فعاليّة برنامج إرشادي باستخدام مهارات العقل والجسم لخفض السلوك العدواني لدى المراهقين الصّم في محافظة غزة

يونس, باسل إبراهيم أحمد (2018) فعاليّة برنامج إرشادي باستخدام مهارات العقل والجسم لخفض السلوك العدواني لدى المراهقين الصّم في محافظة غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة ياسل يونس.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان الدّراسة: فعاليّة برنامج إرشادي باستخدام مهارات العقل والجسم في خفض السّلوك العدواني لدى المراهقين الصّم في محافظات غزّة " دراسة تجريبية " أهداف الدّراسة: تهدف الدّراسة الحاليّة إلى التّعرّف على مدى فعاليّة برنامج إرشادي، باستخدام مهارات العقل والجسم، في خفض السّلوك العدواني لدى المراهقين الصّم في محافظات غزّة، ومعرفة فعاليّة البرنامج الإرشادي، في خفض السّلوك العدواني لدى عيّنة الدّراسة، بعد مرور شهرين من تطبيق البرنامج، كما وهدفت إلى التّعرّف على مدى انتشار السّلوك العداوني لدى المراهقين الصّم. عيّنة الدّراسة: تكوّنت عيّنة الدّراسة من (9) طلّاب، (المجموعة التجريبيّة) من جمعيّة أطفالنا للصّم، والبالغ أعمارهم من (13-15) عام. أدوات الدّراسة: - السّلوك العدواني من إعداد الباحث. - برنامج العقل والجسم، من إعداد مركز علاج العقل والجسم، وتصميم عمر شاهين 2014. نتائج الدّراسة: أظهرت نتائج الدّراسة ما يلي: - المتوسّط الحسابي للدّرجة الكلية للسلوك العدواني يساوي (54.45)، وبانحرافٍ معياري (19.59)، وبذلك فإن الوزن النّسبي (26.56%)، وهذا يعني أنّ انتشار السلوك العدواني لدى المراهقين الصّم يساوي (26.56%)، وجاء العدوان الموجّه نحو المدرّس وهو الأعلى، بوزنٍ نسبي (27.5)، يليه العدوان الموجّه نحو الآخرين، بوزنٍ نسبي (27.19)، ويليه العدوان الموجّه للممتلكات، بوزنٍ نسبي (26.39)، ويليه بُعد العدوان الموجّه نحو الذّات، بوزنٍ نسبي (25.11). - وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسّطات المجموعة التّجريبيّة في التّطبيق القبلي، والتّطبيق البعدي؛ لصالح القياس البعدي بالمجموعة التّجريبيّة بعد تطبيق البرنامج الإرشادي. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين درجات التّطبيق البعدي والتّتبّعي للدّرجة الكلّيّة للاستبانة ولكافّة الأبعاد، بعد شهرين من تطبيق البرنامج الإرشادي. - ويوصي الباحث بضرورة تطبيق وتعميم مهارات العقل والجسم، بعد إحداث التعديلات المناسبة على الفنّيّات، بما يناسب فئة الأطفال والمراهقين الصّم، وخاصّةً المتعرّضين منهم للعنف النّاتج عن الوصمة، وتقديم التّدريب المتخصّص بعلاج العقل والجسم للعاملين، وبناء القدرات في محاولات تقديم الخدمات النّفسيّة والعلاجيّة. Abstract The Effectiveness of Counseling Program for Deaf Teenagers Using Mind and Body Skills to Decrease Aggressive Behavior in Gaza Governorate “Experimental Study" • The purpose of this study is to identify the effectiveness of a counseling program, using the skills of mind and body, in reducing the aggressive behavior of Deaf adolescents in the Gaza governorates and to know the effectiveness of the counseling program in reducing the aggressive behavior in the study sample. Identification of prevalence of adverse behavior among deaf adolescents. The study sample: • The study sample consisted of (9) students (the experimental group) of the Association of Our Children for the Deaf, aged 13-15 years. Study Tools: • aggressive behavior of the researcher. • Mind and body program, prepared by the Center for the treatment of mind and body, and the design of Shaheen 2014. Results: The results of the study showed the following: • The arithmetic mean of the total degree of aggressive behavior is (54.45), with standard deviation (19.59). Thus, the relative weight (26.56%), which means that the prevalence of aggressive behavior among deaf adolescents is 26.56%. The aggression directed towards the teacher is the highest with a relative weight of 27.5, followed by aggression against others with a relative weight of 27.19, followed by aggression against property, with a relative weight (26.39), followed by self-directed aggression, with relative weight (25.11). • There are statistically significant differences between the experimental group averages in the tribal application and the post-application; for the benefit of the post-measurement in the experimental group after application of the indicative program. • There were no statistically significant differences between the degrees of post-application and follow-up of the total score of the questionnaire and all dimensions, two months after the application of the extension program. • The researcher recommends the need to apply and spread the skills of mind and body, after making appropriate adjustments to the techniques, to suit the deaf children and adolescents, especially those exposed to violence resulting from stigma, and provide specialized training in the treatment of mind and body of the workers and capacity building in attempts to provide psychological and therapeutic services.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 19 May 2019 08:23
Last Modified: 19 May 2019 08:23
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1124

Actions (login required)

View Item View Item