فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي كمنبئات بالتوافق المهني لدى مديري مدارس الأونروا في محافظات غزة

دبابش, حسين رياض (2018) فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي كمنبئات بالتوافق المهني لدى مديري مدارس الأونروا في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي كمنبئات بالتوافق المهني لدى مديري مدارس الأونروا في محافظات غزة.pdf - Accepted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

عنوان الدراسة: فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي كمنبئات بالتوافق المهني لدى مديري مدارس الأونروا في محافظات غزة. أهداف الدراسة: تهدف الدراسة الى معرفة هل يمكن التنبؤ بالتوافق المهني في ضوء فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي لدى مديري مدارس الأونروا في محافظات غزة ، ومعرفة العلاقة بين كل من فاعلية الذات والتوافق المهني والذكاء الاجتماعي لدى عينة الدراسة، كما هدفت الى الكشف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس كل من فاعلية والذكاء الاجتماعي والتوافق المهني يعزى لمتغير (الجنس ، سنوات الخبرة). عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من (265) مدير ومديرة مدرسة في مدارس الأونروا أدوات الدراسة: استخدم الباحث مقياس فاعلية الذات إعداد: الباحث - ومقياس الذكاء الاجتماعي من إعداد ( شويخ ، 2016 ). - مقياس الذكاء الاجتماعي إعداد:. (أبو غالي وبسيسو، 2009). نتائج الدراسة: 1- يصل مستوى فاعلية الذات لدى مديري مدارس الاونروا كان كبير جداً بوزن نسبي(87.89%). 2- يصل مستوى الذكاء الاجتماعي لدى مديري مدارس الاونروا كان كبير جداً بوزن نسبي (87.27%). 3- يصل مستوى التوافق المهني لدى مديري مدارس الاونروا كان كبير بوزن نسبي(70.77%). 4- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي لدى مديري مدارس الاونروا في محافظات غزة. 5- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين فاعلية الذات والتوفق المهني لدى مديري مدارس الاونروا في محافظات غزة. 6- يمكن التنبؤ بالتوافق المهني في ضوء فاعلية الذات والذكاء الاجتماعي لدى مديري مدارس الاونروا في محافظات غزة 7- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس فاعلية الذات تعزى لمتغير الجنس. 8- توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس فاعلية الذات يعزى لسنوات الخبرة. 9- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس الذكاء الاجتماعي يعزى لمتغير الجنس. 10- توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس الذكاء الاجتماعي يعزى لسنوات الخبرة. 11- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس التوافق المهني يعزى لمتغير الجنس. 12- توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسطات درجات المدراء على مقياس التوافق المهني يعزى لسنوات الخبرة. الكلمات المفتاحية: فاعلية الذات- الذكاء الاجتماعي- التوافق المهني Abstract: Self- efficacy and Social Intelligence as Predictors of Professional Adjustment among UNRWA Schools Principals in Gaza Governorates. Objectives of the study: The study aims to identify the level of self-efficacy, social intelligence and professional adjustment among principals of UNRWA schools in Gaza governorates, and to examine whether the professional adjustment can be predicted in light of self-efficacy and social intelligence in the sample of the study. It also aims to identify the relationship between self-efficacy and social intelligence among UNRWA school principals in Gaza governorates, and find out the statistically significant differences between the score averages of the school principles on the scale of self-efficacy, social intelligence and professional adjustment due to the variable of gender and years of experience. Study Sample: The study sample consisted of (265) male and female principals from UNRWA schools. Study Tools: The researcher used a scale of self-efficacy prepared by the researcher; the social intelligence scale was prepared by Shuwaikh (2016), and the social intelligence scale was prepared by Abu Ghali and Bisiso (2009). Study results: 1. The level of self-efficacy among UNRWA school principals was very high with a relative weight (87.89%). 2. The level of social intelligence among UNRWA school principals was very large with a relative weight (87.27%). 3. The level of professional adjustment among UNRWA school principals was very large with a relative weight (70.77%). 4. Professional adjustment can be predicted in light of the self-efficacy and social intelligence among UNRWA school principals in Gaza governorates. 5. There is a statistically significant relation between self-efficacy and social intelligence among UNRWA school principals in Gaza governorates. 6. There is a statistically significant relationship between self-efficacy and professional adjustment among UNRWA school principals in Gaza governorates. 7. There are no statistically significant differences between the principals’ score averages on the self-efficacy scale due to the variable of gender. 8. There are significant statistically differences between the principals’ score averages on the scale of self-efficacy due to years of experience. 9. There are no statistically significant differences between the principals’ score averages on the scale of social intelligence due to the gender variable. 10. There are statistically significant differences between the principals’ score averages on the scale of social intelligence due to years of experience. 11. There are no statistically significant differences between the principals’ score averages on the scale of professional compatibility due to the gender variable. 12. There are statistically significant differences between the principals’ score averages on the scale of professional compatibility due to years of experience.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 28 Nov 2018 07:50
Last Modified: 28 Nov 2018 07:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1071

Actions (login required)

View Item View Item