فاعلية برنامج قائم على الأنشطة الفنية في خفض المشكلات السلوكية لدى الأحداث الجانحين

قشطة, بشير حميد حمدان (2018) فاعلية برنامج قائم على الأنشطة الفنية في خفض المشكلات السلوكية لدى الأحداث الجانحين. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
بشير قشطة للتجليد.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة للتعرف على فاعلية برنامج قائم على الأنشطة الفنية في خفض المشكلات السلوكية لدى الأحداث الجانحين في مؤسسة الربيع، وتكونت عينة الدراسة من (20) حدثاً جانحاً من الأحداث الجانحين نزلاء مؤسسة الربيع للرعاية الاجتماعية بمحافظة غزة، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس المشكلات السلوكية، وبرنامج الأنشطة الفنية لخفض المشكلات السلوكية (كلاهما إعداد الباحث)، واتبعت الدراسة المنهج التجريبي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة (التجريبية والضابطة) في القياس البعدي على مقياس المشكلات السلوكية تعزى لتطبيق برنامج قائم على الأنشطة الفنية لصالح المجموعة التجريبية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المشكلات السلوكية تعزى لتطبيق برنامج قائم على الأنشطة الفنية لصالح القياس البعدي. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية و القياسيين: البعدي و التتبعي على مقياس المشكلات السلوكية. وهذا يشير إلى فاعلية برنامج قائم على الأنشطة الفنية في خفض المشكلات السلوكية لدى الأحداث الجانحين.   Abstract in English The study was designed to identify the effectiveness of artistic activity- based programme in reducing the behavioral problems of juvenile delinquents in the El Rabeaa Institution. The study sample consisted of (20) juvenile delinquents who are members of Al Rabeaa Social Welfare Foundation in Gaza Governorate. The study used the following tools: behavioral problems scale and a programme of artistic activities to reduce the behavioural problems (both prepared by the researcher). The study followed semi-experimental method. The study reached the following results: - There are statistically significant differences between the mean scores of the group members (experimental and control) in the post-measurement of the scale of behavioral problems due to the application of the artistic activity- based programme in favour of the experimental group. - There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group members in the pre and post measurement of the scale of behavioral problems on the application of artistic activity- based programme in favour of the application of the activities in favor of the post scale. - There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the scale (post -retention) on the scale of behavioral problems. - This indicates the effectiveness of artistic activity- based programme in reducing the behavioral problems of juvenile delinquents.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 May 2019 08:27
Last Modified: 19 May 2019 08:27
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1125

Actions (login required)

View Item View Item