النرجسية وهوية الأنا وعلاقتهما بالتعصب لدى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي

شلولة, معين شليل خليل (2017) النرجسية وهوية الأنا وعلاقتهما بالتعصب لدى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
النرجسية وهوية الأنا وعلاقتهما بالتعصب لدى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي.pdf - Submitted Version

Download (2MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى النرجسية وهوية الأنا والتعصب لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي، والتعرف على العلاقة بين كل من النرجسية وهوية الأنا والتعصب لديهم، ثم معرفة الفروق بين متوسطات كل من النرجسية وهوية الأنا، والتعصب لديهم أيضا، والتي قد تعزى إلى المتغيرات التالية: (النوع - المستوى الجامعي - عدد ساعات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي). وقد بلغت عينة الدراسة (481) طالباً وطالبة من جامعة الأقصى يستخدمون شبكات التواصل الاجتماعي، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، واستخدم الأدوات التالية لجمع المعلومات: مقياس النرجسية من إعداد جودة، ومقياس هوية الأنا من إعداد بينون وترجمة عبد الرحمن، ومقياس التعصب من إعداد الباحث، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: • أن مستوى النرجسية لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي كان متوسطا وبوزن نسبي بلغ 56.76% ، في حين كان مستوى درجات هوية الأنا لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي متوسطاً وقد بلغ الوزن النسبي 56.37%، حيث بلغ مستوى الأنا الأيدولوجية لدى طلبة جامعة الأقصى 56.88%، بينما بلغ مستوى الأنا الاجتماعية لدى طلبة جامعة الأقصى 55.80%، كما بلغ مستوى التعصب لدى طلبة جامعة الأقصى 57.79%، حيث احتل بعد التعصب الديني المرتبة الأولى بوزن نسبي 61.11%، ويليه في المرتبة الثانية بعد التعصب القبلي بوزن نسبي 59.21%، ثم بعد التعصب الفكري في المرتبة الثالثة بوزن نسبي 57.57%، وأخيرا في المرتبة الرابعة جاء بعد التعصب الحزبي بوزن نسبي 53.89%. • وجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين الدرجة الكلية للنرجسية وأبعادها والتعصب لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي. • عدم وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين هوية الأنا، والتعصب لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي. • بالرغم من عدم وجود فروق بين متوسطات الدرجة الكلية للنرجسية وبعدي السلطة والاستعراضية تعزى لمتغير النوع، إلا أنه لوحظ وجود فروق في بعدي التعالي على الآخرين والصدارة تعزى لمتغير النوع؛ حيث كان متوسط درجات الإناث اعلى على هذين البعدين، ووجود فروق في بعد نقص التعاطف يعزى لمتغير النوع؛ حيث كان متوسط درجات الذكور أعلى على هذا البعد. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات النرجسية لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي تعزى إلى متغير المستوى الجامعي. • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات النرجسية لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي تعزى إلى متغير عدد ساعات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي، والفروق كانت لصالح الأكثر استخداماً لشبكات التواصل الاجتماعي. • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات هوية الأنا (المقياس الكلي)، والأبعاد التالية: الأنا المهنية، الأنا الدينية، الأنا السياسية، الأنا الأيدولوجية، أنا الصداقة، أنا الدور الجنسي، الأنا الاجتماعية تعزى لمتغير النوع، والفروق لصالح الطالبات. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات هوية الأنا لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي تعزى إلى متغيري المستوى الجامعي، وعدد ساعات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي. • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التعصب الديني تعزى لمتغير النوع، والفروق لصالح الطالبات، في حين لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أبعاد التعصب القبلي، التعصب الحزبي، التعصب الفكري، والدرجة الكلية للمقياس تعزى لمتغير النوع. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التعصب لدى طلبة جامعة الأقصى مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي تعزى إلى متغير المستوى الجامعي. • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات بعدي التعصب الديني، والتعصب القبلي تعزى إلى متغير عدد ساعات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات بعدي التعصب الحزبي، والتعصب الفكري" والدرجة الكلية للمقياس تعزى إلى متغير عدد ساعات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي. وأوصت الدراسة بتعزيز الشعور بالاستقلالية والهوية الذاتية لدى الشباب من خلال السماح لهم بأخذ دور فاعل ضمن أنشطة الجامعات المختلفة، كما أوصت برفع مستوى وعي الطلبة فيما يخص الاستخدام الأمثل لشبكات التواصل الاجتماعي مع إظهار آثارها السلبية على مستخدميها، ورفع وعي أفراد المجتمع لا سيما الآباء والأمهات بالمواضيع المتعلقة بالنرجسية وتزويدهم بالمعارف اللازمة لتمكينهم من تعزيز النرجسية السوية لدى أبنائهم. Abstract: This study aimed to determine the levels of narcissism, the identity of the ego, and prjedice among Al- Aqsa University students who use social networks in addition to identifying the relationship between narcissism, the identity of the ego, and prjedice. The researcher attempted to figure out the differences between the mean scores of narcissism, the identity of the ego, and prjedice attributable to the variables of: (sex, University level, and the number of hours using social networks). The study sample was (481) students from Al - Aqsa University using social networks. The researcher used the descriptive analytical method, and used the following tools to gather information: narcissism scale designed by Judeh, the ego identity scale designed by Beynon and translated into Arabic by Abdul Rahman, and an prjedice scale constructed by the researcher. The study findings were as follows: The level of narcissism among Al- Aqsa University students using social networking was average and with a relative weight of 56.76 %, while the level of ego identity was average and got a relative weight of 56.37%. The ideological ego level was 56.88 while the level of social ego reached 55.80 %.Besides, prjedice level was 57.79 %. Religious prjedice occupied the first rank with a relative weight of 61.11, followed by tribal prjedice with a relative weight of 59.21, followed by intellectual prjedice with relative weight of 57.57 %, and finally the fourth rank was partisan prjedice with a relative weight 53.89%. There was a statistically significant positive correlation between the overall score of narcissism scale and its dimensions and prjedice among Al-Aqsa University students using social networks. The absence of a statistically significant correlation between the identity of the ego, and prjedice among Al- Aqsa University students using social networks. Despite the absence of differences between the total mean score of narcissism and the dimensions of authority and exhibitionism up due to sex. There are differences in the dimensions of superiority and entitlement due to sex as the female mean scores was higher on these two dimensions, and there are differences in the dimension of lack of empathy due to sex as the male mean score is higher than that of females. There are no statistically significant differences between the mean scores of narcissism among Al- Aqsa University students using social network due to university level variable. There are statistically significant differences between the mean scores of narcissism among Al- Aqsa University students using social networks due to the number of hours of using social network, and the differences were in favor of those who most widely used social networks. There are statistically significant differences between the mean scores of the identity of the ego (the whole scale), and the following dimensions: professional ego, religious ego, political ego, ideological ego, friendship ego, sexual role ego, and social ego attributable to sex, and the differences are in favor of female students. There are no statistically significant differences between the mean scores of ego identity among Al- Aqsa University students using social networks due to university level variable. There are no statistically significant differences between the mean scores of ego identity among Al- Aqsa University students using social networks due to the variable of number of hours of using social networks. There are statistically significant differences between the mean scores of religious prjedice due to sex, and the differences are in favor of female students, while there are no statistical significant differences between the mean scores of the dimensions of tribal prjedice, partisan prjedice, ideological prjedice, and the total score of the scale due to sex. There ear no statistically significant differences between the mean scores of ego identity among Al- Aqsa University students using social networks due to the university level variable. There are statistically significant differences between the mean scores of the dimensions of religious prjedice and tribal prjedice attributable to the variable of number of hours of using social networks. There are no statistically significant differences between the mean scores of dimensions of partisan and intellectual prjedices and the total score of the scale due to the variable of number of hours of using social networks. The study recommended the promotion of a sense of independence and self-identity among young people by allowing them to take a role in various university activities. The study , also, recommended raising students ' awareness regarding the optimal use of social networks with highlighting their negative effects on users, and raising the awareness of members of the community , particularly Parents with narcissism related topics and providing them with the necessary knowledge to enable them to promote normal narcissism among their children.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Medicine, Health and Life Sciences > School of Psychology
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 30 Sep 2018 06:39
Last Modified: 30 Sep 2018 06:39
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1026

Actions (login required)

View Item View Item