جودة حياة العمل وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة

أبو الخير, سامي محمد عوض (2019) جودة حياة العمل وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Accepted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف الدراسة: هدفت الدراسة التعرف إلي مستوى جودة حياة العمل وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة. منهج الدراسة: ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث المنهج الوصفيّ التحليليّ. أداة الدراسة: قام الباحث بتصميم استبانتين كأداة لجمع البيانات: استبانة لجودة حياة العمل مكونة من (44) فقرة موزعة على (7) مجالات, واستبانة للاستغراق الوظيفي مكونة من(16) فقرة. مجتمع وعينة الدراسة: واستخدم الباحث أسلوب المسح الشامل لجميع مجتمع الدراسة والذي تكون من (143) مديراً ومديرة بجميع محافظات غزة, وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج المعالجات الإحصائية(spss). أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: 1.أن مستوى جودة حياة العمل لدى مديري المدارس الثانوية لمحافظات غزة كانت بوزن نسبي(%64.00), وبدرجة تقدير متوسطة. 2.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة( α ≤ 0.05 ) بين متوسطات تقديرات أفراد مجتمع الدراسة لمستوى جودة حياة العمل لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغيرات الدراسة:( الجنس, المؤهل العلمي, سنوات الخدمة, تخصص المدرسة, المديرية). 3.أن درجة الاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية لمحافظات غزة كانت بوزن نسبي(%76.60), وبدرجة تقدير كبيرة. 4.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( α ≤ 0.05 ) بين متوسطات تقديرات مجتمع الدراسة لدرجة الاستغراق الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظات غزة تعزى لمتغيرات الدراسة:( الجنس, المؤهل العلمي, سنوات الخدمة, تخصص المدرسة, المديرية). 5.توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( α ≤ 0.05 ) بين متوسط تقديرات مديري المدارس الثانوية في محافظات غزة لأبعاد جودة حياة العمل وبين متوسط تقديراتهم للاستغراق الوظيفي. أبرز التوصيات التي توصلت إليها الدراسة: 1.ضرورة الاهتمام بزيادة مستوى جودة حياة العمل في المدارس الثانوية عبر الانتظام في دفع الرواتب وتعزيز الحوافز المكافآت والسعي لتوفير الأمن والرضى الوظيفي. 2.منح مديري المدارس فرص كافية للمشاركة في اتخاذ القرار, والحصول على الترقية, والتقدم في مساراتهم الوظيفية. Abstract Study objective: This study aimed to identify the level of the quality of work life with its relation with the degree of job engagement for High School principals in Gaza Governorates. Study methodology : In order to achieve the purpose of the study The researcher used the analytical descriptive approach . Study tool: As the questionnaire was specially prepared for the purposes of this study: it consisted of (60) items distributed on two questionnaires: the first questionnaire about quality of work life that consisted (44) items distributed on seven domains, while the second questionnaire about job engagement and it consisted of (16) items. Study sample: The researcher used the comprehensive approach for all the study society which consists of (143) principals in Gaza Governorates. Study results : 1. The total degree of quality of work life among high school principals in Gaza Governorates has got a percentage of (64.00%) which means at moderate degree. 2. The total degree of job engagement among high school principals in Gaza governorates has got the percentage of (76.60%) which means high degree. 3. There were no statistically significant differences at the level (α≤ 0.05) among responses of respondents about the level of quality of work life attributed to variable of: (gender, educational qualifications, number of work experience years, school stream and work area). 4. There were no statistically significant differences at the level (α≤0.05) among responses of respondents about the degree of job engagement attributed to variable of: (gender, educational qualifications, number of work experience years, school stream and work area). 5. There is positive correlation relation between quality of work life and job engagement for high school principals in Gaza directorates. The most important recommendations according to the study: 1.The attention should be paid to promote the level of work life in the governmental Ministry of Education by raising salaries, improving the reward system and the focus on job satisfaction and security. 2. providing the principals with opportunities to participate in decision making, promotion, professional progress,.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 08:40
Last Modified: 17 Dec 2019 08:40
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1176

Actions (login required)

View Item View Item