استدعاء الفولكلور في الشعر الفلسطيني المعاصر المعتقدات الشعبية أنموذجاً

أبو سلطان, أسامة عزت and كلاب, محمد مصطفى (2017) استدعاء الفولكلور في الشعر الفلسطيني المعاصر المعتقدات الشعبية أنموذجاً. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.2). pp. 44-74. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
أسامة عزت أبو سلطان 2.pdf - Published Version

Download (302kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

يقف هذا البحث على استدعاء الشعراء الفلسطينيين لمظاهر المعتقدات الشعبية في نصوصهم الشعرية، والإفادة من طاقاتها الإبداعية بما تمثله من جذور ضاربة في القدم، تلك الجذور التي تعود في أغلبها إلى الوجود الكنعاني في فلسطين. وقد رصد الباحثان هذه الظاهرة متلمسين جمالياتها في إثراء الشعر الفلسطيني بصور فنية وتحولها أداة من أدوات المواجهة والصراع مع العدو الصهيوني. Abstract : Reminiscence of folklore in the modern Palestinian Poetry (Popular Beliefs as a model). This research explores The reminiscence of popular beliefs by The Palestinian poets in their poetical works and the usefulness of their creative abilities which are mostly due to the Canaanitc era in Palestine. The two researchers have followed and focused on this aesthetic phenomenon to enrich The Palestinian poetry with artistic images and transform it into confrontation and conflict with The Zionist enemy .

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: استدعاء - الفولكلور – المعتقدات الشعبية – الشعر الفلسطيني. reminiscence -The folklore - The popular beliefs - The Palestinian Poetry .
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics
P Language and Literature > PN Literature (General)
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:37
Last Modified: 12 Mar 2018 10:52
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/105

Actions (login required)

View Item View Item