university colleges in the Gaza governorates reached 78.41% with a high degree of appreciation. 3. There is a positive correlative relation between the degree of leadership and the degree of human resource development among department heads in the university colleges in Gaza governorates. 4. There were no statistically significant differences at the level of (00.05) between the average estimates on the degree of leadership driving practice among the heads of departments in the university colleges in the Gaza governorates due to the variables (nature of the work, the academic qualification of the employee), while there were differences for the variables (college in favor of the university college of science and technology, gender of male employee). 5. There were no statistically significant differences between (0) (0.05) between the average estimates of the degree of human resource development among the heads of departments in the university faculties in the Gaza governorates due to the variables (college, nature of work, scientific qualification of employee, number of years of employee service, gender The president's academic qualification), while there were differences for the variable (gender of male employee). Study most important recommendations: 1. To spread the culture of leadership in all its dimensions between the heads of departments and officials, as well as faculty members of the university colleges, which contributes to raising the degree of development of their abilities. 2. Attention to the practical application of leadership qualities that positively affect the followers such as altruism and emotional containment. Keywords: leadership, leadership, human resource development, university colleges.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 08:53
Last Modified: 17 Dec 2019 08:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1178

Actions (login required)

View Item View Item