الإيجابية وعلاقتها بتحقيق الذات والتوافق المهني لدى المرأة العاملة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة

البشيتي, فاطمة عمر حسين (2017) الإيجابية وعلاقتها بتحقيق الذات والتوافق المهني لدى المرأة العاملة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
الإيجابية وعلاقتها بتحقيق الذات والتوافق المهني لدى المرأة العاملة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة.pdf - Submitted Version

Download (28MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى مستوى كل من الإيجابية، وتحقيق الذات، والتوافق المهني لدى المرأة العاملة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة، مع التعرف إلى العلاقة بين الإيجابية وتحقيق الذات ، والعلاقة بين الإيجابية والتوافق المهني لدى المرأة العاملة موضع الدراسة، والتعرف إلى الفروق في كل من متوسطات درجات مقياس الإيجابية، وتحقيق الذات، والتوافق المهني لدى المرأة العاملة موضع الدراسة؛ تبعاً لمتغيرات: المؤسسة التعليمية، والمؤهل العلمي، وطبيعة العمل، وسنوات الخبرة، والتعرف إلى إمكانية التنبؤ بتحقيق الذات والتوافق المهني في خلال متغير الإيجابية لدى المرأة العاملة موضع الدراسة. وقد تكونت عينة الدراسة الفعلية من (180) امرأة عاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية: جامعة الأقصى، والكلية الجامعية للعلوم والتكنولوجيا، وكلية فلسطين التقنية. واستخدمت الباحثة الأدوات الآتية: استبانة الإيجابية، واستبانة تحقيق الذات، واستبانة التوافق المهني، إعداد: الباحثة. كما استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والنسبة المئوية، ومعامل ارتباط بيرسون، واختبار تحليل التباين الأحادي، واختبار تحليل التباين المتعدد، ومعاملات الانحدار البسيط، والجزئي، واختبار (ت) لعينتين مختلفتين. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الإيجابية لدى العاملات بمؤسسات التعليم العالي الحكومي جاء مرتفعاً، بوزن نسبي 79.51%. كما توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى تحقيق الذات لدى العاملات بمؤسسات التعليم العالي الحكومية جاء مرتفعاً، وبوزن نسبي 79.74% . كذلك توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى التوافق المهني لدى العاملات بمؤسسات التعليم العالي الحكومي جاء مرتفعاً، وبوزن نسبي 75.60%. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة دالة إحصائياً بين كل من مجالات استبانة الإيجابية، والدرجة الكلية للاستبانة، والدرجة الكلية لاستبانة تحقيق الذات لدى المرأة العاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة، ووجود علاقة دالة إحصائياً بين كل من مجالات استبانة الإيجابية، والدرجة الكلية استبانة، والدرجة الكلية لاستبانة التوافق المهنيّ لدى المرأة العاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة. كما أظهرت نتائج الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في الإيجابية لدى المرأة العاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة؛ تُعزى لمتغير المؤسسة التعليمية، في حين لم تظهر فروق في الإيجابية؛ تُعزى لمتغيرات والمؤهل العلمي، وطبيعة العمل، وسنوات الخبرة. كذلك أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تحقيق الذات لدى المرأة العاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة؛ تُعزى لمتغير والمؤهل العلمي، وطبيعة العمل، بينما توجد فروق تبعاً للمؤسسة التعليمية لصالح الكلية الجامعية للعلوم والتكنولوجيا، وسنوات الخبرة، بينما توجد فروق تبعاً لمتغير سنوات الخبرة ولصالح الفئة (5 – 10 سنوات). وبينت نتائج الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق المهني لدى المرأة العاملة بمؤسسات التعليم العالي الحكومية في محافظات غزة؛ تُعزى لمتغير المؤسسة التعليمية، والمؤهل العلمي، وطبيعة العمل، وسنوات الخبرة. كما بينت نتائج الدراسة أنه يمكن التنبؤ بتحقيق الذات والتوافق المهني من خلال متغير الإيجابية لدى المرأة العاملة في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بمحافظات غزة. Abstract: This study aimed to identify the level of positive, self-realization and professional compatibility among working women in high education institutions in the Gaza governorates, with a view to the relationship between positive and professional compatibility, the relationship between positive and vocational compatibility among working women, in each of the averages of the measures of positive measure, self-achievement, and professional compatibility of the working woman in this study; depending on the variables: educational institution, scientific qualification, nature of work, years of experience, And vocational compatibility in view of the positive attitude of the working woman in this study. The sample of the study consisted of (180) working women in governmental high education institutions: Al-Aqsa University, the College of Science and Technology, and the Technical College of Palestine. The researcher used the following tools: the Questionnaire of the positive, the Questionnaire of self-realization, and the Questionnaire of vocational compatibility, prepared by the researcher. The researcher also used the following statistical methods: arithmetical averages, standard deviations, percentage, Pearson correlation coefficient, single variance analysis, multivariate analysis, simple and partial regression, and two different samples. The results of this study showed that the level of positive among working women in high education institutions of the government was high, with a relative weight of 79.51%. The results of the study also found that the level of self-realization among working women in government high education institutions was high, with a relative weight of 79.74%. The results of the study also found that the level of vocational compatibility among female employees in government high education institutions was high, with a relative weight of 75.60%. The results of the study showed a statistically significant relationship between the domains of the positive , the total score of the Questionnaire, and the total score of the self-evaluation Questionnaire of working women in high education institutions in the governorates of Gaza, and a statistically significant relationship between each of the domains of the positive Questionnaire, the total Questionnaire of the Questionnaire, and the total score of the Questionnaire of the professional compatibility of working women in governmental high education institutions in the governorates of Gaza. The results of this study also showed that there are statistically significant differences in the positive of working women in high education institutions in the Gaza governorates due to the variable of the educational institution, while there were no differences in the positive; due to the variables of: the scientific qualification, nature of work and years of experience. As well the results of the study showed that there are no statistically significant differences in the self-achievement of working women in governmental high education institutions in Gaza governorates due to the variable of: the scientific qualifications and the nature of the work, while there are differences according to the educational institution in favor of the university college of science and technology , While there are differences depending on the variable years of experience and for the category (5-10 years). The results of the study showed that there are statistically significant differences in the vocational compatibility of women working in governmental high education institutions in Gaza governorates due to the variable of: the educational institution, the scientific qualification, the nature of the work, and the years of experience. The results of the study also showed that the prediction of self-achievement and vocational compatibility through the positive variable of women working in institutions of high education in the government in the Gaza governorates.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Sep 2018 06:59
Last Modified: 30 Sep 2018 07:02
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1029

Actions (login required)

View Item View Item