فاعلية برنامج إرشادي قائم على استراتيجيات إدارة الضغوط لتحسين جودة الحياة لدى الطالبات المطلقات في جامعة الأقصى

موسى, وفاء عبد العزيز (2016) فاعلية برنامج إرشادي قائم على استراتيجيات إدارة الضغوط لتحسين جودة الحياة لدى الطالبات المطلقات في جامعة الأقصى. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
رسالة الماجستير - فاعلية برنامج ارشادي قائم على استراتيجيات.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية برنامج ارشادي قائم على استراتيجيات ادارة الضغوط لتحسين جودة الحياة لدى الطالبات المطلقات في جامعة الأقصى، ومعرفة الفروق بين متوسطات درجات الطالبات المطلقات في المجموعة التجريبية وبين متوسطات درجات الطالبات المطلقات في المجموعة الضابطة في مقياسي ادارة الضغوط وجودة الحياة. كذلك معرفة الفروق بين متوسطات درجات الطالبات المطلقات في المجموعة التجريبية قبل وبعد البرنامج، ومعرفة الفروق بين متوسطات درجات الطالبات المطلقات في المجموعة التجريبية في مقياس إدارة الضغوط وجودة الحياة في القياسين البعدي والتتبعي. تكونت عينة الدراسة من (16) طالبة مطلقة، تم تقسيمها عشوائيا إلى مجموعتين المجموعة التجريبية بلغ عددها (8) طالبة مطلقة والمجموعة الضابطة (8) طالبة مطلقة. واتبعت الدراسة المنهج التجريبي واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: مقياس ادارة الضغوط من اعداد حنصالي (2014)، ومقياس جودة الحياة اعداد: الباحثة، والبرنامج الارشادي من اعداد الباحثة، واستخدمت الباحثة الأسلوب الاحصائي اختبارات ستيودنت واختبارات ربيتد ميجر، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس استراتيجيات ادارة الضغوط لصالح المجموعة التجريبية. 2. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس استراتيجيات ادارة الضغوط لصالح القياس البعدي، مما يدل على ارتفاع استراتيجيات ادارة الضغوط لدى الطالبات بعد تطبيق البرنامج. 3. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس استراتيجيات ادارة الضغوط في القياس البعدي والتتبعي (فترة المتابعة شهرين) لصالح القياس التتبعي، مما يدل على استمرار تأثير البرنامج على الطالبات المطلقات بعد انتهاء البرنامج. 4. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس جودة الحياة لصالح المجموعة التجريبية، مما يعني فاعلية البرنامج من جودة الحياة لدى العينة التجريبية. 5. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس جودة الحياة لصالح القياس البعدي، مما يدل على تحسين جودة الحياة لدى الطالبات المطلقات بعد تطبيق البرنامج. 6. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس جودة الحياة في القياس البعدي والتتبعي، مما يدل على استمرار تأثير البرنامج على الطالبات المطلقات بعد انتهاء البرنامج. Abstract: This study aimed to realize the effectiveness of counseling program based stress management to improve quality of life for divorced girl students of Al-Aqsa university, and realizing the differences between the average of grades for divorced girl students of experimental group, and the average of grades of control group for stress managements and quality of life measurements, also realizing the differences between the average of divorced girl students before and after the program, and realizing the differences between average grades of divorced girl students in the experimental group for stress management, and quality of life for the after and following measurements. The sample consists of (16) divorced girl students, divided randomly into two groups, experimental contains (8) divorced girl students, and control group contains (8) divorced girl students. The researcher used the experimental method, and stress management prepared by Hinsaly (2014), and quality of life measurement prepared by the researcher, and used the statistical method as student, repeated major. The researcher found the following:- 1- There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group, and control group in after measuring for stress management strategies for the sake of experimental group. 2- There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group in before and after measuring of stress management strategies for the sake of after measurement, which means an increase of stress management strategies for the girl students after applying the program. 3- There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group on stress management strategies in measuring after and following (in a period of 2 months of following up) for the sake of following measurement, which means the continues effect of the program at the divorced girl students after finishing the program. 4- There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group, and control group in after measuring for quality of life measurement for the sake of experimental group, which means the effectiveness of the program of quality of life measurement for the experimental sample. 5- There are statistically significant differences between the mean scores of experimental group in the before and after measurements at the quality of life measurement for the sake of after measurement, which means an improvement of quality of life happened for the divorced girl students after applying the program. 6- There is no statistically significant difference between the mean scores of experimental group at the after, and following quality of life measurement, which means the continuing effect of the program at the divorced girl students after the end of the program.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Sep 2018 06:45
Last Modified: 30 Sep 2018 06:45
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1027

Actions (login required)

View Item View Item