التَّشْكِيلُ الْجَمَالِيُّ في شِعْرِ نَاجِي عَلُّوش

الرياطي, عز الدين عيد مسلم (2018) التَّشْكِيلُ الْجَمَالِيُّ في شِعْرِ نَاجِي عَلُّوش. Masters thesis, Al-Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير.pdf - Accepted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps/

Abstract

تهدفُ الدراسةُ إلى تسليط الضوء على التشكيل الجماليِّ في شعر ناجي علوش، وقد اعتمدت في الدراسة على المنهج الشكلانيّ، وجاءت الدراسة في تمهيدين، وأربعة فصول، وخاتمة، وهي على النحو الآتي: حيث تناول الباحث في التمهيد أمرين: الأول: نشأة الشاعر ومكانته الأدبيةـ، والثاني: الجمال مفهومه وتطوره. وتناول الفصل الأول اللغة ومعمارية القصيدة ويشتمل على: المعجم الشعري ومعمارية القصيدة. وتناول الفصل الثاني الرمز والأسطورة، وفيه بدأ الباحث بالحديث عن مفهوم الرمز ثم تناول الرموز بأنواعها في شعر ناجي علوش وتناول الباحث أيضاً في هذا الفصل الأسطورة ومفهومها وموقعها العلوم الحديثة، وتناولت أنواع الأساطير التي وظفها علوش في قصائده أما الفصل الثالث فتناول التشكيل الجمالي للصورة الفنية، واشتمل على مفهوم الصورة الفنية في النقد الأدبي القديم والحديث وأنواع الصورة الفنية، كالتشبيه وأنواعه والاستعارة وأنواعها والكناية وأنواعها وأما الفصل الرابع والأخير فقد تناول التشكيل الجمالي للبنية الإيقاعية، واشتمل على مبحثين: الموسيقى الخارجية وتشتمل على الوزن والقافية، والموسيقى الداخلية وفيها التكرار والجناس والطباق ورد الأعجاز على الصدور والتصريع. ثم تلت هذه الفصول خاتمة، اشتملت على أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة، ثم قائمة المصادر والمراجع، وفهرس عام لموضوعات الدراسة. ABSTRACT: (Aesthetic composition in NAGI Aloush Poetry) The study aims to highlight the aesthetic composition in the poetry of Nagi Alloush and was adopted in the study on the formal approaeh and the study came in the first two shapters and four shapters and the conclusion is as follows the researcher in the preface to the first two poet and his literary status and the second beauty concept and development. The first chapter deals with the language and architec ture of the poem and in cludes the poetic dictonany and the architecture of the poem. The second chapter dealt with the symbol and the legend, in which the researcher began talking about the concept of the symbols and then clealing with the symbols of all kinds in the poetry of naji alloush The aesearcher also discussed in this chapter the myth and its concept and location of modern science and dealt with the types of legends that aloush used in his poems The thired chapter is the aesthetic composition of the artistic picture and includes the concept of artistic image in anciend and modern literary criticism and the types of artistic image such as an alogy, types, mefaphor, types, type and tyoes. The fourth and final chapter dealt with the aesthefic composition of the rhythmic structure and included two subjects of external music, including weight, rhyme and internal music, in whish repetition, studing.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: P Language and Literature > PN Literature (General) > PN0080 Criticism
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 05 Dec 2018 12:14
Last Modified: 30 Dec 2018 08:53
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1076

Actions (login required)

View Item View Item