اللحام, أحمد رمضان خليل (2018) بناء الجملة والصورة والموسيقى في شعر الحارث بن حِلِّزة اليشكري. Masters thesis, Al-Aqsa University.
![]() |
Text
الرسالة كاملة 1-11-2015.pdf - Submitted Version Download (2MB) |
Abstract
تتناول هذه الدراسة بناء الجملة والصورة والموسيقى في شعر الحارث بن حلزة اليشكري دراسة أسلوبية، فالأسلوبية تقوم بإبراز ما بداخل النص من ظواهر جمالية وإبداعية وأسلوبية تكشف عن حالة المؤلف وأسلوبه في كتابة النص الأدبي. وقد جاءت الدراسة، موزعة على ثلاثة فصول وخاتمة على النحو التالي: الفصل الأول ويحمل عنوان بناء الجملة واشتمل على مقدمة وثلاثة مباحث: المقدمة تناولت بناء الجملة والأول تناول التقديم والتأخير حيث تحدثت فيه عن أشكال التقديم والتأخير ودلالته في أسلوب الحارث ودلالات التقديم والتأخير والمبحث الثاني تناولت فيه تكرار الحرف والتأثير الصوتي الناتج عن هذا التكرار وتكرار الكلمة وخاصة التكرار المتماثل، وتكرار الصيغة الصرفية، وتكرار جذر لغوي واحد، وتكرار الجملة، وتحدثت فيه عن تكرار جمل متماثلة وتكرار جمل ذات صيغة صرفية واحدة، والمبحث الثالث الأساليب الإنشائية وقد تناولت فيه أساليب الاستفهام، الأمر، النداء، والنهي. وتناولت في الفصل الثاني بناء الصورة، وجاء في ثلاثة مباحث: الأول التشبيه وتحدثت عن نوعيه: التشبيه المفرد والتشبيه المركب، والثاني الكناية، تناولت فيه الكناية عن صفة، والكناية عن موصوف، والكناية عن نسبه، والثالث الاستعارة، وتحدثت فيه عن الاستعارة التصريحية والمكنية. ورصد الفصل الثالث والأخير بناء الموسيقى واشتمل على مبحثين: الأول: الموسيقى الخارجية واشتمل على مدخل نظري للموسيقى الشعرية، ومن ثم دراسة الموسيقى الخارجية من جانبين هما: الأوزان وتناولت فيه الأوزان المستخدمة عند الشاعر، والقافية، وتناولت فيه القوافي، وأحرف الروي، وحركات الروي المستخدمة، ودلالتها الصوتية، ومدى ارتباطها بالموضوعات المتناولة في القصائد، والثاني للحديث عن الموسيقى الداخلية، وقد تحدثت عن أهم الأدوات التي شكلت الموسيقى الداخلية عند الشاعر وهي: (الجناس، والتصريع، والطباق والمقابلة، والتدوير). ثم كانت الخاتمة لتوجز نتائج الدراسة وتشير إلى أهم توصياتها، وأخيرًا المصادر والمراجع التي اتكأ عليها الباحث. الباحث أحمد رمضان اللحام Abstract This is a stylistic study of sentence structure, image and music in the poetry of Al Hareth Ben Helza Al-Yashkry. Stylistics highlights the aesthetic and stylistic figures clarifying the condition of the author as well as his manner/style of writing the literary text. The study has been distributed into three chapters and a conclusion as follows: The first chapter is entitled the structure of sentence. It comprises an introduction and three sections. The introduction involves sentence structuring. The first section discuses foregrounding and backgrounding together with their forms with reference to Al-Hareth's style. The second section explores the reiteration of letters and the phonetic impact resulting from this reiteration, the reiteration of words especially the same repetition, and the reiteration of grammatical structure, a single-linguistic root, and the reiteration of sentences in which I talk about the repetition of similar sentences and sentences with one grammatical structure. The third section is about composition styles ; it consists of interrogation, order, vocation , and forbidding style. The second chapter represents the image structuring. It comprises three sections: the first is simile; I tallk about its two types , the singular and complex. The second is metonymy in which I talk about the depictive , depicted and relative metonymy. The third is metaphor; I talk about the explicit and implicit metaphor. The third and last chapter covers the music construction. It comprises two sections: The first is the external music; it consists of a theoretical introduction to music , then the study of external music in two aspects , rhythm represented by the rhythms used by the poet, and rhyme in addition to The second is the internal music in which I talk about the leading tools the poet uses to form the internal music. The conclusion sums up the outcomes of the study and mentions its main recommendations. Finally, the sources and references, upon what the researcher reckons, exist.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature > PN Literature (General) > PN0080 Criticism |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities |
Depositing User: | Mr. Ahmed A, Ouda |
Date Deposited: | 06 Dec 2018 09:24 |
Last Modified: | 06 Dec 2018 09:24 |
URI: | http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1080 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |