القيم المتضمنة في الكتاب الإلكتروني لمادة علوم الأرض والبيئة للصف العاشر الأساسي في الأردن

الشديفات, طارق محمد and عناجره, فواز أحمد (2017) القيم المتضمنة في الكتاب الإلكتروني لمادة علوم الأرض والبيئة للصف العاشر الأساسي في الأردن. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.2). pp. 247-278. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. طارق الشديفات 8.pdf - Published Version

Download (410kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن القيم المتضمنة في الكتاب الإلكتروني لمادة علوم الأرض والبيئة للصف العاشر الأساسي في الأردن، وقد قام الباحثان بتحليل محتوى الكتاب الإلكتروني لمادة علوم الأرض والبيئة باستخدام تصنيفا خاصا كأداة لدراسة تحليل المحتوى، وتم التحقق من صدقها وثبات التحليل. وكانت النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: - أظهرت نتائج الدراسة أهمية (34) قيمة موزعة على ستة مجالات هي: مجال القيم الدينية ويضم(5) قيم، ومجال القيم الوطنية ويضم(5) قيم، ومجال القيم الاجتماعية ويضم(6) قيم، ومجال القيم الاقتصادية ويضم(5) قيم، ومجال القيم العلمية ويضم(7) قيم، ومجال القيم البيئية ويضم(6) قيم. - إن مجموع تكرارات القيم في محتوى الكتاب الإلكتروني لمادة علوم الأرض والبيئة للصف العاشر الأساسي في الأردن(190) تكرارا. - كما أظهرت نتائج الدراسة أن مجال القيم البيئية جاء في المرتبة الأولى، ومجال القيم العلمية في المرتبة الثانية، ومجال القيم الاقتصادية في المرتبة الثالثة، ومجال القيم الاجتماعية في المرتبة الرابعة، ومجال القيم الوطنية في المرتبة الخامسة، ومجال القيم الدينية في المرتبة السادسة. - وأظهرت نتائج الدراسة أن القيم كانت غير منظمة وغير متوازنة. وفي ضوء هذه النتائج انتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات أبرزها: الاستفادة من نتائج الدراسة ومن قائمة القيم الواردة في أداة الدراسة عند تطوير كتب العلوم. Abstract : The Values Included in E-Book of Earth and Environmental Sciences Textbook of the Tenth Basic Grade in Jordan. This study aimed to exploring the values included in e-book of Earth and Environmental Sciences textbook of the tenth basic grade in Jordan. The researchers analyzed the content of e-book of Earth and Environmental Sciences textbook of the tenth basic grade by using a special categorization as a tool to analyze the content. The validity of the tool and reliability of the analysis were obtained. After a thorough analysis of the content, the study revealed the following findings : - The results of the study showed that the number of important values deducted from the textbook reached (34) divided into six areas as follows: the religious values area (5) values, the national values area (5) values, the social values area (6) values, the economic values area (5) values, the scientific values area (7) values and the environmental values area (6) values. - Total values were (190) values in e-book of Earth and Environmental Sciences textbook of the tenth basic grade. - The results of the study showed the environmental values occupied the first position, the scientific values gained the second position, the economic values occupied the third position, the social values were placed the fourth position, the national values gained the fifth position and the religious values occupied the sixth position. - The results of the study showed the values were not well-organized and unbalanced Based on the findings of the study, the researchers suggest the following recommendations: benefit from the results of the study and from the list of values which contained in study data when developing science textbooks.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LT Textbooks
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:38
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/111

Actions (login required)

View Item View Item