فعالية الذات والمهارات الاجتماعية كمتنبئات بجودة الحياة لدى المعلمات في مدارس التعليم العام

الحوراني, حياة زكريا محمد (2016) فعالية الذات والمهارات الاجتماعية كمتنبئات بجودة الحياة لدى المعلمات في مدارس التعليم العام. Masters thesis, Al Aqsa University.

[img] Text
فعالية الذات والمهارات الاجتماعية كمتنبئات بجودة الحياة لدى المعلمات في مدارس التعليم العام.pdf - Submitted Version

Download (5MB)
Official URL: https://scholar.alaqsa.edu.ps

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن حجم العلاقة بين فعالية الذات وكلٍ من المهارات الاجتماعية وجودة الحياة لدى المعلمات في مدارس التعليم العام بمحافظة رفح، ومعرفة الإسهام النسبي لفعالية الذات والمهارات الاجتماعية في التنبؤ بجودة الحياة لديهن، وكذلك إلى التعرف إلى الفروق في فعالية الذات، والمهارات الاجتماعية، وجودة الحياة؛ تبعاً للمتغيرات الديموغرافية الآتية : ( العمر – المؤهل العلمي – سنوات الخبرة ) . ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم تطبيق أدوات الدراسة الثلاث التي هي عبارة عن " استبيان فعالية الذات، واستبيان المهارات الاجتماعية (من إعداد الباحثة) واستبيان جودة الحياة من (دراسة العجوري ،2013) " على عينة قوامها (276) معلمة في مدارس التعليم العام بمحافظة رفح . و توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : - وجود علاقة ارتباطية دالة بين فعالية الذات وأبعادها مع المهارات الاجتماعية وأبعادها، وعلاقة دالة بين فعالية الذات وأبعادها، مع جودة الحياة وأبعادها وعلاقة دالة بين المهارات الاجتماعية وأبعادها وجودة الحياة وأبعادها. - تبين أنه يمكن التنبؤ بجودة الحياة من خلال فعالية الذات والمهارات الاجتماعية . - لا توجد فروق دالة إحصائياً في فعالية الذات يُعزى للمتغيرات الديموغرافية ( العمر ، والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة ) . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير المؤهل العلمي في كلٍ من فعالية الذات والمهارات الاجتماعية وجودة الحياة . - يوجد فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغيريَّ ( العمر، وسنوات الخبرة ) في بعض أبعاد المهارات الاجتماعية وجودة الحياة. - أوصت الدراسة بوضع برامج إرشادية تهدف إلى رفع مستوى فعالية الذات، والمهارات الاجتماعية لدى المعلمات في مدارس التعليم العام ؛ من أجل تحسين جودة الحياة. ** الكلمات الافتتاحية : فعالية الذات – المهارات الاجتماعية – جودة الحياة - معلمات التعليم العام . Abstract The present study aimed to explore the size of the relationship between self-efficacy, social skills, and the quality of life among female teachers in public education schools in Rafah besides finding out the relative contribution of the self- efficacy and social skills in predicting the quality of life. The study also aimed to identify the differences in self-efficacy and social skills and quality of life due to demographic variables namely (Age - Academic Qualification - years of experience). To achieve the objectives of the study the researcher used the descriptive method and administered three tools: (the self-efficacy questionnaire, a questionnaire of social skills) put by the researcher and the quality of life questionnaire from( Ajory study,2013)to a sample of (276) female teachers in public schools in Rafah. The study concluded the following findings: - The existence of a statistically significant correlation between self-efficacy and its dimensions with social skills and their dimensions and the relationship between self-efficacy and its dimensions with the quality of life and its dimensions and significant relationship between social skills and their dimensions and quality of life dimensions. -The study showed that the quality of life can be predicted through self-efficacy and social skills . --There were no statistically significant differences in self-efficacy attributable to demographic variables of (age, academic qualifications, and years of experience). --There are no statistically significant difference in self-efficacy , social skills ,and quality of life attributable to qualification. --There were statistically significant differences due to the variables of (age, years of experience) in some dimensions of social skills and quality of life . -The study recommended the development of outreach programs designed to raise the level of self-efficacy, and social skills of female teachers in public schools in order to improve their the quality of life. Key words: Self-Efficacy - Social Skills - The Quality of Life - Female Teachers in public Education School.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Humanities
Depositing User: Mr. Ahmed A, Ouda
Date Deposited: 27 Sep 2018 06:05
Last Modified: 27 Sep 2018 06:05
URI: http://scholar.alaqsa.edu.ps/id/eprint/1016

Actions (login required)

View Item View Item