المرونة الإيجابيّة وعلاقتها بأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة لدى طلبة جامعة الأقصى

وافي, مروان نعمات إبراهيم (2016) المرونة الإيجابيّة وعلاقتها بأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة لدى طلبة جامعة الأقصى. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
المرونة الإيجابيّة وعلاقتها بأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة لدى طلبة جامعة الأقصى.pdf - Submitted Version

Download (3MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدّراسة الحاليّة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين المرونة الإيجابيّة وأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة لدى طلبة جامعة الأقصى بغزة، كما هدفت أيضاً إلى الكشف عن دلالة الفروق لدى عيّنة الدّراسة في المرونة النّفسيّة وأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة تبعاً للمتغيّرات الديمغرافيّة التّالية: (النّوع الاجتماعي، المستوى الدّراسي، التّخصص الدّراسي، الحالة الاجتماعيّة)، حيث قام الباحث باختيار عيّنة الدّراسة الأساسيّة المكوّنة من (467) طالباً وطالبة من طلبة المستوى الدّراسي الأول والرّابع بواقع (127 طالب) و (340 طالبة) تمَّ اختيارهم بالطّريقة العشوائيّة الطبقيّة، وأعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، لأنَّه يتناسب مع طبيعة موضوع الدِّراسَة الحاليَّة وطريقة اختبار فروض الدِّراسَة والتحقق من صحتها، كما قام الباحث بإعداد أدوات الدّراسة والمُتمثّلة في مقياسي (المرونة الإيجابيّة & أساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة) وتمّ معالجة البيانات إحصائيّاً باستخدام برنامج الرزم الإحصائيّة للعلوم الإجتماعيّة (SPSS:16) معتمداً على الأساليب الإحصائيّة التّالية: معامل الارتباط بيرسون، واختبار "ت" T . TEST، وقد كشفت نتائج الدّراسة عن: وجود علاقة ارتباطيّة موجبة ودالّة إحصائيّاً عند مستوى (0.01) في درجات عيّنة الدّراسة على مقياس المرونة الإيجابيّة ودرجاتهم على مقياس أساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة ما عدا مجال "القبول والاستسلام" فقد ارتبطت بالمرونة الإيجابيّة سلبيّاً عند مستوى (0.01)، كما كشفت نتائج الدّراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مرتفعي ومنخفضي المرونة الإيجابية في استخدام أساليب مواجهة الضغوط الحياتية ولصالح الأفراد مرتفعي المرونة الإيجابيّة، وكشفت الدّراسة أيضاً عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات درجات الذكور ومتوسطات درجات الإناث في المرونة الإيجابيّة؛ ما عدا بُعد الكفاءة الذّاتيّة فقد وجدت فروقاً ولصالح الذّكور، كما وجدت فروقاً في المرونة الإيجابيّة ولصالح الأعزب، ووجدت فروقاً وفقاً للنوع الإجتماعي في أساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة في مجال "التخطيط لحل المشكلة" ولصالح الذّكور، بينما وجدت فروقاً في مجال "الإنكار" تبعاً لمتغيّر التخصص؛ ولصالح طلبة التخصص العلمي، وأخيراً كشفت الدّراسة عن أنّه يمكن التّنبؤ بأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة في ضوء المرونة الإيجابيّة، مما يشير إلى أنَّ المرونة الإيجابيّة تساهم بقدر مقبول في التّنبّؤ بأساليب مواجهة الضّغوط الحياتيّة لدى طلبة الجامعة بنسبة 65,3% . Abstract This study aims to clarify the nature of the relationship between resilience and coping styles of life stress among the students of Al-Aqsa University in Gaza. Moreover, the study aims to disclose the significance of differences among the study sample pertaining resilience and coping styles of life stress in accordance with the following demographic variables (gender, academic level, academic major, marital status). The researcher has selected the study basic sample that consists of (467) male and female students from among both the first and fourth academic levels with (127 male) and (340 female) students. This sample has been selected in a regular random manner. As it coincides with the theme nature of the current study and the method of testing and validating its hypotheses, the researcher has applied the descriptive analytical approach. He also has prepared the study tools which represented in ( resilience measurement scale & coping styles of life stress scale). The data has been treated statistically through applying the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS: 16), based on the following statistical methods: Pearson Correlation Coefficient and "T" Test. The study findings have revealed that, there is a positive correlation and statistically significant at the level (0.01) in the study sample scores according to resilience measurement scale and coping styles of life stress scale, except "Acceptance and Passivity" domain which represents a negative correlation and statistically significant at the level (0.01). The study also has revealed that there are statistically significant differences between both the highest and the lowest degrees of resilience in using coping styles of life stress methods in favor of students who enjoy high degree of resilience. The study has shown that there is no statistically significant difference in the mean scores of males and females regarding resilience, except self-efficacy which has significant differences in favor of males. It has also shown that, there are significant differences in resilience in favor of unmarried students, and significant differences about gender pertaining the methods of coping styles of life stress in the area of "planning to solve the problem" in favor of male students. In addition to the above, the study has revealed that there are significant differences related to the academic major pertaining the methods of coping styles of life stress in the domain of "Negation" and in favor of science majors' students. And finally, the study has explored that, in light of resilience, the coping styles of life stress can be predicted. Thus, this indicates that resilience contributes with an acceptable level in predicting the coping styles of life stress among the university students by 65.3 .

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 27 Sep 2018 08:05
Last Modified: 27 Sep 2018 08:05
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1023

Actions (login required)

View Item View Item