درجة الوعي بتكنولوجيا النانو لدى معلمي التكنولوجيا وأثر وحدة مقترحة في تنمية التحصيل المعرفي والرضا عن التعلم لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة

عياد, فؤاد إسماعيل (2017) درجة الوعي بتكنولوجيا النانو لدى معلمي التكنولوجيا وأثر وحدة مقترحة في تنمية التحصيل المعرفي والرضا عن التعلم لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.2). pp. 175-217. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. فؤاد عياد 6.pdf - Published Version

Download (599kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدف البحث إلى الكشف عن درجة الوعي بتكنولوجيا النانو لدى معلمي التكنولوجيا في المحافظات الجنوبية بفلسطين، وتقصي أثر تدريس وحدة مقترحة في تكنولوجيا النانو على تنمية التحصيل المعرفي والرضا عن التعلم لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة. واتبع البحث الحالي المنهج الوصفي، حيث تم من خلاله إعداد مقياس الوعي بتكنولوجيا النانو وتوزيعه على جميع معلمي ومعلمات التكنولوجيا في المحافظات الجنوبية بفلسطين، وقد بلغ عدد من استجابوا عليه(196) معلماً ومعلمة، بنسبة قدرها(44.5%) من أفراد مجتمع البحث. كما تم استخدام المنهج التجريبي، حيث تم من خلاله تصميم الوحدة المقترحة في تكنولوجيا النانو، وإعداد الاختبار التحصيلي المعرفي ومقياس الرضا عن التعلم المتعلقين بالوحدة، وتطبيقهما قبلياً وبعدياً على العينة التجريبية المكونة من(57) طالباً وطالبة من المسجلين لمساق التكنولوجيا والمجتمع بجامعة الأقصى في الفصل الأول للعام الدراسي 2015-2016م. وبينت النتائج انخفاض درجة الوعي بتكنولوجيا النانو لدى معلمي التكنولوجيا في المحافظات الجنوبية بفلسطين، وذلك بنسبة مئوية(55.8%)، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الوعي بتكنولوجيا النانو لدى معلمي التكنولوجيا تعزى لمتغيرات(الخبرة، مؤسسة الإعداد، المحافظة، الجنس)، كما بينت النتائج أن تدريس الوحدة المقترحة لتكنولوجيا النانو قد حقق أثراً كبيراً في تنمية التحصيل المعرفي والرضا عن التعلم لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة. Abstract : The Degree of Awareness of Nanotechnology among Teachers of Technology and the Effect of A proposed Unit in Developing Cognitive Achievement and Learning Satisfaction among Al-Aqsa University Students of Gaza. The research aimed to reveal the degree of awareness of nanotechnology among teachers of technology in the southern governates of Palestine and to investigate the effect of a proposed unit in developing cognitive achievement and learning satisfaction among students of Al-Aqsa University in Gaza. The current research made use of the descriptive approach through which a scale of awareness of nanotechnology was designed and distributed to all teachers of technology in the southern governorates of Palestine. Only 196 male and female teachers of technology answered it, with a percentage of 44.5% of the research population. The research also used the experimental approach to design a proposed unit of nanotechnology, a cognitive achievement test and learning satisfaction scale. These two tools were applied, using pre- and post-tests, to experimental sample consisting of 57 male and female students enrolled at the course technology and society at Al-Aqsa University in the first semester of the academic year 2015-2016. The study findings revealed that the level of awareness of nanotechnology among teachers of technology in the southern governates of Palestine was remarkably low, with a percentage of 55.8%. No significant statistical differences were found that might be attributed to the variables: experience, graduation institute, governate and gender. The results also showed that the teaching of the proposed unit of nanotechnology made a significant effect in developing cognitive achievement and learning satisfaction among students of Al-Aqsa University in Gaza.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: الوعي بتكنولوجيا النانو، معلمو التكنولوجيا، التحصيل المعرفي، الرضا عن التعلم، طلبة جامعة الأقصى. Nanotechnology awareness, technology teachers, cognitive achievement, learning satisfaction, Al-Aqsa University students.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:37
Last Modified: 12 Mar 2018 10:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/109

Actions (login required)

View Item View Item