فاعلية برنامج معرفي سلوكي لخفض الأعراض الاكتئابية لدى عينة من مدمني الترامادول في محافظة رفح

النواجحة, أحمد جاسر عبدالحميد (2018) فاعلية برنامج معرفي سلوكي لخفض الأعراض الاكتئابية لدى عينة من مدمني الترامادول في محافظة رفح. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
أحمد النواجحة جاهز--.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج معرفي سلوكي لخفض الأعراض الاكتئابية لدى عينة من مدمني الترامادول في محافظة رفح، ومعرفة الفروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على مقياس بيك للأعراض الاكتئابية على القياس البعدي، والفروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ضمن القياسين القبلي والبعدي قبل وبعد تطبيق البرنامج، ومعرفة الفروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ضمن القياسين البعدي والتتبعي على مقياس بيك للأعراض الاكتئابية، وقد تكونت عينة الدراسة من (24) مدمناً، تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية وقد بلغ عددها(12) مدمناً والمجموعة الضابطة(12) مدمناً ، واتبع الباحث المنهج التجريبي، كما استخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس بيك للاكتئاب ترجمة أحمد عبد الخالق، وبرنامج معرفي سلوكي من إعداد الباحث، كما استخدم الباحث الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار مان وتني و اختبار ويلوكسون و مربع آيتا لقياس حجم الأثر، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في القياس البعدي على مقياس بيك للاكتئاب لدى مدمني الترامادول لصالح المجموعة التجريبية. 2- يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس بيك للاكتئاب لدى مدمني الترامادول لصالح القياس البعدي. 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي على مقياس بيك للاكتئاب لدى مدمني الترامادول؛ مما يدل على استمرار تأثير البرنامج على أفراد عينة الدراسة بعد الانتهاء من البرنامج. Abstract: This study aimed to identify the effectiveness of using cognitive Behavioral program to reduce symptoms of depression to a random sample for those who addicted Tramadol in Rafah governorate.in addition to identify the differences of the average grades between experimental and control group according to Beck`s scale for depressive symptoms on the post measurement. Determining the differences of the average grades between experimental group according to pre and post measurement before and after the program and Identifying the differences of the average grades in control group according to post and Sequential measurement using Beck`s scale for depressive symptoms. The sample consisted of 24 addicts divided randomly into two groups, experimental group (12) addicts and the control group (12) addicts . Not only the researcher used the experimental method ,but also used Beck`s scale for depressive .Moreover, the researcher used his own cognitive Behavioral program, as well as ,he used Mann Whitney Test, Wilkeson and Eta Squared to measure the impact size as statistical methods. The researcher reached the following results:- 1-There were statistically significant differences between the average ranks of experimental group and control group in post measurement according to Beck`s scale for depression for those who addicted Tramadol in experimental group. 2-There were statistically significant differences between the average grades of experimental group in both pre and post measurement according to Beck` scale for depression for those who addicted Tramadol in post measurement. 3-There were no statistically significant differences between the average grades of experimental group in the post and sequential measurement according to Beck`s scale for depression for those who addicted Tramadol which indicates that continue the effect of program after the end of the program.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Sep 2018 08:06
Last Modified: 30 Sep 2018 08:06
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1032

Actions (login required)

View Item View Item