فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مهارات التنظيم الذاتي لدى طلبة الثانوية العامة وأثره على دافعية الإنجاز

العبسي, أحمد سعيد محمد (2018) فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مهارات التنظيم الذاتي لدى طلبة الثانوية العامة وأثره على دافعية الإنجاز. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الرسالة للتجليد 25-9-2018.pdf - Accepted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مهارات التنظيم الذاتي لدى طلبة الثانوية العامة وأثره على دافعية الإنجاز, مع التعرف إلى الفروق بين رتب درجات الطلبة أفراد المجموعة التجريبية, ورتب درجات أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس التنظيم الذاتي, والتعرف إلى الفروق بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس التنظيم الذاتي, والفروق بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي على مقياس التنظيم الذاتي, والفروق بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس دافعية الإنجاز الدراسي, والفروق بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي على مقياس دافعية الإنجاز الدراسي. وقد تكونت عين الدراسة من (24) طالباً مقسمين عشوائياً إلى مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة من طلبة الثانوية العامة. واستخدم الباحث مقياس التنظيم الذاتي, إعداد: عبد القادر سليم زيارة (2016), ومقياس دافعية الإنجاز الدراسي, إعداد: محمد محمود أبو مصطفي (2016), والبرنامج الإرشادي, إعداد: الباحث. واستخدم الأساليب الإحصائية الآتية: معامل الارتباط بيرسون, معامل الارتباط جثمان, اختبار مان ويتني, اختبار ويلكوكسون, ومربع إيتا. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق معنوية بين متوسطات رتب درجات كل من المجموعة الضابطة, والتجريبية في القياس البعدي على مقياس التنظيم الذاتي, ولصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق معنوية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي, والبعدي على مقياس التنظيم الذاتي, ولصالح القياس البعدي. وأن هناك أثراً كبيراً لفعالية البرنامج لدى المجموعة التجريبية في القياس البعدي. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق معنوية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي, والتتبعي على مقياس التنظيم الذاتي لدى طلبة الثانوية العامة. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق معنوية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي, والبعدي على مقياس دافعية الإنجاز الدراسي, ولصالح القياس البعدي. وأن هناك أثراً كبيراً لفعالية البرنامج لدى المجموعة التجريبية في القياس البعدي. كذلك أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي على مقياس دافعية الإنجاز الدراسي. Abstract : The study aimed to identify the effectiveness of a counseling program in developing self-regulation skills among secondary stage students and its impact on the achievement motivation, regarding the identification of the differences between the order of the students grades in the experimental and control group according to the posttest measurement on the self-regulation scale; the identification of the differences between the grades of the experimental group members in the pre and post measurement test on the self- regulation scale; the differences between the grades order of the experimental group members in the post and sequential measurement test on the self-regulatory scale; the differences between the grades of the experimental group members in the pre and post measurement test on the academic motivation scale; finally, the differences between the grades order of the experimental group members in the post and sequential measurement on the academic motivation scale. The study sample consisted of 24 students who were chosen from the student population of a high school and randomly divided into experimental and control group. The researcher used the self-regulation scale, which was prepared by: Abd-el-Kader Salim Ziara (2016), and academic achievement motivation, which was prepared by: Mohamed Mahmoud Abu Mustafa (2016), and Counseling Program whom the researcher has prepared. He also used the following statistical methods: Pearson correlation coefficient, Guttman correlation coefficient, Mann-Whitney-U Test, Wilcoxon Test, and Eta Square. The study's results showed morale differences between the grade averages of the control and experimental group in the posttest measurement on the self-regulatory scale, counted for the experimental group. Morale differences were existed also between the grades averages of the experimental group in the pre and post measurement test on the self-regulatory scale, counted for the posttest measurement. In addition, there was a significant impact on the effectiveness of the program in the experimental group in the post measurement. However, the study's results showed that the high school students have no morale differences between the average grades of the experimental group in the post and sequential measurement test on the self-regulation scale. Meanwhile, the study's results showed morale differences between the average grades of the experimental group in the pre and post measurement test on the academic achievement motivation scale, counted for the posttest measurement, as well as, obvious impact on the program's effectiveness upon the experimental group within the posttest measurement. What has been also showed by the results of this study is that there were no statistically functional differences between the averages of the experimental group's members in the post and sequential measurement test on the academic achievement motivation scale.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 16 Oct 2018 06:50
Last Modified: 16 Oct 2018 06:50
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1062

Actions (login required)

View Item View Item