صعوبات حل المسألة اللفظية في الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظات غزة

عبد القادر, خالد فايز (2017) صعوبات حل المسألة اللفظية في الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظات غزة. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.2). pp. 218-246. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. خالد عبد القادر 7.pdf - Published Version

Download (317kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات حل المسألة اللفظية في الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظات غزة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي، حيث أعد أداة الدراسة وهي الاستبانة التي قسمت إلى خمسة محاور هي: صعوبات فهم المسألة اللفظية، صعوبات ترجمة المسألة اللفظية، صعوبات التخطيط لحل المسألة اللفظية، صعوبات تنفيذ حل المسألة اللفظية، صعوبات محاكمة حل المسألة اللفظية، وقد انبثق عن كل محور عدد من الفقرات التي يمثل كل منها صعوبة تواجه المتعلم في حل المسألة اللفظية، وليصبح عدد الفقرات في الاستبانة(30) فقرة، وطبقت أداة الدراسة على عينة بلغ حجمها(98) معلماً ومعلمة من معلمي ومعلمات الرياضيات للمرحلة الثانوية في المنطقة الوسطى بغزة، وخلصت نتائج الدراسة إلى وجود صعوبات في حل المسألة اللفظية تضمنت محاور الاستبانة الخمسة، ومن أهمها صعوبة محاكمة حل المسألة اللفظية وصعوبة تنفيذه، وقد أوصت الدراسة بضرورة التشخيص المستمر لصعوبات حل المسألة اللفظية والاهتمام بربط المسائل الرياضية اللفظية في الكتاب المدرسي بواقع حياة الطلبة، كما أوصت المعلمين بتبني طرق وإستراتيجيات للتدريس تسهم في تلافي صعوبات حل المسألة اللفظية الرياضية. Abstract : Difficulties of Mathematical Word problems Solution among Secondary school students in Gaza Governorates. The study aimed to identify the difficulties of solving word mathematical problems among secondary school students in Gaza governorates as perceived by their teachers. The researcher used the descriptive analytical approach. He designed and used a five - domain questionnaire. The domains are: difficulties of understanding the word problem; difficulties of translating the word problem; difficulties of planning to solve word problems; difficulties of executing solving word problems; difficulties of judging solving word problems. Every domain covered several items each of which represented a difficulty facing the learner in solving word mathematical problems. The questionnaire included (30) items. The findings revealed that there were difficulties in the five domains. The most common difficulties were connected with judging solution of word problems and executing the solution of word problems. The study recommended the continual diagnosis of difficulties of solving word problems and connecting those included in the textbook with the students' lives. Besides, the study recommended teachers to adopt instructional strategies and techniques that would contribute in coping with these difficulties.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:37
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/110

Actions (login required)

View Item View Item