دور مديري المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة، وعلاقته بإنتاجية المعلمين

العباسي, إيناس صلاح (2019) دور مديري المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة، وعلاقته بإنتاجية المعلمين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Submitted Version

Download (4MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة التعرف إلى دور مديري المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة، وعلاقته بإنتاجية المعلمين، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكون مجتمع الدراسة من المشرفين التربويين في وزارة التربية والتعليم والبالغ عددهم حسب السجلات الرسمية لدائرة شؤون الموظفين في وزارة التربية والتعليم (198) مشرفاً ومشرفةً، تم تطبيق الدراسة عليهم بطريقة المسح الشامل، وقامت الباحثة باستخدام استبانة تتكون من قسمين: القسم الأول: ثقافة الجودة الشاملة، ويتكوّن من ستة مجالات هي: مجال التخطيط لنشر ثقافة الجودة الشاملة، ومجال تهيئة المعلمين لقبول ثقافة الجودة الشاملة، ومجال دوره في تنمية معرفة المعلمين بمفاهيم الجودة الشاملة، ومجال دوره في تنمية قيم واتجاهات الجودة للمعلمين، ومجال دوره في تنمية مهارات وسلوكيات الجودة الشاملة، ومجال دوره في المتابعة والتقويم، أما القسم الثاني: إنتاجية المعلمين ويتكون من أربعة مجالات هي: مجال الإنتاجية الإدارية، ومجال الإنتاجية المعرفية، ومجال الإنتاجية المهنية، ومجال الإنتاجية الشخصية، وللحصول على النتائج استخدمت الباحثة النسب المئوية، والتكرارات، واختبار كرونباخ ألفا، ومعامل ارتباط بيرسون، اختبار (T-Test) واختبار تحليل التباين الأحادي، واختبار شيفيه للفروق الثنائية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. إن درجة تقدير دور مديري المدارس الحكومية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة من وجهة نظر المشرفين، جاء بدرجة كبيرة حيث بلغ الوزن النسبي لها (%71.40). 2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدور مديري المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة تعزى لمتغير المنطقة التعليمية، التخصص، المرحلة الدراسية. 3. أن درجة تقدير مستوى إنتاجية المعلمين في المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية من وجهة نظر المشرفين جاء بدرجة كبيرة، حيث بلغ الوزن النسبي لها (%75.00). 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى إنتاجية المعلمين في المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية تعزى لمتغير المنطقة التعليمية، التخصص، المرحلة الدراسية. 5. توجد علاقة ارتباط دالة إحصائياً عند مستوى دلالة ( ) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة لدور مديري المدارس الحكومية بمحافظات فلسطين الجنوبية في تعزيز ثقافة الجودة الشاملة، ومتوسط تقديراتهم لمستوى إنتاجية المعلمين. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بما يلي: 1. تكليف المعلمين بإجراء أبحاث عن مصطلحات ومفاهيم ثقافة الجودة الشاملة في المدارس الحكومية بقطاع غزة. 2. العمل على نشر ثقافة الجودة الشاملة التي تنشد المثالية والعدالة والمساواة وحل المشكلات والتطوير والتغيير نحو الافضل داخل المدرسة. 3. تحديد الاحتياجات التدريبية للمعلمين، ووضع برنامج تدريبي لتطوير أدائهم. 4. الاهتمام بالحوافز المادية والمعنوية وترسيخ الثقة المتبادلة بين المعلمين ومديري المدارس الذي ينعكس إيجاباً بين المدير والمعلمين، وإشراك المعلمين في الخطط المتعلقة بالمدرسة. Abstract The Role of Principals of Public Schools in the Southern Governorates of Palestine in Promoting the Culture of Total Quality and its Relation to the Productivity of Teachers The study aims to identify the role of the governmental school principals in the southern governorates of Palestine in promoting acomprehensive quality culture and its relationship with the productivity of teachers, and to achieve the objectives of the study the researcher used the descriptive analytical approach, where the study population consisted of the educational supervisors in the Ministry of Education According to the official Records of the Department of Personnel Affairs of the Ministry of Education (198) supervisors , the study was applied to them in a comprehensive survey method, and the researcher made use of a questionnaire consisting of two parts: section I: Comprehensive quality culture, and consists of six areas: The field of planning to spread the culture of comprehensive quality, the field of preparing teachers to accept a comprehensive quality culture, and its role in the development of teachers ' knowledge of the concepts of comprehensive quality, the field of the role in the development of quality values and trends for teachers, and the field of role in the development of overall quality skills and behaviors, and the field of the cycle Follow-up and evaluation, the second section: Teacher productivity consists of four areas: management productivity, knowledge productivity, professional productivity, and personal productivity, and to obtain results the researcher used percentages, iterations, and Alpha Test... Cronbach, Pearson correlation coefficient, test (t-test), mono contrast analysis test, and Shivet test for binary difference . The study reached the following conclusions 1- The degree of appreciation of the role of public school principals in promoting a comprehensive quality culture from the supervisors ' point of view is largely the same as the relative weight (71.40%) 2-There are no statistically significant differences at a significant level between the averages of the estimates of the respondents of the role of the directors of Public schools in the southern governorates of Palestine in promoting a culture of comprehensive quality due to the variable of the educational area, specialization, school stage. 3- The degree of assessment of the level of productivity of teachers in government schools in the southern governorates of Palestine from the supervisors ' point of view came to a large degree, with relative weight (%(75 4- There are no statistically significant differences at a significant level between the averages of the estimates of the study sample for the level of productivity of teachers in government schools in the southern governorates of Palestine due to the variable of the educational area, specialization, school stage. 5- There was a statistically significant correlation at a mean level between the average estimate of the sample members of the study for the role of the heads of public schools in the southern governorates of Palestine in promoting the culture of total quality In the light of the results of the study, the researcher recommended the following : 1- 1. Instructing teachers to conduct research on the concepts and concepts of total quality culture in public schools in the Gaza Strip 2- Promoting a culture of total quality that seeks idealism, justice, equality, problem solving, development and change for the better within the school 3- Determine the training needs of teachers, and develop a training program to develop their performance. 4- Paying attention to material and moral incentives and establishing mutual trust between teachers and principals, which is reflected positively between the director and the teachers, and the involvement of teachers in the plans related to the school.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 17 Dec 2019 08:16
Last Modified: 17 Dec 2019 08:16
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1174

Actions (login required)

View Item View Item