فاعلية الذات كمتغير وسيط في العلاقة بين الضغوط المدرسية ودافعية الإنجاز الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس

أبو مصطفى, محمد محمود سالم (2016) فاعلية الذات كمتغير وسيط في العلاقة بين الضغوط المدرسية ودافعية الإنجاز الدراسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فاعلية الذات كمتغير وسيط في العلاقة .pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

تهدف الدراسة الحالية التعرف إلى مستوى كل من فاعلية الذات، والضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس، مع التعرف إلى العلاقة بين درجات كل من مجالات مقياس فاعلية الذات وكل من الضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي، والعلاقة بين درجات كل من مقياس الضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي، والتعرف إلى فاعلية الذات كعامل وسيط بين الضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي، وأثر عزل فاعلية الذات عن العلاقة بين الضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي، والفروق بين متوسطات درجات فاعلية الذات، والضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي؛ تعزى لمتغير الجنس. وقد تكونت عينة الدراسة الفعلية من (550) طالباً وطالبةً، منهم (255) طالباً، و(295) طالبة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2015 م/ 2016 م. واستخدم الباحث الأدوات الآتية: مقياس كفاءة الذات، إعداد: الباحث، ومقياس الضغط المدرسي، إعداد: نظمي أبو مصطفى ومؤمن أبو مصطفى، ومقياس دافعية الإنجاز الدراسي، إعداد: الباحث. كما استخدم الباحث الأساليب الإحصائية الآتية: المتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية، والنسبة المئوية، ومعامل ارتباط بيرسون، ومعاملات المسار، ومعاملات الانحدار البسيط، والجزئي، واختبار (ت) لعينة واحدة، ولعينتين مختلفتين. لقد أظهرت نتائج الدراسة أن: مستوى مجالات مقياس كل من فاعلية الذات، والضغط المدرسي، ودافعية الإنجاز الدراسي والدرجة الكلية للمقاييس يزيد لدى الطلاب حسب تقديراتهم لأنفسهم عن المستوى الفرضي. كما أظهرت نتائج الدراسة أنه: توجد معاملات ارتباط سالبة دالة إحصائياً بين مجالات مقياس كل من فاعلية الذات، والدرجة الكلية للمقياس، والضغوط المدرسية، والدرجة الكلية للمقياس، بينما توجد معاملات ارتباط موجبة غير دالة إحصائياً بين كل من مجالي: المثابرة، والخوف من الفشل، ومجالي: المجهود، والواجبات المنزلية لدى طلاب موضع الدراسة. كذلك أظهرت نتائج الدراسة وجود معاملات ارتباط موجبة دالة إحصائياً بين مجالي مقياس فاعلية الذات: المثابرة، والمجهود، والدرجة الكلية للمقياس، ومجالات مقياس دافعية الإنجاز الدراسي، والدرجة الكلية للمقياس، بينما توجد معاملات ارتباط سالبة دالة إحصائياً بين كل من مجال المبادرة، ومجالات مقياس دافعية الإنجاز الدراسي لدى طلاب موضع الدراسة. وأوضحت نتائج الدراسة أنه: توجد معاملات ارتباط سالبة دالة إحصائياً بين كل من مجالات مقياس الضغوط المدرسية، والدرجة الكلية للمقياس، ومجالات مقياس دافعية الإنجاز الدراسي، والدرجة الكلية للمقياس لدى طلاب موضع الدراسة. كما أوضحت نتائج الدراسة أن: فاعلية الذات لها علاقة مباشرة مع دافعية الإنجاز الدراسي، وأن الضغوط المدرسية تؤثر سلباً على فاعلية الذات، وأن فاعلية الذات لعبت دوراً وسيطاً بين الضغوط المدرسية ودافعية الإنجاز الدراسي. كذلك أوضحت نتائج الدراسة وجود معامل ارتباط مباشر بين الضغوط المدرسية، ودافعية الإنجاز الدراسي، وعند العزل الإحصائي لتأثير فاعلية الذات عن العلاقة بين الضغوط المدرسية ودافعية الإنجاز الدراسي تناقصت قيمة معامل الارتباط من (-0.49) إلى (-0.02)، وأصبحت غير دالة إحصائياً. وأبانت نتائج الدراسة أنه: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات فاعلية الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس؛ تعزى لمتغير الجنس. Abstract: The present study aims to identify the level of each of the self-efficacy, school stress, academic achievement motivation among secondary school students in Khan Yunis; to identify the relationship between the scores of each of the areas of self-efficacy scale and all of the pressures of school and academic achievement motivation; the relationship between all grades of school pressure gauge, and academic achievement motivation, and learn to self-efficacy as a mediator between the pressures of school and academic achievement motivation; and the impact of self-isolation of the relationship between the pressures of school effectiveness, motivation and academic achievement, and the differences between the mean scores of self-efficacy, school pressures, academic achievement motivation; due to the variable sex. Actual study sample consisted of 550 students, including 255 males, and 295 females in the second semester of the academic year 2015/2016. The researcher used the following tools: self-efficiency scale, prepared by researcher, and school stress scale, prepared by: Nazmi Abu Mustafa, and Moamen Abu Mustafa, and the scale of academic achievement motivation, prepared by researcher. The researcher used the following statistical methods: means, standard deviations, percentages, the Pearson correlation coefficient, track coefficient, simple and partial regression, and t-test for one sample and two different samples. Results of the study showed that: the level of all dimensions of scales of self-efficacy, school stress, academic achievement motivation and the total score of scales increases among students according to their estimates for themselves above the supposed level. Results also assured presence of statistically significance negative correlation between dimensions and the total score of self-efficacy scale and dimensions of school stress and the total score of the scale, while there is a positive correlation coefficients that is not statistically significant between each of the dimensions of perseverance, fear of failure, and the dimensions of effort, homework among students. Results of the study also showed a negative correlation that is statistically significant between all dimensions of self-efficacy scale, and the total score of the scale, and between all dimensions of school stress scale, and the total score of the scale, and dimensions of academic achievement motivation scale, and the total score of the scale; while there is a negative correlation that is statistically significant between dimension of perseverance and all dimensions of academic achievement motivation scale. Results of the study also showed a negative correlation that is statistically significant between all dimensions of school stress scale, and the total score of the scale, and all dimensions of academic achievement motivation scale, and the total score of the scale among target students. Results of the study also showed that self-efficacy has a direct relationship with the academic achievement motivation, and school pressures negatively affect self-efficacy, and self-efficacy played a mediator role between school stress and academic achievement motivation. Results of the study also showed a direct correlation between school stress coefficient, and the academic achievement motivation, and at the moment of statistical isolation of the effect of self-efficacy from relationship of school stress with academic achievement motivation the value of the correlation coefficient have decreased of (-0.49) to (-0.02), and became a non-statistically significant. The results of the study demonstrated that there were no statistically significant differences between mean scores of self-efficacy among secondary school students in Khan Yunis due to sex variable.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Sep 2018 06:51
Last Modified: 30 Sep 2018 06:51
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1028

Actions (login required)

View Item View Item