إدارة الانفعالات كمتغير وسيط في العلاقة بين الوعي بالذات والعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل في محافظات غزة

موسى, فاطمة عبد اللطيف (2017) إدارة الانفعالات كمتغير وسيط في العلاقة بين الوعي بالذات والعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة كاملة.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التحقق من إمكانية أن تكون إدارة الانفعالات متغيراً وسيطاً في العلاقة بين الوعي بالذات والعجز المتعلم, ومن ثم التحقق من صحة النموذج المقترح من خلال فحص التأثير المباشر, وغير المباشر لإدارة الانفعالات, والوعي بالذات على العجز المتعلم, وتحديد طبيعة مسار بينهما, تكونت عينة الدراسة من(532) سيدة أرملة, واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي, إضافة إلى أدوات الدراسة المتمثلة في استبانة إدارة الانفعالات(إعداد الباحثة), واستبانة الوعي بالذات(إعداد الباحثة), واستبانة العجز المتعلم(إعداد الباحثة), وقد أظهرت النتائج: 1- أن مستوى إدارة الانفعالات لدى السيدات الأرامل يصل إلى( 80.2%) و مستوى الوعي الذات لديهم يصل إلى( 87.4%) في حين يصل مستوى العجز المتعلم لديهن يصل إلى( 51.8%). 2-وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين كل من إدارة الانفعالات والوعي بالذات والعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل, وذلك على النحو التالي: -توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين إدارة الانفعالات والوعي بالذات لدى السيدات الأرامل. -توجد علاقة عكسية ذات دلالة احصائية بين إدارة الانفعالات والعجز المتعلم لدى لسيدات الأرامل. -توجد علاقة عكسية ذات دلالة احصائية بين الوعي بالذات والعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل. 3-وجود أثر دال إحصائياً لمتغير إدارة الانفعالات بعد العزل الإحصائي في قوة العلاقة بين الوعي بالذات والعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل, وذلك على النحو الآتي: -ملائمة النموذج الإحصائي المقترح بالنسبة للبيانات المستمدة من الدراسة من خلال استجابات أفراد العينة. -وجود أثر مباشر للوعي بالذات على العجز المتعلم, وكذلك إدارة الانفعالات على العجز المتعلم لدى السيدات الأرامل. -ارتفاع قيم التأثير غير المباشر للوعي بالذات على العجز المتعلم مروراً بإدارة الانفعالات لدى السيدات الأرامل. -أن لإدارة الانفعالات دوراً في تحسين الوعي بالذات بعد التعرض للعجز المتعلم, فقد تبين أن إدارة الانفعالات لعبت دوراً وسيطاً بين الوعي بالذات والعجز المتعلم. 4-وجود مساهمة لإدارة الانفعالات, والوعي بالذات في التنبؤ بالعجز المتعلم لدى السيدات الأرامل . و أوصت الدراسة: إعداد برامج إرشادية لتدريب السيدات الأرامل على مهارات إدارة الانفعالات التي تساعدهم على زيادة الوعي بذواتهم, و التخفيف من العجز المتعلم. Abstract The present study aimed to ensure the possibility that emotions management to behave as a mediator in the relationship of self-awareness and learned helplessness and then validating the proposed model by examining the direct and indirect impact of emotions management, and self-awareness on the learned helplessness among the study sample, in addition to identifying the nature of path of their relationship. The participants consisted of(532) widowed women. The researcher used the descriptive and analytical approach and used three tools "scales" developed by the researcher, namely: Emotion management, Self- awareness and learned helplessness, the results showed: 1-Emotions management level among widowed women in the Gaza Governorates is (80.2%). 2-Self-awareness level among widowed women in the Gaza Governorates is (87.4%). 3-Learned helplessness level among widowed women in the Gaza Governorates is (51.8%). 4-There is a correlation between emotions management, self-awareness, learned helplessness among widowed women in the Gaza Governorates .This relation is as follows: - There is a statistically significant positive correlation between Emotions management and Self-awareness. - There is a statistically significant inverse correlation between Emotions management and Learned helplessness. - There is a statistically significant inverse correlation between Self-awareness and Learned helplessness. 5-The presence of a statistically significant effect of the variable of emotions management after statistical isolation in the strength of the relationship between self-awareness and learned helplessness among widowed women in the Gaza Governorates as follows: -The appropriateness of the proposed statistical model for the data derived from the study through the study sample responses. -The existence of a direct effect of self-awareness on the learned helplessness, as well as emotions management on the learned helplessness among widowed women in the Gaza Governorates. -high indirect effect values of self-awareness on the learned helplessness through as emotions management among widowed women in the Gaza Governorates. - Emotions management plays as a mediator variable in the relationship between self-awareness and learned helplessness among widowed women in the Gaza Governorates. 6- Emotions management and self-awareness contribute into predicting learned helplessness among widowed women in the Gaza Governorates. The study recommended preparing counseling programs to train the widowed women at emotions management skills which help them to improve self-awareness to face learned helplessness.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 May 2019 08:53
Last Modified: 19 May 2019 08:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1126

Actions (login required)

View Item View Item