دور التعليم العالي في تعزيز قيم التسامح من وجهة نظر الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية جامعة الأقصى نموذجاً

النجار, يحيى محمود and أبو غالى, عطاف محمود (2017) دور التعليم العالي في تعزيز قيم التسامح من وجهة نظر الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية جامعة الأقصى نموذجاً. Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), 21 (1.1). pp. 423-443. ISSN ISSN 2070 - 3147 (Print), ISSN 2518-5810 (Online)

[img]
Preview
Text
د. يحيى النجار 14.pdf - Published Version

Download (268kB) | Preview
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور جامعة الأقصى في تعزيز قيمة التسامح لدى طلبتها من وجهة نظر الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية في كلية التربية. ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة من الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعة قوامها (320) طالب وطالبة و(40) من أعضاء الهيئة التدريسية، واستخدما استبانتين للطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية حول دور التعليم العالي في تمنية قيم التسامح وتمت معالجة البيانات إحصائياً باستخدام المتوسطات الحسابية والنسب المئوية وتحليل التباين الثنائي واختبار (LSD) للمقارنات البعدية بين المتوسطات الحسابية. أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية لدور جامعة الأقصى في تعزيز قيم التسامح من وجهة نظر الطلبة، جاءت بمتوسط (3.22)، بانحراف معياري (0.54) وبوزن نسبي (64.5%)، ومن وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية بلغت (3.18)، بانحراف معياري (0.54) وبوزن نسبي (63.6%). كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق في دور جامعة الأقصى في تنمية قيم التسامح تبعاً لمتغيري الجنس والانتماء السياسي، ولا يوجد أثر دال إحصائياً للتفاعلات الثنائية بين الجنس والانتماء السياسي للطلبة. كذلك لا يوجد فروق في دور جامعة الأقصى في تنمية التسامح تبعا لمتغير الجنس لأعضاء الهيئة التدريسية، بينما يوجد فروق تبعاً لمتغير سنوات الخدمة لصالح أكثر من 11 سنة، ولا يوجد أثر دال إحصائياً للتفاعلات الثنائية بين الجنس وسنوات الخدمة لأعضاء الهيئة التدريسية. Abstract : The role of Higher Education in the Promoting Tolerance Values from Perspective of Students and Academic Instructors : Al-Aqsa University as a Model. This study aimed to identify the role of Al-Aqsa University in enhancing the values of tolerance as perceived by its students and faculty members in the faculty of Education. To achieve the aim of the study, the researchers conducted a study on a sample of (320) students and (40) faculty members of the faculty of Education at Al-Aqsa University. The researchers used two questionnaires about the role of higher education in promoting the values of tolerance. The data were processed using statistical means and percentages, analysis of variance and bilateral (LSD) test of post comparisons between means. Results of the study showed that the total score for the role of Al-Aqsa University in the promotion of tolerance values as perceived by the subjects was (3.22), with a standard deviation of (0.54) and a relative weight of (64.5%), and as perceived by faculty members was (3.18), standard deviation of (0.54) and a relative weight of (63.6%). The results also showed that there were no differences in the role of Al-Aqsa University in promoting the values of tolerance attributable to the variables of sex, political affiliation, and there was no statistically significant effect of bilateral interactions between gender and political affiliation of the students. There were no differences in the role of Al-Aqsa University in promoting tolerance attributable to sex of the faculty members, while there were differences due to years of service in favor of those who have more than 11 years. Besides, there was no statistically significant impact of bilateral interactions between sex and years of service among faculty members.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: التعليم العالي، قيم التسامح، جامعة الأقصى. higher education, the values of tolerance, Al-Aqsa University
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 04 Feb 2018 12:37
Last Modified: 12 Mar 2018 10:52
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/103

Actions (login required)

View Item View Item